Özet
Türkiye Cumhuriyeti 'nin oluşum sürecinde, diğer alanlarda olduğu gibi
Tarih alanında da "Milli" bir bakışla yeni değerlendirmeler yapdarak, "Türk
Tarih Tezi" geliştirilmiştir. Avrupa tarih yazıcılığının Türklere karşı yanlış ve
kasıtlı yaklaşımlarına ve Türk Ulusunun Batılı emperyalist güçler tarafından
esir edilmek istenmesine karşı, tepki olarak şekillenen "Milli Tarih Anlayışı",
Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin temel felsefesini oluşturacaktır. Atatürk'ün
önderliği ve yönlendirmesi ile şekillenen bu yeni anlayış, dünden bugüne
Türkiye Cumhuriyeti'nin bütün eğitim kurumlarının her seviyesinde
uygulanmaya çalışılmıştır.
Bu çalışmada; Türkiye 'de Cumhuriyetle birlikte oluşup şekillenen Milli
Tarih anlayışı ve bu anlayışın ortaya çıkmasında etkin olan sebepler, dünyadaki
benzer yaklaşımlar da göz önünde tutularak değerlendirilmiştir. Bu dönemde,
Milli Tarih Anlayışının tarih öğretimine yansımaları ve bu amaçla yapılan ilk
faaliyetler ele alınarak, Milli Tarih anlayışının bir uzantısı olarak şekillenen
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi derslerinin tarih öğretimindeki yeri üzerinde
durulmuştur. I930'lu yıllardan günümüze bu derslerle ilgili olarak yapılan
uygulamalar ve yaşanılan sorunlar belirtilerek, bunların çözümü yönünde
öneriler ortaya konulmuş ve konunun önemi vurgulanmaya çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Milli Tarih, Tarih öğretimi, Türk tarihi, Türk Tarih
Kurumu, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi.
Abstract
New evolution have been made with a "National" perspective infield of
history as well as in the other fields during the creation process of Turkish
Republic, thus "thesis of Turkish History" has been developed. Shaped and
formed as reaction to the deliberately distorted and untrue approaches of the
Europen historians and historiographers toward Turks and to the fact that the
western imperialist powers have a desire to capture the Turks, "National
Understanding of History" is going to be the corner stone of the State of
Turkish Republic. There has been a ceaseless effort to apply this new
anderstanding, created under the leadership and guidance of Atatürk, in all the
educational institutions of Turkish Republic.
This study aims to evaluate the National Understanding of History, which
was formed together with the Republic in Turkey, and the reasons for this
understanding with a view to the similar approaches in the world. The refletions
of National Understanding of History on the teaching of history and the earliest
activities to this end have been hand!end. Then the place of the courses of
Atatürk's Principles and Revolution History, which were included in the
curriculum as cm extension of the National Understanding of History, in the
teaching of history has been discussed. The practices which have been done as
regards these courses since the 1930 s and the problems faced so far have been
made to find a solution to them, also trying to place the required emphasis on
the issue.
Key Words: National History, The teaching of history, Turkish History,
Turkish Historical Society, Atatürk 's Principles and Revolution History,
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2010 |
Submission Date | November 29, 2010 |
Published in Issue | Year 2004 Issue: 9 |