BibTex RIS Cite

TÜRKÇE VE TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI EĞİTİMİNDE DİLBİLİMSEL EDEBİYAT ELEŞTİRİSİNDEN YARARLANMA/ Utilization From Linguistic Literary Criticism In the Education of Turkish and Turkish Language and Literature

Year 2009, Issue: 19, - , 27.01.2013

Abstract


ÖZET

Türkçe ve Türk dili ve edebiyatı derslerinde kullanılan temel materyal yazınsal metinlerdir. Bu 
metinlerin yapısal olarak çözümlenmesi, hem anlaşılmasını sağlayacak hem anlama etkinliğinde örnek 
oluşturacak hem de dil  bilgisi kurallarının uygulama alanını oluşturacaktır. Türkçe ve Türk Dili 
ve Edebiyatı eğitiminde dil bilim kuramlarından ve bu kuramların uygulaması olan öğretim 
yöntemlerinden yararlanmak günümüz için bir zorunluluktur. Dil eğitiminin aynı zamanda düşünce 
eğitimi olduğu kabul edilirse bu sürecin felsefi temellere dayandırılmasının gerekliliği anlaşılmış 
olur.
Bu çalışmada Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretiminde dil bilimsel metin çözümlemesinden 
yararlanılarak hangi etkinliklerin gerçekleştirilebileceği konusunda bir deneme yapılacaktır. 
İlköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan “Mustafa Kemal’in Kağnısı “adlı metin örnek 
olarak seçilmiş; okullarda uygulanmış etkinliklerle önerilen etkinliklerin kazanımlar açısından 
karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Anahtar sözcükler: Dilbilim, Mustafa Kemal’in Kağnısı, metin, etkinlik



The materials used in Turkish and Turkish language and literature courses are previously literary 
texts. Analysis of these texts will make easier to comprehend them and be a sample for the 
comprehension activity and become the aplication field of grammar rules, as well. It is an 
obligation to make use of teories of Turkish and Turkish language and literature and the teaching 
methods as their aplication field. If it is thought that language teaching is an education of 
cogitation, it becomes understandable that this process should be based on philosophical 
principals.















In this study, It will be practised an experiment on the subject that which activities will be 
achieved by means of linguistic textual analysis in the theaching of Turkish and the theaching of 
Turkish language and literature. In the study, the text called “Mustafa Kemal’in Kağnısı”, which is 
a part in the Turkish book of 7th class premary school, has been choosen as a sample text and 
carried out at schools and intented to display the comparisons between the offered activities and 
the activities practised at schools.
Key words: linguistic, Mustafa Kemal’in Kağnısı, text, activit

Year 2009, Issue: 19, - , 27.01.2013

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Arş. Gör. Arzu Şeyda This is me

Arş. Gör. Esra Ekinci Çelikpazu This is me

Publication Date January 27, 2013
Submission Date January 27, 2013
Published in Issue Year 2009 Issue: 19

Cite

APA Şeyda, A. G. A., & Çelikpazu, A. G. E. E. (2013). TÜRKÇE VE TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI EĞİTİMİNDE DİLBİLİMSEL EDEBİYAT ELEŞTİRİSİNDEN YARARLANMA/ Utilization From Linguistic Literary Criticism In the Education of Turkish and Turkish Language and Literature. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(19).