Research Article
BibTex RIS Cite

YABANCI UYRUKLU ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SORUNLARININ İNCELENMESİ: KONYA ÖRNEĞİ

Year 2017, Volume: 20 Issue: 4, 279 - 285, 28.12.2017

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı yabancı
öğrencilerin yaşadıkları sorunların tanımlanmasıdır. Bu çalışma, ülkemize gelen
ve gelecek olan öğrencilerin sorunlarının giderilebilmesi ve ülkemiz
üniversitelerinde gelecekte daha fazla yabancı öğrenciye imkân sağlanması ile
yabancı öğrenci potansiyelinin geliştirilebilmesine
katkı sağlayabilir.

 Yöntem:
Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın evrenini Konya ilindeki üniversitelerde
okumakta olan yabancı öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem 109 kişiden
oluşmuştur. Elde edilen veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen 28
soruluk anket formu ile toplanmıştır. Anket formu literatür taramalarına ek
olarak “odak grup görüşmeleri” yoluyla geliştirilmiştir.  Veri toplama işlemi Mayıs-Haziran 2016
tarihlerinde yapılmış olup veriler yüzdelik, ortalama ve standart sapma ile
analiz edilmiştir.

Bulgular: Katılımcıların %61.5’i erkek,
%54.1’i 21-25 yaş Aralığında, %52.3’ü Sosyal bilimler alanında öğrenim
görmektedirler.  Katılımcı öğrencilerin %
43.1’i Ortadoğu bölgesinden ve %24.8’i Kafkaslar ve Orta Asya bölgesinden
gelmektedir. Öğrencilerin %78.9’u öğrenci statüsü ile ülkemize gelmiş ve
%90.8’i Türkiye’de herhangi bir kurumdan burs aldıklarını ifade etmişlerdir. Elde
edilen sonuçlara göre yabancı öğrenciler %90’dan daha fazla bir oranla
Üniversite personellerinden ve hocalarından ayrımcılık görmediklerini ifade
etmişlerdir. Katılımcılar öğrenci arkadaşlarından da %82.6 oranında ayrımcılık
görmediklerini ifade etmişlerdir. 

Sonuçlar: Yabancı öğrencilerin Türkiye’de
yaşadıklarını ifade ettikleri en önemli sorun Türkçeyi anlama ve Türkçe ders
izleme olarak görülmektedir. Yemekler, yabancı öğrenciler için orta düzeyli bir
sorun olarak görülmüştür.

Anahtar
Kelimeler:

Göç, Yabancı öğrenciler, Yabancı öğrenci
sorunları

Investigation of the Problems of Foreign University
Students: Konya Examination

ABSTRACT

Purpose:The aim of this study is
identification of the foreign students’ problems. This study can associate with
to elimination of the problems of the present and coming students in the future
in our country, to provide opportunity for more foreign students in our
universities in the future and to develop foreign student potentials.

Methods: The universe of this
descriptive study consists of the foreign students studying at the universities
in Konya province. The sample has been consisted of 109 people. The obtained
data have been collected by a 28-item questionnaire developed by the
researchers. The questionnaire, in addition to literature, has been developed
by using information obtained by the “focus group interviews”. Collecting data
process was done in May-June 2016. Data have been analyzed by frequencies, mean
and standard deviation.

Results: 61.5% of participants are
male, 54.1% of them are 21-25 age range, and 52.3% of them are studying in
social sciences. 43.1% of the participant students are coming from Middle East
and 24.8% of them are coming from Caucasus and Central Asia. 78.9% of the students
have come to our country with the student statue and 90.8% of them have stated
that they haven’t received any scholarship from any institutions. According to
the obtained results, foreign students have stated that they haven’t been
discriminated by the university staff and professors in more than 90% rate.
Participants have stated that they haven’t seen discrimination by their friends
in 82.6% rate.

Conclusions: It has been seen that the
foreign students have stated that their most important problem is to understand
Turkish and to follow the courses in Turkish. It has also seen that meal
problem is a mid-level problem for foreign students.























Key words: Immigration, Foreign
Students, the foreign student problems. 

