Research Article
BibTex RIS Cite

MARKA REKLAMLARINDA KULLANILAN KORKU ÇEKİCİLİĞİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2018, Issue: 15, 59 - 88, 10.12.2018
https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.450261

Abstract

Korku, genel olarak insanlar tarafından
istenmeyen, sakınılan bir duygu olarak bilinmektedir. Ancak korkunun aynı zamanda
bireyleri etkileyen, ilgilerini toplayan çekici bir unsur olduğu iletişimciler
tarafından kısa sürede fark edildi. Korkunun sahip olduğu güçlü çekicilik
etkisi, diğer iletişimciler gibi reklamcılar için de etkiyi artırmak ve
yaratıcılığı güçlendirmek için faydalanılması gereken bir değer haline dönüştü.



Tüketiciler üzerinde güçlü bir etki
bırakmak isteyen, onların dikkatlerini çekerek, ilgilerini toplamak ve
tercihlerini şekillendirmek isteyen markalar, zaman zaman korku duygusundan da
yararlanmaktadırlar. Reklamveren olarak markalar, iletişimlerini reklamcılarla
birlikte kurgularken buldukları yaratıcı fikri korku çekiciliğiyle bezeli bir
şekilde kullanarak etkiyi artırma yoluna gitmektedirler.



Bu çalışma markaların korku çekiciliği
kullanımı üzerine odaklanmaktadır. Özellikle markaların reklamlarda kullandıkları
korku çekiciliği üzerinden konunun ele alındığı bu çalışmada, evreni temsilen
oluşturulan bir fokus gruba izletilen korku içerikli reklam filmleri üzerinden
korku çekiliğinin kullanımı deneklerin bakış açısı ortaya konmaya
çalışılmaktadır. Deneklere öncelikle reklam hakkında genel sorular sorulmuş
ardından izletilen reklam filmlerinden sonra reklamlarda korku çekiciliğine
yönelik sorulara verilen cevaplar kaydedilmiştir. Elde edilen veriler Nvivo 11
programı aracılığıyla analiz edilerek deneklerin reklama ve reklamda korku
çekiciliğine yönelik düşünceleri tartışılmıştır.   

