Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE SİNEMA SEKTÖRÜ: TÜRK FİLMLERİNİN YENİ GÖSTERİM MECRASI OLARAK YOUTUBE

Yıl 2022, Sayı: 23, 17 - 29, 31.03.2022
https://doi.org/10.54614/communicata.2022.1032827

Öz

Yeni iletişim teknolojilerinin yaygınlaşmasıyla birlikte sinema filmleri, internet ve dijital platformlar üzerinden de seyredilmeye başlanmıştır. Araştırma, Türk sinema filmlerinin yayınlanmakta olduğu Youtube’daki resmi film şirketi kanallarını kapsamaktadır. Araştırmanın sorunsalı “Youtube, Türk sinema filmlerinin seyirci ile buluşması için yeni olanaklar sağlıyor mu?”dur. Araştırmada öncelikle Türk sinema filmleri yayınlayan Türk film yapım şirketlerinin resmi Youtube kanalları tespit edilmiştir. Daha sonra çalışma, bu kanallar arasından en fazla sayıda abone sayısına ulaşmış Youtube kanalları üzerinde derinleştirilmiştir. Ayrıca bu kanallarda en çok görüntülenmiş sinema filmlerinin sayfasına yazılan seyirci yorumları, konularına göre analiz edilmiştir. Betimsel analiz yöntemi ve içerik analizi tekniğinden faydalanarak bu kanallarının, Türk sinema endüstrisine yeni olanaklar sağlayıp sağlamadığı
tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda Youtube’un özellikle sinema salonlarında çeşitli nedenlerle az seyredilmiş filmlerin seyirciyle buluşması açısından önemli bir platform olduğu görülmüştür. Elde edilen veriler, Youtube’un Türk sinema filmlerinin seyirci ile buluşması için yeni olanaklar sağlayabileceğini ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • AKBULUT, Hasan (2014). “Sinemaya gitmek ve seyir: Bir sözlü tarih çalışması”, Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, Sayı: 2 (2). 1-16.
  • Akdilek, M. (Yapımcı) & Eğilmez, F. (Yönetmen). (2005). Hababam Sınıfı Askerde [Sinema Filmi]. Türkiye: Arzu Film & Fida Film
  • AKYOL, Onur (2016). “Dijital Dönemde Gösterim”, Dijital Sinema içinde (Ed: Rıdvan Şentürk), İstanbul: İnsanart Yayınları, 247-290.
  • ANADOLU, Batu (2019). “Dijital hikâye anlatıcılığı bağlamında yapay zekânın sinemaya etkisi: Sunspring ve It’s No Game filmlerinin analizi”, Erciyes İletişim Dergisi, 2019 Özel Sayı 1, 39-56.
  • Arama. https://boxofficeturkiye.com/. (Erişim Tarihi: 26.10.2021)
  • Atakan, Z. Ö. (Yapımcı) & Ceylan, N. B. (Yönetmen). (2009). 3 Maymun [Sinema Filmi]. Türkiye: Zeyno Film & NBC Film
  • Ataman, N. (Yapımcı) & Eğilmez, E. (Yönetmen). (1975). Hababam Sınıfı [Sinema Filmi]. Türkiye: Arzu Film.
  • Atıcı, Y. (Yönetmen). (2015). Abbas’ın Melekleri [Sinema Filmi]. Türkiye.
  • Arzu Film Youtube Kanalı. https://www.youtube.com/c/ARZUF%C4%B0LM/featured. (Erişim Tarihi: 26.10.2021)
  • ATABEK, Ümit (2006). “İnternette Etik Sorunların Ekonomi Politik Bağlamı”, Küresel İletişim Dergisi. Sayı: 2, 1-9.
  • ATEŞALP, Selin Tüzün ve BAŞLAR, Gülşah (2020). “İnternette Dizi İzleme Pratiklerinin Dönüşümü: Aşırı İzleme (Binge-watching) Üzerine Bir Araştırma”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Sayı: 32, 108-136.
  • Avşar Film Youtube Kanalı. https://www.youtube.com/c/avsarfilm. (Erişim Tarihi: 26.10.2021)
  • Avşar, Ş. (Yapımcı) & Deniz, Ö. (Yönetmen). (2013). Su ve Ateş [Sinema Filmi]. Türkiye: Avşar Film & DNZ Film.
  • Avşar, Ş. (Yapımcı) & Deniz, Ö. (Yönetmen). (2012). Evim Sensin [Sinema Filmi]. Türkiye: Avşar Film & DNZ Film.
  • Avşar, Ş. (Yapımcı) & Irmak, Ç. (Yönetmen). (2005). Babam ve Oğlum [Sinema Filmi]. Türkiye: Avşar Film.
  • Avşar, Ş. (Yapımcı) & Müjde, G. (Yönetmen). (2016). Bizans Oyunları [Sinema Filmi]. Türkiye: Avşar Film.
  • Bener, H.; Sarıoğlu, A.; Ünal, Ü. (Yapımcı) & Ünal, Ü. (Yönetmen). (2003). Dokuz [Sinema Filmi]. Türkiye: PToT Films.
  • BENJAMİN, Walter (2018). “Teknik Araçlarla Yeniden-Üretim (Çoğaltma) Çağında Sanat Eseri”, Fotoğrafın Kısa Tarihi içinde, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • BERGER, John (1995). Görme Biçimleri, İstanbul: Metis Yayınları.
