Bu çalışmada, tedarik zincirinin performansının
değerlendirmesinde stokların rolü incelenmiştir. Stoklar, tedarik zincirinde
firmanın tepkiselliğini etkileyerek ulusal ve uluslararası pazarlarda
performansını arttıran ya da azaltan; rekabet edebilirlik düzeyini belirleyen
önemli unsurlardır. Firmaların satın alma süreçleri ile başlayan stoklar,
ürünlerin müşterilere ulaştırılmasına değin varolduğundan tüm tedarik zincirinin
fonksiyonelliği üzerinde etkin role sahiptir. Bunun nedenle, tedarikçi-müşteri
ilişkilerinin stoklar üzerine, dolayısıyla tedarik zinciri performansına ne tür
etkileri olduğu değerlendirilmelidir. Varyans analizi, tedarikçi-müşteri
ilişkilerinin stok performansı üzerine etkisinin araştırılmasında kullanılabilecek
bir yöntemdir. Çalışmada, çok değişkenli-çok kademeli varyans analizi yöntemi
ile Adana'da boya sektöründe faaliyet gösteren bir firmanın üretim sürecinin ana
hammaddelerinden birinin esas tedarikçisi olan firmalarla gerçekleştirmiş
olduğu ikmal süreçleri değerlendirilmiştir. Gerçek veriler kullanılarak, ilgili
dönemde planlanan ve gerçekleşen performansların analizi yapılmıştır. Müşteritedarikçi
ilişkilerinin stoklar açısından tedarik zincirini nasıl etkilediğine;
müşteri ya da tedarikçi yönüyle ortaya çıkabilecek değişikliklerin maliyet olarak
ne tür sapmalara yol açabileceğinin analizine yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 26 Sayı: 2 |