References

  • AKSOY, A. (2005). Yeni Reklamcılık, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.ASLAN, E. Ş. (2017). A Focus Group Research, Editörler: Bayram Oğuz Aydın ve Emine Şahin, Research Methods and Techniques in Public Relations and Advertising, Peter Lang GmbH, Frankfurt, s.163-177.ASLAN, E. Ş. (2014). Marka 2.0 Stratejileri Bağlamında Global Markaların Sosyal Medyada Gündem Belirlemesi: Markaların 2.0 Gündemi Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi Ankara BARABASI, A. L. (2010). İş Hayatında, Bilimde ve Günlük Yaşamda Bağlantılar, Çev: Nurettin Elhüseyni, Optimist Kitap, İstanbul. BARTLE, J. (2001). Reklamın Katkısı, derleyen: Leslie Butterfield, Reklamda Mükemmele Ulaşmak (içinden), Çev: Muharrem Ayın vd., Reklamcılık Vakfı Yayınları, İstanbul, s. 25-42. BAUDRİLLARD, J. (2010). Tüketim Toplumu, Söylenceleri Yapıları, (Çev: Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin). Dördüncü Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.BROADBENT, S. (2003). Hesap Verebilen Reklam, Çev: Haluk Mesci, Reklamcılık Vakfı Yayınları, İstanbul. BUCKINGHAM, I. P. (2011). Brand Champions, Palgrave Macmillan, New York.CANETTİ, E.. (2010). Kitle ve İktidar. Çev: Gülşat Aygen, Ayrıntı Yayınları İstanbul CLEMMOW, S. (2001). Strateji Geliştirme, derleyen: Leslie Butterfield, Reklamda Mükemmele Ulaşmak (içinden), Çev: Muharrem Ayın vd., Reklamcılık Vakfı Yayınları, İstanbul, s. 65-82. CROSTHWAİTE, A. (2001). Reklamın Marka Bağlılığı Yaratmadaki Rolü, derleyen: Leslie Butterfield, Reklamda Mükemmele Ulaşmak (içinden), Çev: Muharrem Ayın vd., Reklamcılık Vakfı Yayınları, İstanbul, s. 255-271.ÇAKAR, S. (2009). Reklamlarda Korku Çekiciliğinin Kullanılması Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul DİLMEN, N.. E. (2012). Sosyal Paylaşım Ağlarının Reklam ve Pazarlama Disiplinleri İçerisinde Kullanımı, Tolga Kara ve Ebru Özgen (Editörler). Sosyal Medya/Akademi. İstanbul: Beta Basım, 129-154.DOYLE, P. ve STERN, P. (2006). Marketing Management and Strategy, Fourth Edition, Prentice Hall-Pearson Education Limited, Harlow. ELDEN, M. ve BAKIR, U. (2010). Reklam Çekicilikleri Cinsellik, Mizah ve Korku, İstanbul FREUD, Sigmund (2013). Ket Vurma, Belirti ve Korku. İlya İzmir Yayınevi Çev: Lütfi Yarbaş HENNENHOFER, G. ve HEİL, K. D. ( 2004). Korkuyu Yenmek. İlya İzmir Yayınevi Çev: Lütfi YarbaşHETSRONİ, A. (2000). The Relationship Between Values And Appeals İn Israeli Advertising: A Smallest Space Analysis. Journal Of Advertising, 29.3: 55-68.http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b2e3de8b40923.12703008 Erişim Tarihi: 24.06.2018KELLER, K. L. (2008). Strategic Brand Management: building, measuring and managing brand equity, Third Edition, Pearson Education, Inc, New Jersey. KİNG, S. (2007). Advertising Researh for New Brands. Judie Lannon and Merry Baskin (Edited by). Master Class in Brand Planning: The Timeless Works of Stephen King. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Ltd., 199-208KİTZİNGER, J. (1995). Introducing Focus Groups. BMJ, 311, 299-302.KLEİN, N. (2002). No Logo, Çev: Nalan Uysal, İkinci Baskı, Bilgi Yayınları, Ankara. KOCABAŞ, F. ve ELDEN, M. (2009) Reklamcılık: Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. İstanbul: İletişim YayınlarıKOÇ, E. (2011). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri: Global ve Yerel Yaklaşım, 3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.KOTLER, P. KELLER, K. L., BRADY, M., GOODMAN, M. ve HANSEN, T. (2009). Marketing Management, Pearson Education Limited, Harlow. LEVİNE, M. (2004). Halkla İlişkiler: Bir Gerilla Savaşı (Kablolu Dünyada), Çev: Günhan Günay, Rota Yayın, İstanbul.MOON, M. ve MILLISON D. (2003). Ateşten Markalar İnternet Çağında Marka Sadakati Yaratmanın Yolları, Çev: Ş. Tanju Kalkay, MediaCat Kitapları, İstanbul. PRINGLE, H. ve THOMPSON M. (2000). Marka Ruhu, Çev: Zeynep Yelçe ve Canan Feyyat, Scala Yayıncılık, İstanbul. RIEZEBOS, R., KIST, B. ve KOOTSTRA, G. (2003). Brand Management: A Theoretical and Practical Approach, Pearson Education Limited/Prentice Hall, Harlow, England. ROBİNSON, N. (1999) The Use Of Focus Group Methodology Ð With Selected Examples From Sexual Health Research, Journal Of Advanced Nursing 29.4 s.905-913. SHIRKY, C. (2010). Herkes Örgüt: İnternet Gruplarının Gücü, Çev:Pınar Şiraz, Optimist Yayın, İstanbul. SULLİVAN, L. (2004). Satan Reklam Yaratmak, Çev: Sevtap Yaman, İkinci Baskı, MediaCat Kitapları, İstanbul. TAŞKIN, Ç. ve AKAT, Ö. (2008). Marka ve Marka Stratejileri, Alfa Aktüel Yayınları, Bursa.TAYLOR, S. E., PEPLAU, L. A. ve SEARS, D. O. (2012). Sosyal Psikoloji. Çev: Ali Dönmez, İmge Kitabevi Ankara TOSUN, N. B. ve LEVİ, E. (2010). Marka Topluluğu Yaklaşımında Sosyal Medyanın Kullanımı, Filiz Aydoğan ve Ayşen Akyüz (Derleyenler). İkinci Medya Çağında İnternet. İstanbul: Alfa Basım, 93-120. UZTUĞ, F. (2003). Markan Kadar Konuş! Marka İletişimi Stratejileri, İkinci Baskı, Mediacat Yayınları, İstanbul.WEILBACHER, W. M. (1995). Brand Marketing: Bulinding Winning Brand Strategies That Deliver Value and Customer Satisfaction, NTC Publishing Group, Illinois USA.
Year 2018, Issue: 15, 59 - 88, 10.12.2018
https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.450261