  • BİNARK, Mutlu ve BAYRAKTUTAN, Günseli (2013). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bugay Film (Yapımcı) & Alasya, Z. (Yönetmen). (2003). Rus Gelin [Sinema Filmi]. Türkiye: Bugay Film
  • BUYAN, Burak (2006). “Sayısal mı? Pelikül mü?”, Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı Bildiri Kitabı, 57-62.
  • CASTELLS, Manuel (2016). İletişimin Gücü. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • ÇAKIR, Mukadder (2014). “Yeni Medyaya İlişkin Eleştirel Yaklaşımları ve Tespitleri ile Christian Fuchs”, Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar içinde. (Ed: Mukadder Çakır). İstanbul: Doğu Kitabevi. 81-130.
  • DALY, Kristen (2010). “Cinema 3.0: The interactive-image”, Cinema Journal, 50 (1), 81-98.
  • Digital 2021: Global Overview Report. https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report. (Erişim Tarihi: 20.10.2021)
  • ERKILIÇ, Hakan ve DÖNMEZ, Servet Can (2020). “Sanal gerçeklik anlatısının izini sürmek: Trinity VR ve Selyatağı VR örnekleri”, SineFilozofi, Özel Sayı 2020, 318-344.
  • EVERS, Hubb (2009). “İnternet Haberciliği: Yeni Etik Sorunlar mı?”, Televizyon Haberciliğinde Etik içinde. (Ed: Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel). Ankara: Fersa Matbaacılık, 322-328.
  • Fanatik Film Youtube Kanalı. https://www.youtube.com/channel/UCAJcU9SesgVqsJ8M0l7zYrA. (Erişim Tarihi: 26.10.2021)
  • FUCHS, Christian (2020). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. İstanbul: Nota Bene Yayınları.
  • GERAY, Haluk ve AYDOĞAN, Aylin (2009). “Yeni İletişim Teknolojileri ve Etik”, Televizyon Haberciliğinde Etik içinde. (Ed: Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel). Ankara: Fersa Matbaacılık, 306-321.
  • Göçeoğlu, H.; Yücel, U.;Kayalar, D.; Padouvas, H. (Yapımcı) & Yücel, U. (Yönetmen). (2004). Yazı Tura [Sinema Filmi]. Türkiye: Mahayana Film
  • GÜL, Mehmet Emre (2019). “Sinemanın Dijitalleşmesiyle Yönetmenin Kendini Görünmez Kılma Çabası: Abbas Kiarostami Örneği”, SineFilozofi, 2019 Özel Sayı, 297-313.
  • GÜMÜŞ, Burcu (2021). “Maraton İzleyiciliğinden Aşırı İzlemeye: Netflix’in İzleme Alışkanlıklarına Etkisi”, Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, Sayı: 37, 147-169.
  • GÜNGÖR, Nazife (2018). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • JENKİNS, Henry (2018). Cesur Yeni Medya: Teknolojiler ve Hayran Kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • JENNER, Mareike (2017). “Binge-watching: Video-on-demand, quality TV and mainstreaming fandom”. International journal of cultural studies, Sayı: 20 (3), 304-320.
  • Kalafat, G; Eyrik, E.; Tümer, M. (Yapımcı) & Tunç, S. (Yönetmen). (2017). Seni Gidi Seni [Sinema Filmi]. Türkiye: Ahtapot Film.
  • KARABAĞ, Ceyhun (2011). “Dijital Sinema”, Broadcasterinfo, Sayı: 87, 117-118.
  • KARABAĞ, Ceyhun (2011). “Dijital Sinema”, Broadcasterinfo, 86, 117.
  • KIREL, Serpil ve AKTAŞ, Seda (2016). “Seyirci ve Film Üretim İlişkisinde Yeni Yaklaşımlar: Kitlesel Fonlama Uygulamaları ve Türkiye’deki Deneyimler”, Sinecine, 7 (1), 103-137.
  • MANOVICH, Lev (1995). What is Digital Cinema, 7-9, http://manovich.net/content/04-projects/009-what-is-digital-cinema/07_article_1995.pdf. (Erişim Tarihi: 15.10.2021)
  • MANOVICH, Lev (2001). The Language of New Media, ABD: MIT Press.
  • MATRIX, Sidneyeve (2014). “The Netflix effect: Teens, binge watching, and on-demand digital media trends”. Jeunesse: Young People, Texts, Cultures, Sayı: 6(1), 119-138.
  • MEDİN, Burak (2018). “Dijital kültür, dijital yerliler ve günümüzdeki yeni film seyir deneyimleri”, Erciyes İletişim Dergisi, 5 (3), 142-158.
  • MEDIN, Burak (2018). “Günümüz sinema seyir gündeminin belirlenmesi”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 28, 43-62.
  • ORMANLI, Okan (2012). “Dijitalleşme ve Türk Sineması”. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, Sayı: 2(2), 32-38.
