Abstract
Okuma alışkanlığının kazandırılmasında dil eğitimi verecek öğretmen adaylarına büyük sorumluluk
düşmektedir. Çünkü bu öğretmen adayları okuma ile ilgili kazandıkları ve geliştirdikleri
yetenekleri, ileride, okul öncesi dönemden ilköğretimin sonuna kadar kritik dönem olarak
adlandırabileceğimiz süreçte karşılaştıkları öğrencilere vermeye çalışacaklardır. Bu çalışmada,
Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Türkçe, Sınıf ve Okul Öncesi Öğretmenliği
Programlarında öğrenim görmekte olan son sınıf öğrencilerinin okuma ile ilgili tutum ve görüşleri
belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre okuma alışkanlığının bu öğretmen adaylarında
yeterince gelişmediği ortaya çıkmıştır. Bu alışkanlığın kazandırılmasında öğrencilerin okudukları
programın, öğretim şeklinin, gelir düzeylerinin ve cinsiyetlerinin etkileri ortaya konulmuştur. Ana
dili eğitimi verecek olan öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları çeşitli etkinliklerle istenilen
düzeye çıkarılmalıdır.
Anahtar Sözcükler: Türkçe Eğitimi, Okuma Eğitimi, Okuma Alışkanlığı, Öğretmen Adayları
In gaining the reading habit, the candidate teachers who are going to
perform the language teaching share the big part of the responsibility. Because these candidates,
who had and improved these abilities for themselves about reading during a process where they
received from their pre- school term to the end of training process, which we consider as a
critical process, are going to try to share with the students with whom they will meet in the
future. In this study, it has been aimed at finding out the attitudes and thoughts of the students
attending to Atatürk University’s departments of Turkish, Early Childhood Education and Primary
Teacher Training. According to the study results; it has been found out that the reading habit has
not developed enough in these students. In gaining this habit, departments to which students
attend, the teaching pattern, income level, and their sexes’ influence have been displayed. The
would- be teachers of the native language; the candidate teachers’ reading habit should be
increased to an expected level through some activities.
Key Words: Turkish Education, Reading Training, Reading Habit, Candidate Teacher