ÖZET
Bu çalışma T.S.Eliot in ilk birkaç perdeli oyunu olan "Murder in the
Caîhedral"m Haziran 1935 Canterbury Festivali'nde sahneye konmak üzere
kısaltılmış versiyonu üzerine kurulmuştur. Oyuna canlılığım ve uluslararası
geçerliliğini kazandıran en önemli özelliği şiir ve düzyazının birlikte kullanımıdır.
Ayrı bir karakter olarak sunulan koro, izleyici ile oyun arasında bir bağlantı kurma
amacına yöneliktir. Sonuçta bu oyun insanın yüreğine hitap eden şiir ile (Koro'nun
işlevi) mantığına seslenen düzyazının son derece başarılı birlikteliğidir.
Anahtar sözcükler: şiir, düzyazı, tiyatro
ABSTRACT
This analysis elaborates upon T.S. Eliot's full length play which was
written for production in an abbreviated form at the Canterbury Festival, June 1935.
The mixture of verse and prose which gives the play its energy and its surprisingly
universality is the most dominant characteristics of it. The chorus, being presented
as a character, aim at making a connection between audience and the play. Then,
this play is celebrated as a very successful cooperation of the verse and prose. The
first addresses the human heart - the function of the Chorus- and the latter to human
conscious.
Key words: verse, prose, theater
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2010 |
Submission Date | November 29, 2010 |
Published in Issue | Year 2003 Issue: 8 |