Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2018, Volume: 21 Issue: 1, 10 - 17, 27.04.2018

Abstract

References

  • Aebersold M, Tschannen D, Sculli G. Improving nursing students communication skills using crew resource management strategies. Journal of Nursing Education. 2013;52 (3):125-130.
  • Arifoğlu B, Razı SG. Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin empati ve iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı puanı arasındaki ilişki. DEUHYO ED.2011;4(1):7-10.
  • Atar NY, Aştı TA. Bakım odaklı hemşire hasta etkileşimi ölçeğinin güvenirlik ve geçerliliği. İ.Ü.F.N. Hem.Dergisi. 2012;20:129-39.
  • Birol L. Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. İzmir: Etki Matbaacılık; 2011. p. 63-84.
  • Boissy A, Windover AK, Bokar D, Karafa M, Neuendorf K, Frankel RM, et all. Rothberg Communication skills training for physicians improves patient satisfaction. Journal of General Internal Medicine. 2016;31 (7): 755-61.
  • Caris-Verhallen W, Timmermans L, Dulmen SV. Observationof nurse–patient interaction in oncology: review of assessmentınstruments.Patient Educationand Counseling.2004;54:307-20.
  • Cossette S, Caraa C, Ricarda N, Pepin J. Assessing nurse-patient interactions from a caring perspective: report of the development and preliminary psycho-metrictesting of the caring nurse-patient Interactions scale. International Journal of Nursing Studies. 2005;42:673-86.
  • Cunningham S, Copp G, Collins B, Bater M. Pre-registration nursing students’ experience of caring for cancer patients. Eur Journal Oncol Nurs. 2006;10(1):59-67. Dearing KS. Getting it, together: How the nurse patient relationship influences treatment compliance for patients with schizophrenia. Arch Psychiatr Nurs. 2004;18(5):155-63. Erigüç G, Şener T, Eriş H. İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 2013;16 (1): 45-65.
  • Fleischer S, Berg A, Zimmermann M, Wuste K, Behrens J. Nurse- patient interaction and communication:A systematic literature review. Journal of public health. 2009;17:339-53.
  • Karaöz S. Turkish nursing students’ perception of caring. Nurse Educ Today. 2005;25(1): 31-40.
  • Korkmaz M, Tuna Hİ. Yoğun bakım ünitesinde hemşire-hasta iletişimi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. 2014;11(4):14.
  • Kumcağız H, Yılmaz M, Çelik SB, Avcı İA. Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi. 2011;38(1):50.
  • Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2010;3:14-29.
  • Larsen PD, McGill JS, Palmer SJ. Factors influencing career decisions: perpectives of nursing students in three types of programs. Journal of Nurs Educ. 2003;42 (4):168-73. Mlinar S. First- and third-year student nurses’ perceptions of caring behaviours. Nurs Ethics. 2010;17(4):491–500.
  • Norgaard B, Kofoed PE, Kyvik KO, Ammentorp J. Communication skills training for health care professionals improves the adult orthopaedic patient's experience of quality of care. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2012;12:698-704.
  • Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008;12 (3):9-17.
  • Pfaff K, Baxter P. Jack S, Pleog J. An integrative review of the factors influencing new graduate nurse engagement in interprofessional collaboration. Journal of Advanced Nursing. 2014; 70(10):4-20
  • Safadi RR, Saleh MYN, Nassar OS, Amre HM, Froelicher ES. Nursing students’ perceptions of nursing: a descriptivestudy of four cohorts. Int Nurs Rev. 2011;58: 420-27.
  • Sheldon LK. An evidence-based communication skills training programme for oncology nurses improves patient-centred communication, enhancing empathy, reassurance and discussion of psychosocial needs. Evidence-Based Nursing. 2011;14(3):87-8.
  • Starmer AJ, Spector ND, Srivastava R, West DC, Rosenbluth G, Allen AD, et all. Changes in medical errors after implementation of a handoff program. New England Journal of Medicine. 2014;371(19):1803-12.
  • Suıkkala A. Nursing Student-Patient Relationship: A review of the literature from 1984 to 1998. Journal of Advanced Nursing, 2001;33(1):42-6.
  • Suikkala A, Leino-Kilpi H. Nursing Student-Patient Relationship: Experiences of Students and Patients.Nurse EducationToday. 2005;25:344-54.
  • Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi. 2008;83:69-75.
  • Tan M, Yuncu S, Şentürk Ö, Yıldız Ö. Üniversite öğrencilerinin hemşireliğe bakış açıları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2007;10(1): 22-9.
  • Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2002;6:36-41.
  • Xie J, Ding S, Wang C, Liu A. An evaluation of nursing students' communication ability during practical clinical training. Nurse Education Today. 2013;33 (8): 823–7
  • Yalçın N, Aştı T. Hemşire – hasta etkileşimi. İ.U.F.N. Hem. Derg. 2011;19:54-9.
  • Zaybak A, İsmailoğlu EG, Efteli E. Hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışları. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi. 2014;1(2):24-34
  • Zrinyi M, Horvath T. Impact of satisfaction, nurse-patient interactions and perceived benefits on health behaviors following a cardiac event. European Journal of Cardiovascular Nursing, 2003;2:159-66

ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN BAKIM ODAKLI HEMŞİRE-HASTA ETKİLEŞİMİNE YÖNELİK TUTUM VE DAVRANIŞLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2018, Volume: 21 Issue: 1, 10 - 17, 27.04.2018

Abstract






ÖZET

Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin
bakım odaklı hemşire hasta etkileşimine ilişkin tutum ve davranışlarını
değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.

