BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 18 Issue: 2, 125 - 130, 25.06.2015
https://doi.org/10.17049/ahsbd.20079

Abstract

Efficacy of Coping with Stress Education on Community Mental Health Objectives: It is aimed to determine the efficacy of coping with stress education on community mental health Methods: This is an interventional study and conducted on individuals (N=440) living in a quarter of a county in Izmir and agreeing to participate in the study. Introductory Information Form and Perceived Stress Scale (PSS), of which validity and reliability studies were conducted by Bilge et al. (2009), were used for data collection. Home-visits were made to participants before training and questionnaire forms were applied; subsequently, they were given training about stress and coping methods. PSS was re-applied at the end of training. Descriptive analyses were used in data analysis, and Paired- Samples t Test was performed to compare PSS, subscales and independent variables before and after training. Results: Study results indicate that mean scores of total PSS and subscales decreased at desired level before and after training to cope with stress and the difference was statistically significant (p=.000). And, total mean score of PSS of individuals with or without mental illness before and after the training significantly decreased (p=.005, p=.000, respectively). Conclusion: As a result of the study, the efficacy of coping with stress education on community mental health was determined, and it is recommended that community mental health nurses should realize this application with different groups

References

  • Rampal KG. Stress and Coping Strategies of Students in a Medical Faculty in Malaysia. Malays J Med Sci. 2011 Jul-Sep; 18(3): 57–64.
  • Bilge   A,  Öğce  F,  Genç   RE   ve   Oran  NT. Algılanan   Stres   Ölçeği   (ASÖ)’nin   Türkçe   Veriyonunun   Psikometrik  Uygunluğu.  Ege   Üniversitesi  Hemşirelik   Yüksekokulu  Dergisi  2009;;  25  (2)  :61-72.
  • Bilge A. Toplum Ruh Sağlığı.   Çam   O,   Engin   E.,   editörler   “Ruh   Sağlığı   ve   Hastalıkları   Hemşireliği   Bakım   Sanatı”.   1.   Baskı,   İstanbul:   İstanbul   Tıp   Kitapevi, Kayhan Matbaa; 2013, s.889-900.
  • Buckwalter KC. Community Mental Health And Home Care. Psychiartric Mental Health Nursing. In:McFarland GK, Thomas MD, eds. Philadelphia:JB Lippincott; 1991. p.893-901.
  • Gunn KM, Kettler LJ, Skaczkowski GLA, Turnbull DA Farmers Stress and Coping in a Time of Drought. Rural and Remote Health 2012; 12(4):1-16. Hampel P and Petermann F. Perceived Stress, Coping, and Adjustment in Adolescents. Journal of Adolescent Health 2006; 38(4): 409–15. Kenkel
  • Communities: A Model for Primary Prevention. Am J Community Psychol. 1986;14(5):457-78.
  • Al-Dubai SAR, Al-Naggar RA, Alshagga MA, Lazarus SR and Folkman S. Stress.Appraisal and Coping. Springer Publishing Company. New York;1984. p 156- 72
  • Liu X, Tein J-Y, Zhao Z. Coping Strategies and Behavioral Emotional Problems among Chinese Adolescents. Psychiatry Research 2004; (126): 275– 85.
  • Özaltın   G. Psikiyatride Disiplinlerarası   Yaklaşımlar   ve   Ekip   Çalışması.   Kum   N., editör. “Psikiyatri Hemşireliği   El   Kitabı”.1.   Baskı.   İstanbul:   Birlik   Ofset;1996. s.181-213.
  • Öztürk   MO.   Ruh   Sağlığı   ve   Bozuklukları.   Ankara:Hekimler  Yayın  Birliği;;1995.s.101-13.
  • Pektaş   İ,   Bilge   A,   Ersoy   MA. Toplum   Ruh   Sağlığı   Hizmetlerinde   Epidemiyolojik  Çalışmalar   ve   Toplum   Ruh   Sağlığı   Hemşirelerinin   Rolü.   Anadolu   Psikiyatri   Dergisi 2006;7(1): 43-8.
  • Ruiz MJ. Community Mental Health. Psychiatric Mental
  • eds.Philadelphia : JB Lippincott;1993.p.748-55.
  • Uçman   O. Ülkemizde   Çalışan   Kadınlarda   Stresle   Başaçıkma   ve   Psikolojik   Rahatsızlıklar. Psikoloji Dergisi 1990:7(24):58-75. In:Johnson BS

TOPLUMA VERİLEN STRESLE BAŞ ETME EĞİTİMİNİN TOPLUM RUH SAĞLIĞINA YÖNELİK ETKİLİLİĞİNİN BELİRLENMESİ

Year 2015, Volume: 18 Issue: 2, 125 - 130, 25.06.2015
https://doi.org/10.17049/ahsbd.20079

