Research Article
BibTex RIS Cite

UYUŞTURUCU TEMALI DİZİLERİN GENÇLER TARAFINDAN ALIMLANMASI: BREAKING BAD (2008) VE NARCOS (2015) ÖRNEĞİ

Year 2020, Issue: 19, 23 - 40, 30.04.2020
https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.672453

Abstract

Günümüzde uyuşturucu temalı dizi ve belgeseller popülaritesini artırmıştır. Özellikle Netflix üzerinde onlarca uyuşturucu temalı içerik yer almaktadır ve gençlerin bu dizilerden etkilendiği üzerine tartışmalar yapılmaktadır. Bu tartışmalardan yola çıkarak çalışmanın kuramsal çerçevesinde etken ve edilgen izleyici yaklaşımları üzerine durulmuştur. Bu noktada makalenin amacı, Stuart Hall’un ortaya koyduğu kodlama-kod açımı modeli çerçevesinde katılımcıların Breaking Bad (2008) ve Narcos (2015) dizilerini nasıl alımladığını ortaya koymaktır. Bu noktada iki hipotezden yola çıkılmıştır: H1: Gençler izledikleri uyuşturucu temalı dizilerden olumsuz anlamda etkilenmektedir ve H2: Bu tür diziler gençleri uyuşturucuya özendirmektedir. Araştırma sorusu olarak ise; S1: Breaking Bad (2008) ve Narcos (2015) dizileri gençlerin uyuşturucuya olan bakış açılarını değiştirdi mi? ve S2: Yukarıda belirlenen diziler üzerinden gençler uyuşturucu temalı dizilere karşı ne tip bir okuma yapmaktadır? soruları belirlenmiştir. Bu yaklaşım ışığında, 10 üniversite öğrencisiyle derinlemesine görüşmeler yapılmış ve öğrencilere diziler üzerinden belirli sorular sorulmuştur. Elde edilen bulgulara göre, katılımcıların sadece 1’inin hegemonik okuma, 6’sinin müzakereci okuma 3’ünün ise muhalif okuma yaptığı tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular uyuşturucu dizilerinin toplum üzerindeki etkisini anlamlandırmada önemli bir örnek teşkil etmektedir. 

