This study intends to analyse the relationship and the future of the European Union (EU) and Turkey and seeks to answer this question; Is Turkey that is demanding to become a member of the EU and identifying it as a state policy, really ready for the membership of the Union? In other words, if we take an argument concerning the relationship between European Union and Turkey and the future of this relationship with reference to the Union member states’ political / economic / cultural envisagement about Turkey from a critical viewpoint highlighting interior factors rather than exterior factors, then, what could be the reason why Turkey fails the membership or the primary reason retarding the membership? In this study, it is considered that the answer is hidden in Turkey’s human capital asset and lack of effectiveness. Although important educational and training projects were implemented to develop qualified work force in the last three centuries from Ottoman times to Republican period, it can be concluded that all these efforts were not enough to catch the expected level. A human capital index is developed for this study in order to compare European countries and Turkey and other indexes were also used. Results showed Turkey’s current position with respect to EU and inspire serious policy changes to develop human capital
Turkey European Union Politicization of Education Human Capital
Bu çalışma Türkiye’nin Avrupa Birliği ile ilişkilerini ve geleceğini
analiz etmeye çalışmakta ve şu sorunun cevabını aramaktadır: Avrupa Birliği’ne
üye olmayı bir devlet politikası haline getiren Türkiye, buna gerçekten hazır
mıdır? Diğer deyişle, üyeliği geciktiren sebepler arasında çokça zikredilen dış
unsurları bir an için unutulur, bunun yerine içe dönük eleştirel bir araştırma
sürdürmeye çalışılırsa, bu gecikmenin gerçek sebepleri konusunda neler
söylenebilir? Bu çalışma, bu problematiği, sorunun politik-kültürel boyutunu vurgulayarak ele almayı denemektedir. Osmanlı-Cumhuriyet tarihine
bakıldığında, eğitim alanında önemli projelerin hayata geçirildiği görülmektedir
ve denilebilir ki eğitime son üç yüzyıldır yatırım yapılmaktadır. Fakat bütün bu
gayretler umulan beşeri sermayeyi oluşturmaya ve gelişmişlik düzeyini
yakalamaya yetmemiştir. Bu çalışmaya göre, bunun en önemli sebebi
Türkiye’de eğitim daima politik bir meselenin konusu edilmesidir. Bu varsayım,
çalışma kapsamında geliştirilen beşeri sermaye indeksi ve diğer indekslere göre
yapılan karşılaştırmada mukayeseli olarak ispatlanmaya çalışılmıştır. Beşeri
Sermaye seviyesi bakımından Türkiye’nin hâlihazırdaki durumu hayli dikkat
çekici sonuçlar ortaya koymaktadır ve önemli politika değişikliklerinin işaretini
vermektedir. Sonuç olarak, denilebilir ki, Türkiye Avrupa Birliği’ne girmeye
hazır değildir.
Türkiye Avrupa Birliği Eğitimin Politikleşmesi Beşeri Sermaye
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 29 Sayı: 3 |