Abstract

Amaç: Bu araştırmada topluma verilen stresle baş etme eğitiminin toplum ruh sağlığına etkisini
saptamak amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma girişimsel olarak planlanmıştır. İzmir ilinin bir ilçesine bağlı mahallede yaşayıp,
araştırmaya katılmayı kabul eden bireylerle (n=440) gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Tanıtıcı
Bilgi Formu ve Bilge ve ark. (2009) tarafından geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılmış olan, Algılanan Stres
Ölçeği (ASÖ) kullanılmıştır. Katılımcılara eğitim öncesi ev ziyaretleri yapılarak anket formları uygulanmış,
eğitim kapsamında ise stresle baş etme eğitimi verilmiştir. Eğitim sonunda bireylere ASÖ yeniden uygulanmıştır.
Verilerin analizinde tanımlayıcı analizler ve eğitim öncesi ve sonrası ASÖ, alt ölçekleri ve bağımsız değişkenleri
karşılaştırmak için Paired- Sampler t testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre stres ile baş etme eğitimi öncesi ve sonrası ASÖ toplam ve alt
ölçek puan ortalamalarının istenilen düzeyde düştüğü ve istatistiksel açıdan anlamlı bir farkın (p=.000) olduğu
belirlenmiştir. Eğitim öncesi ve sonrası ruhsal hastalığı olanların (p=.005) ve ruhsal hastalığı olmayanların
(p=.000) ASÖ toplam puan ortalaması anlamlı düzeyde düşmüştür.
Sonuç: Araştırma sonucunda topluma verilen stresle baş etme eğitiminin toplum ruh sağlığına etkililiği
saptanmış olup, toplum ruh sağlığı hemşirelerinin, farklı gruplarda bu uygulamayı gerçekleştirmesi önerilir.

References

  • Rampal KG. Stress and Coping Strategies of Students in a Medical Faculty in Malaysia. Malays J Med Sci. 2011 Jul-Sep; 18(3): 57–64.
  • Bilge   A,  Öğce  F,  Genç   RE   ve   Oran  NT. Algılanan   Stres   Ölçeği   (ASÖ)’nin   Türkçe   Veriyonunun   Psikometrik  Uygunluğu.  Ege   Üniversitesi  Hemşirelik   Yüksekokulu  Dergisi  2009;;  25  (2)  :61-72.
  • Bilge A. Toplum Ruh Sağlığı.   Çam   O,   Engin   E.,   editörler   “Ruh   Sağlığı   ve   Hastalıkları   Hemşireliği   Bakım   Sanatı”.   1.   Baskı,   İstanbul:   İstanbul   Tıp   Kitapevi, Kayhan Matbaa; 2013, s.889-900.
  • Buckwalter KC. Community Mental Health And Home Care. Psychiartric Mental Health Nursing. In:McFarland GK, Thomas MD, eds. Philadelphia:JB Lippincott; 1991. p.893-901.
  • Gunn KM, Kettler LJ, Skaczkowski GLA, Turnbull DA Farmers Stress and Coping in a Time of Drought. Rural and Remote Health 2012; 12(4):1-16. Hampel P and Petermann F. Perceived Stress, Coping, and Adjustment in Adolescents. Journal of Adolescent Health 2006; 38(4): 409–15. Kenkel
  • Communities: A Model for Primary Prevention. Am J Community Psychol. 1986;14(5):457-78.
  • Al-Dubai SAR, Al-Naggar RA, Alshagga MA, Lazarus SR and Folkman S. Stress.Appraisal and Coping. Springer Publishing Company. New York;1984. p 156- 72
  • Liu X, Tein J-Y, Zhao Z. Coping Strategies and Behavioral Emotional Problems among Chinese Adolescents. Psychiatry Research 2004; (126): 275– 85.
  • Özaltın   G. Psikiyatride Disiplinlerarası   Yaklaşımlar   ve   Ekip   Çalışması.   Kum   N., editör. “Psikiyatri Hemşireliği   El   Kitabı”.1.   Baskı.   İstanbul:   Birlik   Ofset;1996. s.181-213.
  • Öztürk   MO.   Ruh   Sağlığı   ve   Bozuklukları.   Ankara:Hekimler  Yayın  Birliği;;1995.s.101-13.
  • Pektaş   İ,   Bilge   A,   Ersoy   MA. Toplum   Ruh   Sağlığı   Hizmetlerinde   Epidemiyolojik  Çalışmalar   ve   Toplum   Ruh   Sağlığı   Hemşirelerinin   Rolü.   Anadolu   Psikiyatri   Dergisi 2006;7(1): 43-8.
  • Ruiz MJ. Community Mental Health. Psychiatric Mental
  • eds.Philadelphia : JB Lippincott;1993.p.748-55.
  • Uçman   O. Ülkemizde   Çalışan   Kadınlarda   Stresle   Başaçıkma   ve   Psikolojik   Rahatsızlıklar. Psikoloji Dergisi 1990:7(24):58-75. In:Johnson BS
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ayşegül Bilge This is me

Hayat Bulutlu This is me

Kamile Göktaş This is me

Tuğba Siviloğlu This is me

Publication Date June 25, 2015
Submission Date September 6, 2014
Published in Issue Year 2015 Volume: 18 Issue: 2

Cite

Vancouver Bilge A, Bulutlu H, Göktaş K, Siviloğlu T. TOPLUMA VERİLEN STRESLE BAŞ ETME EĞİTİMİNİN TOPLUM RUH SAĞLIĞINA YÖNELİK ETKİLİLİĞİNİN BELİRLENMESİ. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2015;18(2):125-30.

Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.

Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)

20547