References

  • Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1997). Dialectic of enlightenment (Vol. 15). Verso. Alver, Füsun (2012). “Kültürel Çalışmalarda Sosyal Düzenleme Olarak Televizyon Alımlaması ve Yorumcu Cemaat”. Ömer Özer (der.). Haberi Eleştirmek.Araştırma Alanlarına Göre Eleştirel Haber Çalışmaları. Konya: LİTERATÜRK Yayınları. 247- 304. Alver, Füsun (2014). “Kültürel Çalışmalar Perspektifinde Entegrasyon ile Direnme Arasında Popüler Kültür”. Mustafa Pultar (der.). Kültür Ötesi Bir Gezgin (A Transcultural Wanderer). Gönül Pultar’a Armağan Kitabı. İstanbul: Tetragon Yayınları. s.353-376 Ang, Ien (1999). “Kultur und Kommunikation. Auf dem Weg zu einer ethnografischer Kritik des Massenkonsums im transnationalen Mediensystem”, İçinde Cultural Studies. Grundlagentexte zur Einführung, Der. Roger Bromley; Udo Göttlich; Carsten Winter, Dietrich zu Klampen, Lüneburg: 317-340. BAHAR, A. Uyuşturucu Madde Kullanımının Nedenleri ve Bağımlılık Oluşum Sürecinde İletişimsel Yaklaşımların Rolü ve Önemi: Polis Kayıtları Üzerinden Olgusal Bir İnceleme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, (55), 1- 36. Cobb, K. (2017, September 14). Is 'Narcos' Season 3 Netflix's Biggest Hit? Here's An Idea Of Netflix's Ratings. Retrieved December 4, 2019, from https://decider.com/2017/09/14/how-many-people-have-watched-narcos-ozark/. Çakı, C. Hipodermik İğne Modeli Bağlamında Nazi Propagandasının Walt Disney Çizgi Filmlerinde Eleştirisi. İnönü University International Journal Of Social Sciences (Inıjoss), 8(1), 292-307. DALE, Edgar. (1980), “The Critical Reader”, (Erişim adresi: http://www.joe.org/joe/1965winter/1965-4- a1.pdf), (erişim tarihi: 08.09.2012). Dursun, O. (2012). MEDYADA GERÇEKLİĞİN İNŞASINDA OKURUN ROLÜ (HÜRRİYET GAZETESİ OKUR YORUMLARI ÜZERİNE BİR ANALİZ). Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 1-22. Gerbner, G. (1967). An institutional approach to mass communications research. In Communication theory and research: Proceedings of the First International Symposium (pp. 429-445). Springfield, IL: Charles C. Thomas. Hall, S. (1973). Encoding and decoding in the television discourse. HASDEMİR, T. A. (2012). GELENEKSELDEN YENİ MEDYA OKURYAZARLIĞINA: TÜRKİYE ÖRNEĞİNDE BİR DEĞERLENDİRME. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 23-40., Herman, E. S., & Chomsky, N. (2006). Kitle medyasının ekonomi politiği rızanın imalatı. Çev. Ender Abadoğlu, İstanbul: Aram. İrvan, S. (2001). A General Evaluation of Agenda Determination Approach. Gazi Communication Spring, (9). Is ‘Narcos’ Season 3 Netflix’s Biggest Hit? Here’s An Idea ... (14 Eylül 2017). Erişim Tarihi Aralık 23, 2019, https://decider.com/2017/09/14/how-many-people-have-watched- narcos- ozark/. Katz, E. (1957). The two-step flow of communication: An up-to-date report on an hypothesis. Public opinion quarterly, 21(1), 61-78. Kellner, D. (2013). Cultural Marxism & Cultural Studies. Critical Quest. Küçükkurt, M., Hazar, Ç. M., ÇETİN, M., & Topbaş, H. (2009). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(1), 37-50. Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları: Teoriler Ve Yaklaşımlar. Kalkedon. Narcos: Awards. (2019). Retrieved December 4, 2019, from https://www.imdb.com/title/tt2707408/awards?ref_=tt_awd. NICULA, T. (2012). WHY SOCIAL MOOD REGULATES HUMAN BEHAVIOR?. Studia Universitatis Babes-Bolyai, Theologia Graeco-Catholica Varadiensis, 57(1). Maigret, E. (2015). Sociologie de la communication et des médias. Armand Colin. Marchart, Oliver (2008). Cultural Studies. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft Oğuz, H. Ş. (2014). Stuart Hall... Moment Dergi, 1(1), 125-136. Özçetin, B. (2018). Kitle iletişim kuramları: kavramlari okullar, modeller. İletişim Yayınları. Spangler, T. (2016, 3 March) Netflix Caused %50 of U.S. TV Viewing Drop in 2015. (Erişim Tarihi: 17.12.2016) http://variety.com/2016/digital/news/netflix-tv-ratings-decline- 2015-1201721672/ Şeker, N. T., & Balcı, E. V. (2013). New turkish children series phenomenon" ʺpepe" ʺ cartoon series analysis of reception. Journal of Studies in Turkology, Error. Vatandaş, C., Can, B., Mahitapoğlu, H., Yaman, V., & Kırbaşoğlu, Z. (2015). Türkiye’de gençlik ve uyuşturucu madde sorunu. Sosyal Ekonomik ve Kültürel Araştırmalar Merkezi. İstanbul: Sekam Yayınları. Yaylagül, L. (2008). Kitle İletişim Kuramları. Ankara. Dipnot.
Year 2020, Issue: 19, 23 - 40, 30.04.2020
https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.672453

