MALİYET KONTROL ARACI OLARAK HEDEF MALİYETLEME YÖNTEMİNİN TÜRK OTOMOTİV SANAYİNDE UYGULANABİLİRLİK DÜZEYİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2011,
Cilt: 25 Sayı: 2, 163 - 179, 08.07.2011
Enver Bozdemir
Mehmet Orhan
Öz
Geleneksel maliyet yönetim muhasebesi ilerleyen teknolojik
yenilikler karşısında işletme yönetimine önemli bilgiler verme özelliğini
kaybetmesi nedeniyle yeni maliyet ve yönetim muhasebesi yöntemlerinin
geliştirilmesi ve uygulanması zorunlu hale gelmiştir. Stratejik maliyet yönetim
sistemleri arasında Hedef Maliyetleme yöntemi en önemli maliyet yönetim
yaklaşımlarından biridir. Hedef Maliyetleme, mamule tasarım ve geliştirme
aşamasında uygulanmakta ve böylece mamulün ilk aşamasında maliyet azaltımı
hedeflenmektedir.
Bu çalışmanın amacı Hedef Maliyetleme Yöntemini inceleyerek Türk
Otomotiv sektöründe uygulanma düzeyinin analiz edilmesidir. Çalışmamızda
Hedef Maliyetleme Yönteminin Türk Otomotiv işletmeleri açısından uygulanma
düzeyi 249 işletmede yapılan anketle araştırılmıştır. Bu araştırma sonucunda
işletmelerin Hedef Maliyetleme Yöntemini tam anlamıyla uygulamadıkları
ancak bu yöntemin uygulanmasını gerekli kılan bazı şartları yerine getirdikleri
görülmektedir.
Kaynakça
- Acar, D. (2005), Küresel Rekabette Maliyet Yönetimi ve Yaklaşımları: Tekstil Sektörü İle İlgili Bir Araştırma, Asil Yayınları, Isparta.
- Altınbay, A. (2006), “Etkin Bir Maliyet Yönetim Sistemi Olarak Hedef Maliyetleme Sistemi ve TMMT Uygulaması”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık, (16), ss.141-164.
- Can, A.V. (2004), Hedef Maliyetleme Kuram ve Uygulama, Sakarya Kitapevi, Mart.
- Coşkun, A. (2003), “Stratejik Maliyet Yönetimi Aracı Olarak Hedef Maliyetleme”, Akademik Araştırmalar Dergisi, Kasım, 4 (15),ss.25-34
- Doğan, Z ve Hatipoğlu, A. (2004) “Hedef Maliyetleme Yönteminin Uygulanabilirliğine İlişkin Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak, ss.101-109.
- Feil, P.- Yook, K-H. ve Kim, Il-W. (2004), “Japonese Target Costing: A Historical Perspective”, International Journal of Stratejic Cost Management, Spring, ss. 10-19.
- Gürdal K. (2007), Maliyet Yönetiminde Güncel Yaklaşımlar, Siyasal Kitapevi, Ankara.
- Gürsoy, C. T. (1997), Yönetim ve Maliyet Muhasebesi, Beta Yayınları, İstanbul.
- Hacırüstemoğlu, R. ve Şakrak, M. (2002), Maliyet Muhasebesinde Güncel Yaklaşımlar, Türkmen Kitapevi, İstanbul.
- Karcıoğlu, R. (1997), “Yeni Bir Yönetim Aracı Olarak Hedef Fiyata Göre Maliyetleme Yöntemi”, Pazarlama Dünyası, Temmuz/Ağustos, 11(64) ss.4-8.
- Kocakülah, M.C. ve Austill, A. D. (2006), “Product Development And Cost Management Using Target Costing: A Discussion And Case Analysis”, Journal of Business & Economics Research - February, 4(2) ss.61-71.
- Lockamy III, A. ve Smith, W.I (2000), “Target Costing for Supply Chain Management: Criteria and Selection Industrial Management”, Industrial Management- Data Systems, 100(5), ss. 210-218.