Abstract

References

  • AKSOY, A. (2005). Yeni Reklamcılık, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.ASLAN, E. Ş. (2017). A Focus Group Research, Editörler: Bayram Oğuz Aydın ve Emine Şahin, Research Methods and Techniques in Public Relations and Advertising, Peter Lang GmbH, Frankfurt, s.163-177.ASLAN, E. Ş. (2014). Marka 2.0 Stratejileri Bağlamında Global Markaların Sosyal Medyada Gündem Belirlemesi: Markaların 2.0 Gündemi Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi Ankara BARABASI, A. L. (2010). İş Hayatında, Bilimde ve Günlük Yaşamda Bağlantılar, Çev: Nurettin Elhüseyni, Optimist Kitap, İstanbul. BARTLE, J. (2001). Reklamın Katkısı, derleyen: Leslie Butterfield, Reklamda Mükemmele Ulaşmak (içinden), Çev: Muharrem Ayın vd., Reklamcılık Vakfı Yayınları, İstanbul, s. 25-42. BAUDRİLLARD, J. (2010). Tüketim Toplumu, Söylenceleri Yapıları, (Çev: Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin). Dördüncü Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.BROADBENT, S. (2003). Hesap Verebilen Reklam, Çev: Haluk Mesci, Reklamcılık Vakfı Yayınları, İstanbul. BUCKINGHAM, I. P. (2011). Brand Champions, Palgrave Macmillan, New York.CANETTİ, E.. (2010). Kitle ve İktidar. Çev: Gülşat Aygen, Ayrıntı Yayınları İstanbul CLEMMOW, S. (2001). Strateji Geliştirme, derleyen: Leslie Butterfield, Reklamda Mükemmele Ulaşmak (içinden), Çev: Muharrem Ayın vd., Reklamcılık Vakfı Yayınları, İstanbul, s. 65-82. CROSTHWAİTE, A. (2001). Reklamın Marka Bağlılığı Yaratmadaki Rolü, derleyen: Leslie Butterfield, Reklamda Mükemmele Ulaşmak (içinden), Çev: Muharrem Ayın vd., Reklamcılık Vakfı Yayınları, İstanbul, s. 255-271.ÇAKAR, S. (2009). Reklamlarda Korku Çekiciliğinin Kullanılması Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul DİLMEN, N.. E. (2012). Sosyal Paylaşım Ağlarının Reklam ve Pazarlama Disiplinleri İçerisinde Kullanımı, Tolga Kara ve Ebru Özgen (Editörler). Sosyal Medya/Akademi. İstanbul: Beta Basım, 129-154.DOYLE, P. ve STERN, P. (2006). Marketing Management and Strategy, Fourth Edition, Prentice Hall-Pearson Education Limited, Harlow. ELDEN, M. ve BAKIR, U. (2010). Reklam Çekicilikleri Cinsellik, Mizah ve Korku, İstanbul FREUD, Sigmund (2013). Ket Vurma, Belirti ve Korku. İlya İzmir Yayınevi Çev: Lütfi Yarbaş HENNENHOFER, G. ve HEİL, K. D. ( 2004). Korkuyu Yenmek. İlya İzmir Yayınevi Çev: Lütfi YarbaşHETSRONİ, A. (2000). The Relationship Between Values And Appeals İn Israeli Advertising: A Smallest Space Analysis. Journal Of Advertising, 29.3: 55-68.http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b2e3de8b40923.12703008 Erişim Tarihi: 24.06.2018KELLER, K. L. (2008). Strategic Brand Management: building, measuring and managing brand equity, Third Edition, Pearson Education, Inc, New Jersey. KİNG, S. (2007). Advertising Researh for New Brands. Judie Lannon and Merry Baskin (Edited by). Master Class in Brand Planning: The Timeless Works of Stephen King. