BibTex RIS Cite

Arabesque Perception of Destiny –Orhan Gencebay Case-

Year 2014, Issue: 41, 48 - 76, 01.07.2014

Abstract

Arabesque Perception of Destiny –Orhan Gencebay CaseArabesque music as one of the important aspects of popular culture has been effective for many years in terms of Turkey’s society in a wide cuts. Arabesque is an important sociological element with regard to express the life perception of the people in rural areas who have had to endure the rigors of city life or had to struggle with it. Matter of fate which is one of the important concepts that reflect the religious understanding and life perception of human and the relationship between him and God is considered intensively in arabesque music. In this context, in our study, the way of processing the issue of fate and perspective of destiny in arabesque music and what is the music listener receives from it was critically examined

References

  • Bolay, Süleyman Hayri, Felsefî Doktrinler ve Terimler Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Anka- ra, 1996.
  • Ebu Hanife, Numan b. Sabit, el-Fıkhu’l-Ekber (Şerhu’l-Fıkhi’l-Ekber ile birlikte), Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut,1984.
  • Güler, İlhami, Allah’ın Ahlâkîliği Sorunu, Ankara okulu Yayınları, Ankara, 1998.
  • Güngör, Nazife, Arabesk Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1993.
  • Küçükkaplan, Uğur, Arabesk Toplumsal ve Müzikal Bir Analiz, Ayrıntı Yayınları, İs- tanbul, 2013.
  • Macit, Mustafa, Sosyolojik Açıdan Kadercilik, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2010.
  • Mâturîdî, Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed b. Mahmud, Te’vîlâtu’l-Kur’ân, Tah. Mecdî Bâsellûm, Beyrut, 2005.
  • Özbek, Meral, Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Sinema Söyleşileri 2009 (Mithat Alam Film Merkezi Söyleşi, Panel ve Sunum Yıllığı 2009), Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, 2010.
  • Stokes, Martin, Türkiye’de Arabesk Olayı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2012.

ARABESK KADER ALGISI-Orhan Gencebay Örneği-

Year 2014, Issue: 41, 48 - 76, 01.07.2014

Abstract

ÖZ

Popüler kültürün önemli unsurlarından biri olan arabesk müzik, Türkiye toplumunda

oldukça geniş kesimler üzerinde uzun yıllar etkili olmuştur. Arabesk,

özellikle göçle birlikte şehir yaşamının zorluklarına katlanma ya da onlarla mücadele

etme durumunda kalan kırsal kesimin yaşam algısını ifade etmesi bakımından

önemli bir sosyolojik unsurdur. İnsanın dini anlayışını, yaşam algısını ve

Allah’la ilişkisini yansıtan önemli kavramlardan biri olan kader konusu, arabesk

müzikte oldukça yoğun olarak ele alınmaktadır. Bu bağlamda, çalışmamızda,

arabesk müzikte kader konusunun işleniş biçimi, kadere bakış açısı dolayısıyla

arabesk kitlesinin bu müzikten ne aldığı eleştirel bir şekilde incelenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Arabesk, Orhan Gencebay, kader, kadercilik, İslam

 

ABSTRACT

Arabesque Perception of Destiny –Orhan Gencebay Case-

Arabesque music as one of the important aspects of popular culture has been

effective for many years in terms of Turkey’s society in a wide cuts. Arabesque is

an important sociological element with regard to express the life perception of

the people in rural areas who have had to endure the rigors of city life or had to

struggle with it. Matter of fate which is one of the important concepts that reflect

the religious understanding and life perception of human and the relationship

between him and God is considered intensively in arabesque music. In this context,

in our study, the way of processing the issue of fate and perspective of destiny in

arabesque music and what is the music listener receives from it was critically

examined.

Keywords: Arabesque, Orhan Gencebay, destiny, fatalism, Islam

References

  • Bolay, Süleyman Hayri, Felsefî Doktrinler ve Terimler Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Anka- ra, 1996.
  • Ebu Hanife, Numan b. Sabit, el-Fıkhu’l-Ekber (Şerhu’l-Fıkhi’l-Ekber ile birlikte), Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut,1984.
  • Güler, İlhami, Allah’ın Ahlâkîliği Sorunu, Ankara okulu Yayınları, Ankara, 1998.
  • Güngör, Nazife, Arabesk Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1993.
  • Küçükkaplan, Uğur, Arabesk Toplumsal ve Müzikal Bir Analiz, Ayrıntı Yayınları, İs- tanbul, 2013.
  • Macit, Mustafa, Sosyolojik Açıdan Kadercilik, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2010.
  • Mâturîdî, Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed b. Mahmud, Te’vîlâtu’l-Kur’ân, Tah. Mecdî Bâsellûm, Beyrut, 2005.
  • Özbek, Meral, Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Sinema Söyleşileri 2009 (Mithat Alam Film Merkezi Söyleşi, Panel ve Sunum Yıllığı 2009), Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, 2010.
  • Stokes, Martin, Türkiye’de Arabesk Olayı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2012.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Sinan Öge

Publication Date July 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 41

Cite

APA Öge, S. (2014). ARABESK KADER ALGISI-Orhan Gencebay Örneği-. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(41), 48-76.
AMA Öge S. ARABESK KADER ALGISI-Orhan Gencebay Örneği-. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. June 2014;(41):48-76.
Chicago Öge, Sinan. “ARABESK KADER ALGISI-Orhan Gencebay Örneği-”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, no. 41 (June 2014): 48-76.
EndNote Öge S (June 1, 2014) ARABESK KADER ALGISI-Orhan Gencebay Örneği-. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 41 48–76.
IEEE S. Öge, “ARABESK KADER ALGISI-Orhan Gencebay Örneği-”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, no. 41, pp. 48–76, June 2014.
ISNAD Öge, Sinan. “ARABESK KADER ALGISI-Orhan Gencebay Örneği-”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 41 (June 2014), 48-76.
JAMA Öge S. ARABESK KADER ALGISI-Orhan Gencebay Örneği-. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2014;:48–76.
MLA Öge, Sinan. “ARABESK KADER ALGISI-Orhan Gencebay Örneği-”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, no. 41, 2014, pp. 48-76.
Vancouver Öge S. ARABESK KADER ALGISI-Orhan Gencebay Örneği-. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2014(41):48-76.

Creative Commons License
Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. ile lisanslanmıştır.