- Schelze, G., Geier, R. ve Buttross, T. E. (1996), “Target Costing at ITT Automotive”, Management Accounting, December, 78, ss.26-30.
- Shank, J. K. ve Fisher, J. (1999), “Target Costing as a Strategic Tool”, Sloan Management Review, 41 (1), ss.73-83.
- Swenson, D., Ansari, S., Bell, J. ve Kim, Il-W. (2003), “Best Practices İn Target Costing” Management Accounting Quarterly, Winter, 4(2), ss.12-17.
- Yükçü, S. (1999), “Yeni Bir Fiyatlandırma Yaklaşımı Olarak Hedef Maliyetleme”, MÖDAV, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Eylül, 1(3), ss.1-10.
Yıl 2011,
Cilt: 25 Sayı: 2, 163 - 179, 08.07.2011
Enver Bozdemir
Mehmet Orhan
Kaynakça
- Acar, D. (2005), Küresel Rekabette Maliyet Yönetimi ve Yaklaşımları: Tekstil Sektörü İle İlgili Bir Araştırma, Asil Yayınları, Isparta.
- Altınbay, A. (2006), “Etkin Bir Maliyet Yönetim Sistemi Olarak Hedef Maliyetleme Sistemi ve TMMT Uygulaması”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık, (16), ss.141-164.
- Can, A.V. (2004), Hedef Maliyetleme Kuram ve Uygulama, Sakarya Kitapevi, Mart.
- Coşkun, A. (2003), “Stratejik Maliyet Yönetimi Aracı Olarak Hedef Maliyetleme”, Akademik Araştırmalar Dergisi, Kasım, 4 (15),ss.25-34
- Doğan, Z ve Hatipoğlu, A. (2004) “Hedef Maliyetleme Yönteminin Uygulanabilirliğine İlişkin Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak, ss.101-109.
- Feil, P.- Yook, K-H. ve Kim, Il-W. (2004), “Japonese Target Costing: A Historical Perspective”, International Journal of Stratejic Cost Management, Spring, ss. 10-19.
- Gürdal K. (2007), Maliyet Yönetiminde Güncel Yaklaşımlar, Siyasal Kitapevi, Ankara.
- Gürsoy, C. T. (1997), Yönetim ve Maliyet Muhasebesi, Beta Yayınları, İstanbul.
- Hacırüstemoğlu, R. ve Şakrak, M. (2002), Maliyet Muhasebesinde Güncel Yaklaşımlar, Türkmen Kitapevi, İstanbul.
- Karcıoğlu, R. (1997), “Yeni Bir Yönetim Aracı Olarak Hedef Fiyata Göre Maliyetleme Yöntemi”, Pazarlama Dünyası, Temmuz/Ağustos, 11(64) ss.4-8.
- Kocakülah, M.C. ve Austill, A. D. (2006), “Product Development And Cost Management Using Target Costing: A Discussion And Case Analysis”, Journal of Business & Economics Research - February, 4(2) ss.61-71.
- Lockamy III, A. ve Smith, W.I (2000), “Target Costing for Supply Chain Management: Criteria and Selection Industrial Management”, Industrial Management- Data Systems, 100(5), ss. 210-218.
- Schelze, G., Geier, R. ve Buttross, T. E. (1996), “Target Costing at ITT Automotive”, Management Accounting, December, 78, ss.26-30.
- Shank, J. K. ve Fisher, J. (1999), “Target Costing as a Strategic Tool”, Sloan Management Review, 41 (1), ss.73-83.
- Swenson, D., Ansari, S., Bell, J. ve Kim, Il-W. (2003), “Best Practices İn Target Costing” Management Accounting Quarterly, Winter, 4(2), ss.12-17.
- Yükçü, S. (1999), “Yeni Bir Fiyatlandırma Yaklaşımı Olarak Hedef Maliyetleme”, MÖDAV, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Eylül, 1(3), ss.1-10.