Research Article
BibTex RIS Cite

Difficulties Experienced by Nursing Students on The Data Collection Step of The Nursing Process

Year 2019, Volume: 22 Issue: 4, 231 - 239, 19.12.2019
https://doi.org/10.17049/ataunihem.439074

Abstract

Aim: To identify the opinions and the difficulties experienced by nursing
students on data collection step of the nursing process.

Methods: The population of the descriptive study was constituted
by 388 nursing students studying at a Health School in Bolu in the fall term of
2014-2015 except for first year students and the sample was 216 students. The
data were collected using the questionnaire prepared by the researchers to the
literature.   

Results: : It was found that the
students thought data collection as an important step of nursing process
(92.6%) and communication skills effected data collection (91.7%). Students
reported that they were able to frequently collect data on nutrition-metabolism
(36.1%) and health perception-health management (30.6%), and they used the
patient (84.3%) and medical records (41.7%) as sources when collecting data.
69.4% of the students stated that had difficulty about recording the data
(43.5%), nurses' attitude (34.7%), reaching the data source (33.3%) and
communicating with the patient (33.3%). Students have made suggestions on data
sources and training programs to solve the difficulties they have experienced.







Conclusion: It has been determined that students thought data collection as an
important step of nursing process, communication skills effected data
collection and they have had difficulties on collecting data during the nursing
process due to various reasons.

References

  • 1. Alfaro-LeFevre R. Nursing Process and Clinical Reasoning. Nursing Education Perspectives 2012; 33(1): 7.
  • 2. American Nurses Association (ANA) Nursing Scope and Standards Workgroup, Standards of Professional Nursing Practice In: Nursing: Scope and Standars of Practice, 3 rd ed. Nursesbooks.org; 2015. p. 13, 53-54.
  • 3. Arslan F, Bozkurt G. Tanılama. Bozkurt G, Sönmez Düzkaya D, Terzi B, editörler. Hemşirelik Sürecinin Uygulanması: Klinik Karar Verme Süreci. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri; 2017. p. 45-48.
  • 4. Avşar G, Öğünç AE, Taşkın M, Burkay ÖF. Hemşirelerin Hasta Bakımında Kullandıkları Hemşirelik Süreci Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2014;17(4):216-221.
  • 5. Aydin N, Akansel N. Determination of Accuracy of Nursing Diagnoses Used by Nurisng Students in their Nursing Care Plans. International Journal of Caring Sciences 2013;6(2):252-57.
  • 6. Birol, L Hemşirelik Süreci – Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım, 10. Baskı. İzmir: İmaj Matbaacılık; 2016.p. 97-107.
  • 7. Carvalho EC, Martins FTM, Dalri MCB, Canini SRMS, Laus AM, Bachion MM ve ark. Relations Between Nursing Data Collection, Diagnoses And Prescriptions For Adult Patients At An İntensive Care Unit. Rev Latino-Am Enfermagem Julho-Agosto 2008;16(4):700-6.
  • 8. Chan Z, Lai C. The nurse-patient communication: voices from nursing students. Internation Journal of Adolescent Medicine and Health 2017;29(6):3-9.
  • 9. Gök Özer F, Kuzu N. Öğrencilerin Bakım Planlarında Hemşirelik Süreci ve NANDA Tanılarını Kullanma Durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006;22(1): 69-80.
  • 10. Güner P, Terakye G. Hemşirelik Yüksekokulları Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Tanılarını Belirleyebilme Düzeyleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000;4(1): 9-15.
  • 11. Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, Erişim Adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm Erişim Tarihi: 13.06.2018.
  • 12. Işık Andsoy I, Güngör T, Dikmen Y, Nabel E. Hemşirelerin Bakım Planını Kullanırken Yaşadıkları Güçlükler. Journal of Contemporary Medicine 2013;3(2):88-94.
  • 13. Karadakovan A, Usta Yeşilbalkan Ö. Öğrencilerin Nörolojik Hastalarda Saptadıkları NANDA Hemşirelik Tanılarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004;7(3):1-7.
  • 14. Kaya N, Kaya H, Babadağ K. Öğrencilerin Hemşirelik Süreci Formlarının Planlama Aşamasının İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004;13(52):79-90.
  • 15. Keski Ç, Karadağ A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Süreci Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2010;12(1):41-52.
  • 16. Palese A, Silvestre D, Valoppi G, Tomietto M. A 10-Year Retrospective Study of Teaching Nursing Diagnosis to Baccalaureate Students in Italy. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications 2009;20(2):64-75.
  • 17. Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, Sağlıkta Kalite Standartları Hastane: SKS-Hastane (Versiyon-5; Revizyon- 01). 1. Revizyon - 2. Baskı. Ankara: Pozitif Matbaa; 2016. p. 149-168.
  • 18. Taşkin Yilmaz F, Sabanciogullari S, Aldemir K. The Opinions of Nursing Students Regarding the Nursing Process and Their Levels of Prificiency in Turkey. Journal of Caring Sciences 2015;4(4): 265-75.
  • 19. Terzioğlu F, Ejder Apay S, Akkuş Y, Irmak Z, Baybuğa M, Özer N ve ark. Travmalı Hasta Vakalarında Öğrenci Hemşirelerin Hemşirelik Tanılarını ve Girişimlerini Belirleyebilme Durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(2):106-118.
  • 20. Uysal N, Gürol Arslan G, Yılmaz İ, Yelkin Alp F. Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları ve Verilerin Analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016;2(5):139-43.
  • 21. Uysal N, Yenal K. Hemşirelik Bir ve İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planı İçin Cinsellik ve Üreme Alanına İlişkin Veri Toplamada Yaşadıkları Güçlükler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi 2016; 7:99-115. Doi: 10.17371/UHD.2016719480
  • 22. Zaybak A, Günay İsmailoğlu E, Özdemir H. Hemşirelerin Hemşirelik Süreci Uygulamasında Yaşadıkları Güçlüklerin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2016;19(4):269-277.

