Research Article
BibTex RIS Cite

SATIN ALMA KRİTERLERİ AÇISINDAN MARKA SIRALAMA KARARININ VERİLMESİNDE BULANIK ELECTRE I YÖNTEMİ: OTOMOBİL SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA

Year 2017, Volume: 31 Issue: 5, 1069 - 1085, 17.10.2017

Abstract

Bu
çalışmada otomobil markalarının çeşitli satın alma kriterleri açısından
sıralanması bulanık mantık içeren çok kriterli karar verme yöntemlerinden
Bulanık ELECTRE I ile yapılmaktadır. Bulanık mantık içermeyen sıralama
yöntemleri, tüketicilerin ölçeklerde kullanılan sayısal değerleri aynı
büyüklükte algıladıklarını varsaymaktadır. Ancak Bulanık ELECTRE I yöntemiyle tüketicilerin
ölçeklerde kullanılan sayısal ifadelerle ilgili sübjektif algıları da analize dâhil
edilmektedir. Dolayısıyla Bulanık ELECTRE I ve ağırlıklı ortalama yöntemi kullanılarak
yapılan sıralamaların birbirinden farklı olabileceği düşünülmektedir. Analiz
sonuçları, Bulanık ELECTRE I ve ağırlıklı ortalamaya göre yapılan otomobil
markaları sıralamasının birbirinden farklı olduğunu göstermektedir. Çalışmanın Bulanık
ELECTRE I yöntemini otomobil markalarının sıralaması için kullanan ilk çalışma
olduğu söylenebilir.

References

  • Agarwal, S. ve Jain, V. K. (2013), “Customer Oriented Product Selection Using Fuzzy Approach”, International Journal of Emerging Trends in Engineering and Development, 3 (2), ss. 234-247.
  • Aghdaie, S. F. A. ve Yousefi, E. (2011), “The Comparative Analysis of Affecting Factors on Purchasing Domestic and Imported Cars in Iran Market-Using AHP Technique”, International Journal of Marketing Studies, 3 (2), ss. 142-150.
  • Apak, S., Göğüş, G. G. ve Karakadılar, İ. S. (2012), “An Analytic Hierarchy Process Approach with a Novel Framework for Luxury Car Selection”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, ss. 1301-1308.
  • Asghari, F., Amidian, A. A., Muhammadi J. ve Rabiee, H. (2010), “A Fuzzy ELECTRE Approach for Evaluating Mobile Payment Business Model”, The Fourth International Conference on Management of e-Commerce and e-Government, ss. 351-355.
  • Ballı, S. ve Karasulu, B. (2007), “En Uygun Otomobil Seçimi Problemi için Bir Bulanık Promethee Yöntemi Uygulaması”, D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, 22 (1), ss. 139-147.
  • Blaikie, N. (2003), Analyzing Quantitative Data: From Description to Explanation. Sage, Londra.
  • Byun, D. H. (2001), “The AHP Approach for Selecting an Automobile Purchase Model”, Information & Management, 38 (5), ss. 289-297.
  • Cohen L, Manion L ve Morrison K. (2000), Research Methods in Education. 5. baskı. Routledge, Londra.
  • Durmaz, Y. ve Diyarbakırlıoğlu, İ. (2011), “A Theoretical Approach to the Role of Perception on the Consumer Buying Decision Process”, Asian Journal of Business and Management Sciences, 1 (4), ss. 217-221.