Abstract

References

  • Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1997). Dialectic of enlightenment (Vol. 15). Verso. Alver, Füsun (2012). “Kültürel Çalışmalarda Sosyal Düzenleme Olarak Televizyon Alımlaması ve Yorumcu Cemaat”. Ömer Özer (der.). Haberi Eleştirmek.Araştırma Alanlarına Göre Eleştirel Haber Çalışmaları. Konya: LİTERATÜRK Yayınları. 247- 304. Alver, Füsun (2014). “Kültürel Çalışmalar Perspektifinde Entegrasyon ile Direnme Arasında Popüler Kültür”. Mustafa Pultar (der.). Kültür Ötesi Bir Gezgin (A Transcultural Wanderer). Gönül Pultar’a Armağan Kitabı. İstanbul: Tetragon Yayınları. s.353-376 Ang, Ien (1999). “Kultur und Kommunikation. Auf dem Weg zu einer ethnografischer Kritik des Massenkonsums im transnationalen Mediensystem”, İçinde Cultural Studies. Grundlagentexte zur Einführung, Der. Roger Bromley; Udo Göttlich; Carsten Winter, Dietrich zu Klampen, Lüneburg: 317-340. BAHAR, A. Uyuşturucu Madde Kullanımının Nedenleri ve Bağımlılık Oluşum Sürecinde İletişimsel Yaklaşımların Rolü ve Önemi: Polis Kayıtları Üzerinden Olgusal Bir İnceleme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, (55), 1- 36. Cobb, K. (2017, September 14). Is 'Narcos' Season 3 Netflix's Biggest Hit? Here's An Idea Of Netflix's Ratings. Retrieved December 4, 2019, from https://decider.com/2017/09/14/how-many-people-have-watched-narcos-ozark/. Çakı, C. Hipodermik İğne Modeli Bağlamında Nazi Propagandasının Walt Disney Çizgi Filmlerinde Eleştirisi. İnönü University International Journal Of Social Sciences (Inıjoss), 8(1), 292-307. DALE, Edgar. (1980), “The Critical Reader”, (Erişim adresi: http://www.joe.org/joe/1965winter/1965-4- a1.pdf), (erişim tarihi: 08.09.2012). Dursun, O. (2012). MEDYADA GERÇEKLİĞİN İNŞASINDA OKURUN ROLÜ (HÜRRİYET GAZETESİ OKUR YORUMLARI ÜZERİNE BİR ANALİZ). Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 1-22. Gerbner, G. (1967). An institutional approach to mass communications research. In Communication theory and research: Proceedings of the First International Symposium (pp. 429-445). Springfield, IL: Charles C. Thomas. Hall, S. (1973). Encoding and decoding in the television discourse. HASDEMİR, T. A. (2012). GELENEKSELDEN YENİ MEDYA OKURYAZARLIĞINA: TÜRKİYE ÖRNEĞİNDE BİR DEĞERLENDİRME. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 23-40., Herman, E. S., & Chomsky, N. (2006). Kitle medyasının ekonomi politiği rızanın imalatı. Çev. Ender Abadoğlu, İstanbul: Aram. İrvan, S. (2001). A General Evaluation of Agenda Determination Approach. Gazi Communication Spring, (9). Is ‘Narcos’ Season 3 Netflix’s Biggest Hit? Here’s An Idea ... (14 Eylül 2017). Erişim Tarihi Aralık 23, 2019, https://decider.com/2017/09/14/how-many-people-have-watched- narcos- ozark/. Katz, E. (1957). The two-step flow of communication: An up-to-date report on an hypothesis. Public opinion quarterly, 21(1), 61-78. Kellner, D. (2013). Cultural Marxism & Cultural Studies. Critical Quest. Küçükkurt, M., Hazar, Ç. M., ÇETİN, M., & Topbaş, H. (2009). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(1), 37-50. Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları: Teoriler Ve Yaklaşımlar. Kalkedon. Narcos: Awards. (2019). Retrieved December 4, 2019, from https://www.imdb.com/title/tt2707408/awards?ref_=tt_awd. NICULA, T. (2012). WHY SOCIAL MOOD REGULATES HUMAN BEHAVIOR?. Studia Universitatis Babes-Bolyai, Theologia Graeco-Catholica Varadiensis, 57(1). Maigret, E. (2015). Sociologie de la communication et des médias. Armand Colin. Marchart, Oliver (2008). Cultural Studies. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft Oğuz, H. Ş. (2014). Stuart Hall... Moment Dergi, 1(1), 125-136. Özçetin, B. (2018). Kitle iletişim kuramları: kavramlari okullar, modeller. İletişim Yayınları. Spangler, T. (2016, 3 March) Netflix Caused %50 of U.S. TV Viewing Drop in 2015. (Erişim Tarihi: 17.12.2016) http://variety.com/2016/digital/news/netflix-tv-ratings-decline- 2015-1201721672/ Şeker, N. T., & Balcı, E. V. (2013). New turkish children series phenomenon" ʺpepe" ʺ cartoon series analysis of reception. Journal of Studies in Turkology, Error. Vatandaş, C., Can, B., Mahitapoğlu, H., Yaman, V., & Kırbaşoğlu, Z. (2015). Türkiye’de gençlik ve uyuşturucu madde sorunu. Sosyal Ekonomik ve Kültürel Araştırmalar Merkezi. İstanbul: Sekam Yayınları. Yaylagül, L. (2008). Kitle İletişim Kuramları. Ankara. Dipnot.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Tugay Sarıkaya 0000-0003-1091-4167

Publication Date April 30, 2020
Submission Date January 8, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 19

Cite

APA Sarıkaya, T. (2020). UYUŞTURUCU TEMALI DİZİLERİN GENÇLER TARAFINDAN ALIMLANMASI: BREAKING BAD (2008) VE NARCOS (2015) ÖRNEĞİ. Atatürk İletişim Dergisi(19), 23-40. https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.672453

19179