ÖZET
Amaç: Sağlık hizmetlerinin
her aşamasında kullanılan bilgisayar bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma ve
elektronik tıbbi kayıt sistemleri gibi birçok amaçla kullanılmaktadır.
Bilgisayar öz-yeterliği bireyin bilgisayar kullanabilme kapasitesine ilişkin
kendine olan inancıdır. Bu araştırma hemşirelik bölümü öğrencilerinin
bilgisayar öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı güz döneminde
gerçekleştirilmiştir. Tanımlayıcı türde yapılan araştırmanın örneklemini 592
hemşirelik bölümü öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında kişisel
bilgi formu ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
analizinde SPSS 21.0 paket programı kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde
önemlilik seviyesi p<0.05 değeri kabul edilmiştir. Verilerin
değerlendirilmesi bilgisayar ortamında tanımlayıcı istatistikler, t-testi ve
ANOVA analizleri ile yapılmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için gerekli
izinler alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerden %89.7’si bilgisayar
kursuna gitmemiş, %38.3’ü teknoloji konusunda kişisel gelişimi için kendi
materyallerinden yararlanmış, %28’i ise arkadaş yardımı almıştır. Öğrencilerin
%93.4’ü teknoloji kullanımına ihtiyaçları olduğunu ifade etmiştir. Erkek
öğrencilerde, bilgisayara sahip olanlarda, bilgisayar kursuna gidenlerde ve
teknoloji kullanımına ihtiyaç duyan öğrencilerde Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı
Ölçeği puan ortalamaları anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlilik algılarının orta düzeyde olduğu ve
cinsiyet, bilgisayara sahip olma, bilgisayar kursuna gitme ve teknoloji
kullanımına ihtiyaç duymanın bilgisayar öz-yeterlik algısını etkilediği belirlenmiştir.
Öğrencilerinin bilgisayar öz- yeterliliklerinin arttırılması için eğitim
müfredatlarının geliştirilmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Öz-yeterlik; bilgisayar öz-yeterlik algısı; hemşirelik öğrencileri
ABSTRACT
Evaluation of Computer Self-Efficacy of The Nursing
Students
Aim: The
computer used at every stage of health services is used for various purposes
such as accessing information, using information and electronic medical record
systems. Computer self-efficacy is
self-reliance on the individual's ability to use computers. This research was
conducted to evaluate the computer self- efficacy perceptions of nursing
students.
Methods: The research was
conducted in the fall semester of 2015-2016 academic year. The sample of the
descriptive study consisted of 592 students. The Personal Information Form and
the Computer Self- Efficacy Perception Scale were used to collect the data.
SPSS 21.0 package program was used to analyze the data. In statistical
analyzes, the significance level p <0.05 was accepted. Data were evaluated
using descriptive statistics, t-test and ANOVA. Permission has been obtained
for the research to be made.
Results: 89.7%
of the students did not go to the computer course, 38.3% benefited from their
materials for personal development of technology and 28% received friend help.
93.4% of the students stated that they need to use technology. For male
students, those who have computers, those who go to computer courses, and those
who need to use technology, the average scores of the Computer Self- Efficacy
Perception Scale scores were significantly higher (p <0.05).
Conclusion: It has
been determined that the students' self- efficacy perceptions are moderate and
that the gender, computer ownership, going to the computer course and need for
using the technology affect the computer self- efficacy perception. It is
proposed to develop training curricula to increase the computer self- efficacy
of students.
Keywords: Self-
efficacy; computer self- efficacy; nursing students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | January 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 21 Issue: 4 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)