Yöntem: Tanımlayıcı olarak gerçekleştirilen bu
araştırmanın örneklemini, 2016-2017 öğretim yılında bir Sağlık Bilimleri
Fakültesi’nin hemşirelik bölümünde okuyan 258 öğrenci oluşturmuştur.
Veriler“Öğrenci Tanıtıcı Özellikler Formu” ve “Bakım Odaklı Hemşire-Hasta
Etkileşimi Ölçeği” (BOHHEÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, yüzdelik dağılımlar
ile iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi, varyans analizi ve Mann
Whitney U testi kullanılmıştır.

Bulgular: Öğrencilerin yaşları ile bakım odaklı
hasta-hemşire etkileşimin önemlilik yeterlilik ve uygulanabilirlik boyutu
arasında ilişki olmadığı, cinsiyete ve sınıfa göre önemlilik boyutu; hemşirelik
mesleğini tercih etme nedenine göre önemlilik, yeterlik ve uygulanabilirlik
boyutu; bakımın hemşirenin temel görevi olduğunu düşünme durumlarına göre
önemlilik, yeterlik ve uygulanabilirlik boyutu ve stajda hasta iletişiminde
güçlük yaşama durumuna göre önemlilik, yeterlilik ve uygulanabilirlik boyutu
toplam puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır
(p<0.05).

Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı
hemşire-hasta etkileşimlerine ilişkin tutum ve davranışlarının olumlu yönde
olduğu, kadın olan, son sınıfta olan, hemşirelik mesleğini sevdiği için tercih
eden, bakımın hemşirenin temel görevi olduğunu düşünen, stajda hasta
iletişiminde güçlük yaşamayanların bakım odaklı hemşire hasta etkileşimi tutum
ve davranışlarının daha olumlu olduğu bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler: Hemşire-Hasta Etkileşimi; Öğrenci
Hemşire; Hasta; Bakım; İletişim

ABSTRACT

Analysis of Attitudes and Behaviors of Nursing
Students towards Care-Focused Nurse-Patient Interaction in terms of Some
Variables

Aim: This study was carried out in order to
evaluate the attitudes and behaviors of student nurses towards care-focused
interaction of nurse-patient.

Method: This descriptive study was conducted
with 258 students studying in nursing department of Faculty of Health Sciences
during 2016-2017 school year. As data collection tools, “Personal Information
Form” and “Care-Focused Nurse-Patient Interaction Scale” (CFNPIS) were used. In
the analysis of the data, significance test of difference between the two
means, variance analysis and Mann Whitney U test were used.



























































Results: It was found out that, there is no
relationship between the ages of the students and the subdimensions of
“importance”, “adequacy” and “applicability”of care-focused patient-nurse
interaction scale and there is a meaningful difference among their average
scores inimportance” subdimension according to
their gender and grade; “adequacy” subdimension according to their social
activities; “importance, adequacy and applicability”subdimensions according
tothe reasons of choosing nursing profession; “importance, adequacy and
applicability” subdimensions according to their perception of care as the basic
duty of nurses; “importance, adequacy and applicability” subdimensions
according to their difficulty experiences in their internship (p<0.05).




















Conclusion: As a result, it was found that student
nurses have positive attitudes and behaviors towards care-oriented
nurse-patient interactions and the female nurse students who studies in the
last grade, who chose nursing occupation due to their love for the occupation,
who believe care is the core responsibility of a nurse, who do not experience
difficulties in their communication with the patients during their internship
have more positive attitudes and behaviors in care-oriented nurse-patient
interaction.




