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HEMŞİRELİK SÜRECİNİN VERİ TOPLAMA AŞAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ VE YAŞADIKLARI GÜÇLÜKLER

Year 2019, Volume: 22 Issue: 4, 231 - 239, 19.12.2019
https://doi.org/10.17049/ataunihem.439074

Abstract

ÖZ 

Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik sürecinin veri toplama aşamasına ilişkin görüşlerini ve bu konuda yaşadıkları güçlükleri belirlemektir.

Yöntem: Bu tanımlayıcı araştırmanın evrenini, 2014-2015 güz döneminde Bolu’daki bir Sağlık Yüksekokulu’nda öğrenim gören birinci sınıflar hariç 388 hemşirelik öğrencisi örneklemini ise; 216 öğrenci oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan soru formu kullanılarak toplanmıştır.

Bulgular: Öğrencilerin veri toplamanın hemşirelik sürecinin önemli bir aşaması olduğunu (%92.6) ve iletişim becerilerinin veri toplamayı etkilediğini (%91.7) düşündüğü belirlenmiştir. Öğrenciler en çok beslenme-metabolizma (%36,1) ile sağlığı algılama-sağlığın yönetimi (%30,6) örüntülerine ilişkin veri toplayabildiklerini; veri toplarken sıklıkla hastayı (%84.3) ve hasta dosyasını (%41.7) kaynak olarak kullandıklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin %69.4’ü veriyi kaydetme (%43.5), hemşirelerin tutumu (%34.7), veri kaynaklarına ulaşma (%33.3) ve hasta ile iletişim kurma (%33.3) gibi nedenlerle güçlük yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğrenciler yaşadıkları güçlüklerin çözümüne ilişkin veri kaynakları ve eğitim programı ile ilgili önerilerde bulunmuşlardır.

Sonuç: Öğrencilerin veri toplamanın hemşirelik sürecinin önemli bir aşaması olduğunu, iletişim becerilerinin veri toplamayı etkilediğini düşündüğü ve bu aşamada çeşitli nedenlerle güçlük yaşadıkları belirlenmiştir

Anahtar Kelimeler: Hemşirelik; Hemşirelik Süreci; Hemşirelik Öğrencileri; Veri Toplama 

ABSTRACT

Difficulties Experienced by Nursing Students on The Data Collection Step of The Nursing Process

Aim: To identify the opinions and the difficulties experienced by nursing students on data collection step of the nursing process. 

Methods: The population of the descriptive study was constituted by 388 nursing students studying at a Health School in Bolu in the fall term of 2014-2015 except for first year students and the sample was 216 students. The data were collected using the questionnaire prepared by the researchers to the literature.   

Results: : It was found that the students thought data collection as an important step of nursing process (92.6%) and communication skills effected data collection (91.7%). Students reported that they were able to frequently collect data on nutrition-metabolism (36.1%) and health perception-health management (30.6%), and they used the patient (84.3%) and medical records (41.7%) as sources when collecting data. 69.4% of the students stated that had difficulty about recording the data (43.5%), nurses' attitude (34.7%), reaching the data source (33.3%) and communicating with the patient (33.3%). Students have made suggestions on data sources and training programs to solve the difficulties they have experienced.

Conclusion: It has been determined that students thought data collection as an important step of nursing process, communication skills effected data collection and they have had difficulties on collecting data during the nursing process due to various reasons.













Keywords: Nursing; Nursing Process; Nursing Students; Data Collection.


