Efficacy of Coping with Stress Education on Community Mental Health Objectives: It is aimed to determine the efficacy of coping with stress education on community mental health Methods: This is an interventional study and conducted on individuals (N=440) living in a quarter of a county in Izmir and agreeing to participate in the study. Introductory Information Form and Perceived Stress Scale (PSS), of which validity and reliability studies were conducted by Bilge et al. (2009), were used for data collection. Home-visits were made to participants before training and questionnaire forms were applied; subsequently, they were given training about stress and coping methods. PSS was re-applied at the end of training. Descriptive analyses were used in data analysis, and Paired- Samples t Test was performed to compare PSS, subscales and independent variables before and after training. Results: Study results indicate that mean scores of total PSS and subscales decreased at desired level before and after training to cope with stress and the difference was statistically significant (p=.000). And, total mean score of PSS of individuals with or without mental illness before and after the training significantly decreased (p=.005, p=.000, respectively). Conclusion: As a result of the study, the efficacy of coping with stress education on community mental health was determined, and it is recommended that community mental health nurses should realize this application with different groups
Amaç: Bu araştırmada topluma verilen stresle baş etme eğitiminin toplum ruh sağlığına etkisini
saptamak amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma girişimsel olarak planlanmıştır. İzmir ilinin bir ilçesine bağlı mahallede yaşayıp,
araştırmaya katılmayı kabul eden bireylerle (n=440) gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Tanıtıcı
Bilgi Formu ve Bilge ve ark. (2009) tarafından geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılmış olan, Algılanan Stres
Ölçeği (ASÖ) kullanılmıştır. Katılımcılara eğitim öncesi ev ziyaretleri yapılarak anket formları uygulanmış,
eğitim kapsamında ise stresle baş etme eğitimi verilmiştir. Eğitim sonunda bireylere ASÖ yeniden uygulanmıştır.
Verilerin analizinde tanımlayıcı analizler ve eğitim öncesi ve sonrası ASÖ, alt ölçekleri ve bağımsız değişkenleri
karşılaştırmak için Paired- Sampler t testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre stres ile baş etme eğitimi öncesi ve sonrası ASÖ toplam ve alt
ölçek puan ortalamalarının istenilen düzeyde düştüğü ve istatistiksel açıdan anlamlı bir farkın (p=.000) olduğu
belirlenmiştir. Eğitim öncesi ve sonrası ruhsal hastalığı olanların (p=.005) ve ruhsal hastalığı olmayanların
(p=.000) ASÖ toplam puan ortalaması anlamlı düzeyde düşmüştür.
Sonuç: Araştırma sonucunda topluma verilen stresle baş etme eğitiminin toplum ruh sağlığına etkililiği
saptanmış olup, toplum ruh sağlığı hemşirelerinin, farklı gruplarda bu uygulamayı gerçekleştirmesi önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2015 |
Submission Date | September 6, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 18 Issue: 2 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)