References

  • BMMYK Türkiye Temsilciliği. Sığınma ve Mülteci Konularındaki Uluslararası Belgeler ve Hukuki Metinler. Ankara: Damla Matbaası; 1998. ss.68. Castles S, Miller M. Göçler Çağı. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay; 2008. Deniz O. Mülteci Hareketleri Açısından Van Kentinin Durumu ve Kentteki Mültecilerin Demografik Profili. Doğu Coğrafya Dergisi 2009; 14(22):190. Deniz T. Uluslararası Göç Sorunu Perspektifinde Türkiye. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 2014; 18(1):175-204. Güçlü N. Yabancı Öğrencilerin Uyum Problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1996; 12:101-110. Güllüpınar F. Göç Olgusunun Ekonomi-Politiği ve Uluslararası Göç Kuramları Üzerine Bir Değerlendirme. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 2012; 2(4):53-85. Günay B. (Ed.). Türkiye’de Okuyan Uluslararası Öğrencilerin Sorunları Çalıştay Kitabı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Avrasya Enstitüsü Yayınları; 2014.ss. 70-95. Gürbüz R, Güleç İ. Türkiye’de Eğitim Gören Yabancı Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education 2016; 6(2):141-153. DOI: http://dx.doi.org/10.19126/suje.18712. Kıroğlu K, Kesten A, Elma C. Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo- Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010; 6(2): 26-39. Mutluer M. Uluslararası Göçler ve Türkiye. İstanbul: Çantay Kitapevi; ( 2003), ISBN: 975-7206-82- 2. Ortega G. İnsan ve Herkes. İstanbul: Metis Yayınları; 2011. Özçetin S. Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyen Etmenler. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı. Ankara; 2013. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi. Özkan G, Acar Güvendir M. Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Durumları: Kırklareli ve Trakya Üniversiteleri Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015; 15(1): 174-190. DOI: http://dx.doi.org/10.17240/aibuefd. Sezgin AA, Yolcu T. Göç İle Gelen Uluslararası öğrencilerin Sosyal Uyum ve Toplumsal Kabul Süreci. Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 2016; 4(7): 417-436. Ünal S. Türkiye’nin Beklenmedik Konukları: “Öteki” Bağlamında Yabancı Göçmen ve Mülteci Deneyimi. Zeitschrift für die Welt der Türken 2014; 6(3):65-89. Yardımcıoğlu F, Beşel F, Savaşan F. Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi 2017;12(1): 203-254. YÖK (2016). https://istatistik.yok.gov.tr/ Öğrenci istatistikleri Erişim tarihi:04.08.2016.
Year 2017, Volume: 20 Issue: 4, 279 - 285, 28.12.2017

Abstract

References

  • BMMYK Türkiye Temsilciliği. Sığınma ve Mülteci Konularındaki Uluslararası Belgeler ve Hukuki Metinler. Ankara: Damla Matbaası; 1998. ss.68. Castles S, Miller M. Göçler Çağı. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay; 2008. Deniz O. Mülteci Hareketleri Açısından Van Kentinin Durumu ve Kentteki Mültecilerin Demografik Profili. Doğu Coğrafya Dergisi 2009; 14(22):190. Deniz T. Uluslararası Göç Sorunu Perspektifinde Türkiye. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 2014; 18(1):175-204. Güçlü N. Yabancı Öğrencilerin Uyum Problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1996; 12:101-110. Güllüpınar F. Göç Olgusunun Ekonomi-Politiği ve Uluslararası Göç Kuramları Üzerine Bir Değerlendirme. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 2012; 2(4):53-85. Günay B. (Ed.). Türkiye’de Okuyan Uluslararası Öğrencilerin Sorunları Çalıştay Kitabı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Avrasya Enstitüsü Yayınları; 2014.ss. 70-95. Gürbüz R, Güleç İ. Türkiye’de Eğitim Gören Yabancı Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education 2016; 6(2):141-153. DOI: http://dx.doi.org/10.19126/suje.18712. Kıroğlu K, Kesten A, Elma C. Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo- Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010; 6(2): 26-39. Mutluer M. Uluslararası Göçler ve Türkiye. İstanbul: Çantay Kitapevi; ( 2003), ISBN: 975-7206-82- 2. Ortega G. İnsan ve Herkes. İstanbul: Metis Yayınları; 2011. Özçetin S. Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyen Etmenler. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı. Ankara; 2013. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi. Özkan G, Acar Güvendir M. Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Durumları: Kırklareli ve Trakya Üniversiteleri Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015; 15(1): 174-190. DOI: http://dx.doi.org/10.17240/aibuefd. Sezgin AA, Yolcu T. Göç İle Gelen Uluslararası öğrencilerin Sosyal Uyum ve Toplumsal Kabul Süreci. Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 2016; 4(7): 417-436. Ünal S. Türkiye’nin Beklenmedik Konukları: “Öteki” Bağlamında Yabancı Göçmen ve Mülteci Deneyimi. Zeitschrift für die Welt der Türken 2014; 6(3):65-89. Yardımcıoğlu F, Beşel F, Savaşan F. Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi 2017;12(1): 203-254. YÖK (2016). https://istatistik.yok.gov.tr/ Öğrenci istatistikleri Erişim tarihi:04.08.2016.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Research Article
Authors

Tahsin Geçkil

Selda Başaran Alagöz This is me

Publication Date December 28, 2017
Submission Date December 20, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 20 Issue: 4

Cite

Vancouver Geçkil T, Başaran Alagöz S. YABANCI UYRUKLU ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SORUNLARININ İNCELENMESİ: KONYA ÖRNEĞİ. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2017;20(4):279-85.

Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.

Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)

20547