  • Ertuğrul, İ. ve Karakaşoğlu, N. (2013), “Electre ve Bulanık AHP Yöntemleri ile Bir İşletme için Bilgisayar Seçimi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25 (2), ss. 23-41.
  • Fenton, N. ve Wang, W. (2006), “Risk and Confidence Analysis for Fuzzy Multicriteria Decision Making”, Knowledge-Based Systems, 19 (6), ss. 430-437.
  • Fetscherin, M. ve Toncar, M. (2010), “The Effects of the Country of Brand and the Country of Manufacturing of Automobiles: An Experimental Study of Consumers' Brand Personality Perceptions”, International Marketing Review, 27 (2), ss. 164-178.
  • Güngör, İ. ve İşler, D. B. (2012), “Analitik Hiyerarşi Yaklaşımı ile Otomobil Seçimi”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 1 (2), ss. 21-33.
  • Hawkins, D. I. ve Mothersbaugh, D. L. (2010). Consumer Behavior: Building Marketing Strategy. 11. Baskı, McGraw-Hill Irwin, Boston.
  • Jamieson, S. (2004), “Likert Scales: How to (Ab) Use Them”, Medical Education, 38 (12), ss. 1217-1218.
  • Kabak, M. ve Uyar, Ö. O. (2013), “Lojistik Sektöründe Ağır Ticari Araç Seçimi Problemine Çok Ölçütlü Bir Yaklaşım”, Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 28 (1), ss. 115-125.
  • Kahraman, C. (2008), “Multi-Criteria Decision Making Methods and Fuzzy Sets”, Fuzzy Multi-Criteria Decision Making, ss. 1-18.
  • Kavak, B. (2013), Pazarlama Ve Pazar Araştırmaları: Tasarım ve Analiz. 1. baskı, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Orel, F. D. (2004), “Market Markaları ve Üretici Markalarına Yönelik Tüketici Algılamaları”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (2), ss. 157-174.
  • Önüt, S. ve Soner, S. (2008), “Transshipment Site Selection Using the AHP and TOPSIS Approaches under Fuzzy Environment”, Waste Management, 28 (9), ss. 1552-1559.
  • Saaty, T. L. (2008), “Decision Making with the Analytic Hierarchy Process”, International Journal of Services Sciences, 1 (1), ss. 83-98.
  • Soba, M. (2012), “PROMETHEE Yöntemi Kullanarak En Uygun Panelvan Otomobil Seçimi ve Bir Uygulama”, Journal of Yasar University, 28 (7), ss. 4708-4721.
  • Şişman, B. ve Eleren, A. (2013), “En Uygun Otomobilin Gri İlişkisel Analiz ve Electre Yöntemleri İle Seçimi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (3), ss. 411-429.
  • Wu, M.C. ve Chen, T.Y. (2011), “The ELECTRE Multicriteria Analysis Approach Based on Atanassov’s Intuitionistic Fuzzy Sets”, Expert Systems with Applications, 38 (10), ss. 12318-12327.
  • Wu, S. I. ve Lo, C. L. (2009), “The Influence of Core-Brand Attitude and Consumer Perception on Purchase Intention towards Extended Product”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 21 (1), ss. 174-194.
  • Yousefi, A. ve Hadi-Vencheh, A. (2010), “An Integrated Group Decision Making Model and Its Evaluation by DEA for Automobile Industry”, Expert Systems with Applications, 37 (12), ss. 8543-8556.
Year 2017, Volume: 31 Issue: 5, 1069 - 1085, 17.10.2017