References

  • 1. Alfaro-LeFevre R. Nursing Process and Clinical Reasoning. Nursing Education Perspectives 2012; 33(1): 7.
  • 2. American Nurses Association (ANA) Nursing Scope and Standards Workgroup, Standards of Professional Nursing Practice In: Nursing: Scope and Standars of Practice, 3 rd ed. Nursesbooks.org; 2015. p. 13, 53-54.
  • 3. Arslan F, Bozkurt G. Tanılama. Bozkurt G, Sönmez Düzkaya D, Terzi B, editörler. Hemşirelik Sürecinin Uygulanması: Klinik Karar Verme Süreci. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri; 2017. p. 45-48.
  • 4. Avşar G, Öğünç AE, Taşkın M, Burkay ÖF. Hemşirelerin Hasta Bakımında Kullandıkları Hemşirelik Süreci Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2014;17(4):216-221.
  • 5. Aydin N, Akansel N. Determination of Accuracy of Nursing Diagnoses Used by Nurisng Students in their Nursing Care Plans. International Journal of Caring Sciences 2013;6(2):252-57.
  • 6. Birol, L Hemşirelik Süreci – Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım, 10. Baskı. İzmir: İmaj Matbaacılık; 2016.p. 97-107.
  • 7. Carvalho EC, Martins FTM, Dalri MCB, Canini SRMS, Laus AM, Bachion MM ve ark. Relations Between Nursing Data Collection, Diagnoses And Prescriptions For Adult Patients At An İntensive Care Unit. Rev Latino-Am Enfermagem Julho-Agosto 2008;16(4):700-6.
  • 8. Chan Z, Lai C. The nurse-patient communication: voices from nursing students. Internation Journal of Adolescent Medicine and Health 2017;29(6):3-9.
  • 9. Gök Özer F, Kuzu N. Öğrencilerin Bakım Planlarında Hemşirelik Süreci ve NANDA Tanılarını Kullanma Durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006;22(1): 69-80.
  • 10. Güner P, Terakye G. Hemşirelik Yüksekokulları Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Tanılarını Belirleyebilme Düzeyleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000;4(1): 9-15.
  • 11. Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, Erişim Adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm Erişim Tarihi: 13.06.2018.
  • 12. Işık Andsoy I, Güngör T, Dikmen Y, Nabel E. Hemşirelerin Bakım Planını Kullanırken Yaşadıkları Güçlükler. Journal of Contemporary Medicine 2013;3(2):88-94.
  • 13. Karadakovan A, Usta Yeşilbalkan Ö. Öğrencilerin Nörolojik Hastalarda Saptadıkları NANDA Hemşirelik Tanılarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004;7(3):1-7.
  • 14. Kaya N, Kaya H, Babadağ K. Öğrencilerin Hemşirelik Süreci Formlarının Planlama Aşamasının İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004;13(52):79-90.
  • 15. Keski Ç, Karadağ A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Süreci Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2010;12(1):41-52.
  • 16. Palese A, Silvestre D, Valoppi G, Tomietto M. A 10-Year Retrospective Study of Teaching Nursing Diagnosis to Baccalaureate Students in Italy. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications 2009;20(2):64-75.
  • 17. Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, Sağlıkta Kalite Standartları Hastane: SKS-Hastane (Versiyon-5; Revizyon- 01). 1. Revizyon - 2. Baskı. Ankara: Pozitif Matbaa; 2016. p. 149-168.
  • 18. Taşkin Yilmaz F, Sabanciogullari S, Aldemir K. The Opinions of Nursing Students Regarding the Nursing Process and Their Levels of Prificiency in Turkey. Journal of Caring Sciences 2015;4(4): 265-75.
  • 19. Terzioğlu F, Ejder Apay S, Akkuş Y, Irmak Z, Baybuğa M, Özer N ve ark. Travmalı Hasta Vakalarında Öğrenci Hemşirelerin Hemşirelik Tanılarını ve Girişimlerini Belirleyebilme Durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(2):106-118.
  • 20. Uysal N, Gürol Arslan G, Yılmaz İ, Yelkin Alp F. Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları ve Verilerin Analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016;2(5):139-43.
  • 21. Uysal N, Yenal K. Hemşirelik Bir ve İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planı İçin Cinsellik ve Üreme Alanına İlişkin Veri Toplamada Yaşadıkları Güçlükler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi 2016; 7:99-115. Doi: 10.17371/UHD.2016719480
  • 22. Zaybak A, Günay İsmailoğlu E, Özdemir H. Hemşirelerin Hemşirelik Süreci Uygulamasında Yaşadıkları Güçlüklerin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2016;19(4):269-277.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Arzu Akman Yılmaz 0000-0003-0232-5987

Elif Gençer 0000-0001-6420-1600

Çiğdem Seçkin This is me 0000-0001-9356-4048

Hülya Yılmaz This is me 0000-0003-0872-2975

Kamer Tekin Güven This is me 0000-0001-9044-8324

Semiha Gözütok This is me 0000-0002-5544-6697

Publication Date December 19, 2019
Submission Date July 5, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 22 Issue: 4

Cite

Vancouver Akman Yılmaz A, Gençer E, Seçkin Ç, Yılmaz H, Tekin Güven K, Gözütok S. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HEMŞİRELİK SÜRECİNİN VERİ TOPLAMA AŞAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ VE YAŞADIKLARI GÜÇLÜKLER. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2019;22(4):231-9.

Cited By







Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.

Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)

20547