  • ORMANLI, Okan (2019). “Online film platforms and the future of the cinema”. CTC 2019., Communication and Technology Congress, İstanbul, 229-236.
  • ORMANLI, Okan (2012). “Dijitalleşme ve Türk Sineması”, TOJDAC, 2 (2), 32-38.
  • Öğün, K.. (Yapımcı) & Dündar, S. (Yönetmen). (2016). Tutmayın Beni [Sinema Filmi]. Türkiye: Kült Film
  • Taş Öz, Perihan (2012). “Pelikülden dijitale sinemada seyir kültürü ve seyircinin değişen konumu”, The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2 (2), 65-73.
  • ROGERS, Everett M (1986). Communication Technology: The New Media in Society. New York: USA: Free Press.
  • Search. https://www.imdb.com/. (Erişim Tarihi: 27.10.2021)
  • SERKAN, Şavk (2018). “Dijital Yöntem ve Araçlar Türkiye Sinema Tarihi Çalışmaları Açısından Ne Vaat Ediyor?”, Sinecine, 9 (1), 199-208.
  • SEZEN, Tonguç İbrahim (2013). “Sinemada Sosyal Etkileşim Arayışları”, Sinecine, 4 (1), 39-64.
  • SUNAL, Gözde ve KALKAN, Seda Bağdatlı (2020). “Üniversite öğrencilerinin film izleme alışkanlıklarının covid-19 pandemisi sürecinde değişiminin belirlenmesi”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 52, 187-200.
  • Şavk, S. (2018). "Dijital Yöntem ve Araçlar Türkiye Sinema Tarihi Çalışmaları Açısından Ne Vaat Ediyor?". Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 9(1), 199-208.
  • ŞENTÜRK, Rıdvan (2016). “Sinemanın Dramı”, Dijital Sinema içinde (Ed: Rıdvan Şentürk), İstanbul: İnsanart Yayınları, 5-50.
  • ÖZEL Sedat ve DURMAZ, Tugay (2021). “Yeni Nesil İzleme Pratikleri: Tıkınırcasına İzlemek”. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Sayı: 16(55), 363-388.
  • Tahiroğlu, S.; Gülün, D. (Yapımcı) & Uluçay, A. (Yönetmen). (2004). Karpuz Kabuğundan Gemiler Yapmak [Sinema Filmi]. Türkiye: IFR.
  • TAYLAN, Hasan Hüseyin (2019). “Türkiye’de Serbest Zaman Değerlendirme Aracı Olarak Sinema İzleme Alışkanlıkları”, Social Sciences, 14 (6), 3459-3478.
  • Türk Filmleri Seyirci Rekoru-İlk 100 (1989'dan günümüze). https://boxofficeturkiye.com/tum-zamanlar/seyirci-rekorlari/turk-filmleri. (Erişim Tarihi: 27.10.2021)
  • Üye Listesi. http://se-sam.org/uye-listesi/. (Erişim Tarihi: 10.9.2021)
  • Ün, M. (Yapımcı) & Tibet, K. (Yönetmen). (1980). Gol Kralı [Sinema Filmi]. Türkiye: Renkli Filmler
  • Videoları belirli bölgelerde engelleme. https://support.google.com/youtube/answer/9693128?hl=tr. (Erişim Tarihi: 14.10.2021)
  • YENGİN, Deniz ve ORMANLI, Okan (2020). “İnteraktif Kurgu Örneği Olarak Bandersnatch Filminin Analizi”, The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 10 (2), 83-96.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • YİĞİTBAŞI, Kübra Güran (2018). “Transmedya hikayeciliği’nde wattpad örneği ve okur tercihlerine yönelik bir araştırma”, AJIT-e, 9 (30), 21-42.
  • YOLCU, Özgü (2016). “Türk Filmlerinin Sosyal Medya Kullanımı ve Twitter Örneği”, Tarih Okulu Dergisi, 9 (26), 481-501.
  • YOLCU, Özgü (2011). “Youtube As A New Broadcasting Medium For Turkish TV Dramas: The Case Of The Magnificent Century Drama”, Transnationalization Of Turkish Television Series içinde (Ed: Arda, Özlem; Aslan, Pınar ve Mujica, Constanza), Istanbul: Istanbul University Press, 127-170.
  • ZENGİN, Ferhat (2016). “Dijital Sinemanın Doğuşu ve Gelişimi”, Dijital Sinema içinde (Ed: Rıdvan Şentürk), İstanbul: İnsanart Yayınları, 183-216.
  • ZENGİN, Ferhat (2017). Türk Sinemasında Dijital Dönüşüm, İstanbul: Kalkedon.
Toplam 72 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgü Yolcu 0000-0003-4312-6511

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Yolcu, Ö. (2022). YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE SİNEMA SEKTÖRÜ: TÜRK FİLMLERİNİN YENİ GÖSTERİM MECRASI OLARAK YOUTUBE. Atatürk İletişim Dergisi(23), 17-29. https://doi.org/10.54614/communicata.2022.1032827

19179