Abstract

References

  • Agarwal, S. ve Jain, V. K. (2013), “Customer Oriented Product Selection Using Fuzzy Approach”, International Journal of Emerging Trends in Engineering and Development, 3 (2), ss. 234-247.
  • Aghdaie, S. F. A. ve Yousefi, E. (2011), “The Comparative Analysis of Affecting Factors on Purchasing Domestic and Imported Cars in Iran Market-Using AHP Technique”, International Journal of Marketing Studies, 3 (2), ss. 142-150.
  • Apak, S., Göğüş, G. G. ve Karakadılar, İ. S. (2012), “An Analytic Hierarchy Process Approach with a Novel Framework for Luxury Car Selection”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, ss. 1301-1308.
  • Asghari, F., Amidian, A. A., Muhammadi J. ve Rabiee, H. (2010), “A Fuzzy ELECTRE Approach for Evaluating Mobile Payment Business Model”, The Fourth International Conference on Management of e-Commerce and e-Government, ss. 351-355.
  • Ballı, S. ve Karasulu, B. (2007), “En Uygun Otomobil Seçimi Problemi için Bir Bulanık Promethee Yöntemi Uygulaması”, D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, 22 (1), ss. 139-147.
  • Blaikie, N. (2003), Analyzing Quantitative Data: From Description to Explanation. Sage, Londra.
  • Byun, D. H. (2001), “The AHP Approach for Selecting an Automobile Purchase Model”, Information & Management, 38 (5), ss. 289-297.
  • Cohen L, Manion L ve Morrison K. (2000), Research Methods in Education. 5. baskı. Routledge, Londra.
  • Durmaz, Y. ve Diyarbakırlıoğlu, İ. (2011), “A Theoretical Approach to the Role of Perception on the Consumer Buying Decision Process”, Asian Journal of Business and Management Sciences, 1 (4), ss. 217-221.
  • Ertuğrul, İ. ve Karakaşoğlu, N. (2013), “Electre ve Bulanık AHP Yöntemleri ile Bir İşletme için Bilgisayar Seçimi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25 (2), ss. 23-41.
  • Fenton, N. ve Wang, W. (2006), “Risk and Confidence Analysis for Fuzzy Multicriteria Decision Making”, Knowledge-Based Systems, 19 (6), ss. 430-437.
  • Fetscherin, M. ve Toncar, M. (2010), “The Effects of the Country of Brand and the Country of Manufacturing of Automobiles: An Experimental Study of Consumers' Brand Personality Perceptions”, International Marketing Review, 27 (2), ss. 164-178.
  • Güngör, İ. ve İşler, D. B. (2012), “Analitik Hiyerarşi Yaklaşımı ile Otomobil Seçimi”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 1 (2), ss. 21-33.
  • Hawkins, D. I. ve Mothersbaugh, D. L. (2010). Consumer Behavior: Building Marketing Strategy. 11. Baskı, McGraw-Hill Irwin, Boston.
  • Jamieson, S. (2004), “Likert Scales: How to (Ab) Use Them”, Medical Education, 38 (12), ss. 1217-1218.
  • Kabak, M. ve Uyar, Ö. O. (2013), “Lojistik Sektöründe Ağır Ticari Araç Seçimi Problemine Çok Ölçütlü Bir Yaklaşım”, Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 28 (1), ss. 115-125.
  • Kahraman, C. (2008), “Multi-Criteria Decision Making Methods and Fuzzy Sets”, Fuzzy Multi-Criteria Decision Making, ss. 1-18.
  • Kavak, B. (2013), Pazarlama Ve Pazar Araştırmaları: Tasarım ve Analiz. 1. baskı, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Orel, F. D. (2004), “Market Markaları ve Üretici Markalarına Yönelik Tüketici Algılamaları”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (2), ss. 157-174.
  • Önüt, S. ve Soner, S. (2008), “Transshipment Site Selection Using the AHP and TOPSIS Approaches under Fuzzy Environment”, Waste Management, 28 (9), ss. 1552-1559.
  • Saaty, T. L. (2008), “Decision Making with the Analytic Hierarchy Process”, International Journal of Services Sciences, 1 (1), ss. 83-98.
  • Soba, M. (2012), “PROMETHEE Yöntemi Kullanarak En Uygun Panelvan Otomobil Seçimi ve Bir Uygulama”, Journal of Yasar University, 28 (7), ss. 4708-4721.
  • Şişman, B. ve Eleren, A. (2013), “En Uygun Otomobilin Gri İlişkisel Analiz ve Electre Yöntemleri İle Seçimi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (3), ss. 411-429.
  • Wu, M.C. ve Chen, T.Y. (2011), “The ELECTRE Multicriteria Analysis Approach Based on Atanassov’s Intuitionistic Fuzzy Sets”, Expert Systems with Applications, 38 (10), ss. 12318-12327.
  • Wu, S. I. ve Lo, C. L. (2009), “The Influence of Core-Brand Attitude and Consumer Perception on Purchase Intention towards Extended Product”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 21 (1), ss. 174-194.
  • Yousefi, A. ve Hadi-Vencheh, A. (2010), “An Integrated Group Decision Making Model and Its Evaluation by DEA for Automobile Industry”, Expert Systems with Applications, 37 (12), ss. 8543-8556.
There are 26 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Niray Tunçel

Sedat Belbağ This is me

Mustafa Çimen

Publication Date October 17, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 31 Issue: 5

Cite

APA Tunçel, N., Belbağ, S., & Çimen, M. (2017). SATIN ALMA KRİTERLERİ AÇISINDAN MARKA SIRALAMA KARARININ VERİLMESİNDE BULANIK ELECTRE I YÖNTEMİ: OTOMOBİL SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 31(5), 1069-1085.

4aoDA4.pngithenticate-badge-rec-positive.png800px-Open-Access-PLoS.svg.png