Keywords:
Nurse-Patient Interaction; Nursing Student; Patient; Care;
Communication

References

  • Aebersold M, Tschannen D, Sculli G. Improving nursing students communication skills using crew resource management strategies. Journal of Nursing Education. 2013;52 (3):125-130.
  • Arifoğlu B, Razı SG. Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin empati ve iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı puanı arasındaki ilişki. DEUHYO ED.2011;4(1):7-10.
  • Atar NY, Aştı TA. Bakım odaklı hemşire hasta etkileşimi ölçeğinin güvenirlik ve geçerliliği. İ.Ü.F.N. Hem.Dergisi. 2012;20:129-39.
  • Birol L. Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. İzmir: Etki Matbaacılık; 2011. p. 63-84.
  • Boissy A, Windover AK, Bokar D, Karafa M, Neuendorf K, Frankel RM, et all. Rothberg Communication skills training for physicians improves patient satisfaction. Journal of General Internal Medicine. 2016;31 (7): 755-61.
  • Caris-Verhallen W, Timmermans L, Dulmen SV. Observationof nurse–patient interaction in oncology: review of assessmentınstruments.Patient Educationand Counseling.2004;54:307-20.
  • Cossette S, Caraa C, Ricarda N, Pepin J. Assessing nurse-patient interactions from a caring perspective: report of the development and preliminary psycho-metrictesting of the caring nurse-patient Interactions scale. International Journal of Nursing Studies. 2005;42:673-86.
  • Cunningham S, Copp G, Collins B, Bater M. Pre-registration nursing students’ experience of caring for cancer patients. Eur Journal Oncol Nurs. 2006;10(1):59-67. Dearing KS. Getting it, together: How the nurse patient relationship influences treatment compliance for patients with schizophrenia. Arch Psychiatr Nurs. 2004;18(5):155-63. Erigüç G, Şener T, Eriş H. İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 2013;16 (1): 45-65.
  • Fleischer S, Berg A, Zimmermann M, Wuste K, Behrens J. Nurse- patient interaction and communication:A systematic literature review. Journal of public health. 2009;17:339-53.
  • Karaöz S. Turkish nursing students’ perception of caring. Nurse Educ Today. 2005;25(1): 31-40.
  • Korkmaz M, Tuna Hİ. Yoğun bakım ünitesinde hemşire-hasta iletişimi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. 2014;11(4):14.
  • Kumcağız H, Yılmaz M, Çelik SB, Avcı İA. Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi. 2011;38(1):50.
  • Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2010;3:14-29.
  • Larsen PD, McGill JS, Palmer SJ. Factors influencing career decisions: perpectives of nursing students in three types of programs. Journal of Nurs Educ. 2003;42 (4):168-73. Mlinar S. First- and third-year student nurses’ perceptions of caring behaviours. Nurs Ethics. 2010;17(4):491–500.
  • Norgaard B, Kofoed PE, Kyvik KO, Ammentorp J. Communication skills training for health care professionals improves the adult orthopaedic patient's experience of quality of care. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2012;12:698-704.
  • Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008;12 (3):9-17.
  • Pfaff K, Baxter P. Jack S, Pleog J. An integrative review of the factors influencing new graduate nurse engagement in interprofessional collaboration. Journal of Advanced Nursing. 2014; 70(10):4-20
  • Safadi RR, Saleh MYN, Nassar OS, Amre HM, Froelicher ES. Nursing students’ perceptions of nursing: a descriptivestudy of four cohorts. Int Nurs Rev. 2011;58: 420-27.
  • Sheldon LK. An evidence-based communication skills training programme for oncology nurses improves patient-centred communication, enhancing empathy, reassurance and discussion of psychosocial needs. Evidence-Based Nursing. 2011;14(3):87-8.
  • Starmer AJ, Spector ND, Srivastava R, West DC, Rosenbluth G, Allen AD, et all. Changes in medical errors after implementation of a handoff program. New England Journal of Medicine. 2014;371(19):1803-12.
  • Suıkkala A. Nursing Student-Patient Relationship: A review of the literature from 1984 to 1998. Journal of Advanced Nursing, 2001;33(1):42-6.
  • Suikkala A, Leino-Kilpi H. Nursing Student-Patient Relationship: Experiences of Students and Patients.Nurse EducationToday. 2005;25:344-54.
  • Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi. 2008;83:69-75.
  • Tan M, Yuncu S, Şentürk Ö, Yıldız Ö. Üniversite öğrencilerinin hemşireliğe bakış açıları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2007;10(1): 22-9.
  • Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2002;6:36-41.
  • Xie J, Ding S, Wang C, Liu A. An evaluation of nursing students' communication ability during practical clinical training. Nurse Education Today. 2013;33 (8): 823–7
  • Yalçın N, Aştı T. Hemşire – hasta etkileşimi. İ.U.F.N. Hem. Derg. 2011;19:54-9.
  • Zaybak A, İsmailoğlu EG, Efteli E. Hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışları. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi. 2014;1(2):24-34
  • Zrinyi M, Horvath T. Impact of satisfaction, nurse-patient interactions and perceived benefits on health behaviors following a cardiac event. European Journal of Cardiovascular Nursing, 2003;2:159-66
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Saadet Erzincanlı

Arzu Yüksel

Publication Date April 27, 2018
Submission Date October 9, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 21 Issue: 1

Cite

Vancouver Erzincanlı S, Yüksel A. ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN BAKIM ODAKLI HEMŞİRE-HASTA ETKİLEŞİMİNE YÖNELİK TUTUM VE DAVRANIŞLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;21(1):10-7.

Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.

Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)

20547