Most of today's public institutions try to improve their performance and reach their goals in order to provide people with better service and better quality of life. For many of these organizations, developing strategies with specific visions, missions and goals has become a norm. There are several strategic frameworks to guide organizations in strategic management and performance measurement. One of these frameworks, Balanced Scorecard (BSC), was used in this study with its four dimensions. Within the scope of the study, DEMATEL-ANP (D-ANP) was used to evaluate the performance of a municipality in our province, by considering the balanced scorecard dimensions. Here, the DEMATEL method was used to determine the criteria weights considering the relationships between the criteria and by combining with the ANP method, effective weights were calculated for each dimension and criterion. According to these weights, the performance of the municipality was evaluated in terms of the four dimensions of balanced scorecard. According to the results obtained, it was found that the most important criterion in the performance evaluation was the reduction of the complaints received after the service and it was observed that more importance was given to internal processes dimension thanbalanced scorecard dimensions
Multi Criteria Decision Making DEMATEL ANP Balanced Scorecard
Günümüzde kamu kuruluşlarının çoğu performanslarını iyileştirmeye, insanlara daha iyi hizmet ve daha iyi yaşam kalitesi sunabilmek için hedeflerine ulaşmaya çalışırlar. Bu kuruluşların çoğu için belli vizyon, misyon ve hedeflerle stratejiler geliştirmek bir norm haline gelmiştir. Kuruluşlara strateji yönetimi ve performans ölçümünde rehberlik edecek çeşitli stratejik çerçeveler bulunmaktadır. Bu çerçevelerden biri olan Dengeli Puan Kartı (BSC) dört boyutu ile bu çalışmada kullanılmıştır. Çalışmada kapsamında bir ilimizdeki belediyenin performansını değerlendirmek için kurumsal karneleme boyutları ele alınarak hibrit çok kriterli karar verme yöntemi DEMATEL-ANP (D-ANP) kullanılmıştır. Burada DEMATEL yöntemi kriterler arası ilişkileri dikkate alarak kriter ağırlıklarını belirlemek için kullanılmış ve ANP yöntemiyle birleştirilerek her boyut ve kriter için etkili ağırlıklar hesaplanmıştır. Bu ağırlıklara göre de belediyenin performansı kurumsal karnelemenin dört boyutu açısından değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre performans değerlendirmesinde en önemli kriterin hizmet sonrası gelen şikâyetlerin azaltılması olduğu bulunmuş ve kurumsal karneleme boyutlarından iç süreçler boyutuna daha fazla önem verildiği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 34 Sayı: 4 |