Innovativeness is one of the concepts that affect consumers' purchasing behavior and its importance is increasing with each passing day. For this reason, businesses are following closely innovation and the variables associated with this concept. Innovation, are associated with variables such as personal values, social, hedonic and utilitarian consumption. Therefore, consumer innovativeness were examined with dimensions of "innate innovativeness" in the study. The aims of this study; is examining that personal values effects on the hedonic and the social innovativeness of sub-dimensions of innate innovativeness; and hedonic innovativeness effects on the social innovativeness. The sample of the study, consist of individuals who are living in the city center of Erzurum. A questionnaire was administered to 380 people. For the purposes of research, firstly to examine the factor structure of the scales, was done exploratory factor analysis with using SPSS 20. Then, confirmatory factor analysis was done using LISREL 8.7 software. Also, applied structural equation modeling method in LISREL 8.7 to test of the research model. As a result, personal values have significant effect on hedonic and social innovativeness. And hedonic innovativeness effect on social innovativeness.
Tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyen kavramlardan biri
olan ‘yenilikçiliğin’ önemi her geçen gün artmaktadır. Bu nedenle işletmeler,
yenilikçilik ve bu kavramın ilişkili olduğu değişkenleri yakından takip
etmektedirler. Yenilikçiliğin özellikle kişisel değerler, sosyal, hazcı ve faydacı
tüketim yapıları gibi değişkenlerle ilişkili olduğu bilinmektedir. Bu nedenle
çalışmada tüketici yenilikçiliği “içsel yenilikçilik” boyutu ile incelenmiş ve
kişisel değerlerin içsel yenilikçiliğin alt boyutları olan hedonik ve sosyal
yenilikçilik üzerindeki, hedonik yenilikçiliğin ise sosyal yenilikçilik üzerindeki
etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma Erzurum merkez ilçede yaşayan 380 katılımcı ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırma amaçları doğrultusunda, seçilen örneklem için
kullanılan ölçeklerin faktör yapılarını incelemek amacıyla SPSS 20’de
açıklayıcı/keşfedici faktör analizi yapılmıştır. Açıklayıcı/keşfedici faktör
analizine ek olarak yapılan doğrulayıcı faktör analizi için Lisrel 8.7 programı
kullanılmıştır. Yine amaca yönelik olarak kurulan araştırma modelinin test
edilmesi için Lisrel 8.7’de yapısal eşitlik modeli yöntemi uygulanmıştır.
Yapılan analizler sonucunda kişisel değerlerin hedonik ve sosyal yenilikçilik
üzerinde, hedonik yenilikçiliğin de sosyal yenilikçilik üzerinde anlamlı bir
etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 28 Sayı: 2 |