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Ltd., 199-208KİTZİNGER, J. (1995). Introducing Focus Groups. BMJ, 311, 299-302.KLEİN, N. (2002). No Logo, Çev: Nalan Uysal, İkinci Baskı, Bilgi Yayınları, Ankara. KOCABAŞ, F. ve ELDEN, M. (2009) Reklamcılık: Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. İstanbul: İletişim YayınlarıKOÇ, E. (2011). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri: Global ve Yerel Yaklaşım, 3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.KOTLER, P. KELLER, K. L., BRADY, M., GOODMAN, M. ve HANSEN, T. (2009). Marketing Management, Pearson Education Limited, Harlow. LEVİNE, M. (2004). Halkla İlişkiler: Bir Gerilla Savaşı (Kablolu Dünyada), Çev: Günhan Günay, Rota Yayın, İstanbul.MOON, M. ve MILLISON D. (2003). Ateşten Markalar İnternet Çağında Marka Sadakati Yaratmanın Yolları, Çev: Ş. Tanju Kalkay, MediaCat Kitapları, İstanbul. PRINGLE, H. ve THOMPSON M. (2000). Marka Ruhu, Çev: Zeynep Yelçe ve Canan Feyyat, Scala Yayıncılık, İstanbul. RIEZEBOS, R., KIST, B. ve KOOTSTRA, G. (2003). Brand Management: A Theoretical and Practical Approach, Pearson Education Limited/Prentice Hall, Harlow, England. ROBİNSON, N. (1999) The Use Of Focus Group Methodology Ð With Selected Examples From Sexual Health Research, Journal Of Advanced Nursing 29.4 s.905-913. SHIRKY, C. (2010). Herkes Örgüt: İnternet Gruplarının Gücü, Çev:Pınar Şiraz, Optimist Yayın, İstanbul. SULLİVAN, L. (2004). Satan Reklam Yaratmak, Çev: Sevtap Yaman, İkinci Baskı, MediaCat Kitapları, İstanbul. TAŞKIN, Ç. ve AKAT, Ö. (2008). Marka ve Marka Stratejileri, Alfa Aktüel Yayınları, Bursa.TAYLOR, S. E., PEPLAU, L. A. ve SEARS, D. O. (2012). Sosyal Psikoloji. Çev: Ali Dönmez, İmge Kitabevi Ankara TOSUN, N. B. ve LEVİ, E. (2010). Marka Topluluğu Yaklaşımında Sosyal Medyanın Kullanımı, Filiz Aydoğan ve Ayşen Akyüz (Derleyenler). İkinci Medya Çağında İnternet. İstanbul: Alfa Basım, 93-120. UZTUĞ, F. (2003). Markan Kadar Konuş! Marka İletişimi Stratejileri, İkinci Baskı, Mediacat Yayınları, İstanbul.WEILBACHER, W. M. (1995). Brand Marketing: Bulinding Winning Brand Strategies That Deliver Value and Customer Satisfaction, NTC Publishing Group, Illinois USA.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Emre Ş. Aslan 0000-0002-5710-3743

Sibel Yıldız

Publication Date December 10, 2018
Submission Date August 2, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 15

Cite

APA Aslan, E. Ş., & Yıldız, S. (2018). MARKA REKLAMLARINDA KULLANILAN KORKU ÇEKİCİLİĞİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Atatürk İletişim Dergisi(15), 59-88. https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.450261

19179