Abstract
ÖZET
Türkçe ve Türk dili ve edebiyatı derslerinde kullanılan temel materyal yazınsal metinlerdir. Bu
metinlerin yapısal olarak çözümlenmesi, hem anlaşılmasını sağlayacak hem anlama etkinliğinde örnek
oluşturacak hem de dil bilgisi kurallarının uygulama alanını oluşturacaktır. Türkçe ve Türk Dili
ve Edebiyatı eğitiminde dil bilim kuramlarından ve bu kuramların uygulaması olan öğretim
yöntemlerinden yararlanmak günümüz için bir zorunluluktur. Dil eğitiminin aynı zamanda düşünce
eğitimi olduğu kabul edilirse bu sürecin felsefi temellere dayandırılmasının gerekliliği anlaşılmış
olur.
Bu çalışmada Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretiminde dil bilimsel metin çözümlemesinden
yararlanılarak hangi etkinliklerin gerçekleştirilebileceği konusunda bir deneme yapılacaktır.
İlköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan “Mustafa Kemal’in Kağnısı “adlı metin örnek
olarak seçilmiş; okullarda uygulanmış etkinliklerle önerilen etkinliklerin kazanımlar açısından
karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Anahtar sözcükler: Dilbilim, Mustafa Kemal’in Kağnısı, metin, etkinlik
The materials used in Turkish and Turkish language and literature courses are previously literary
texts. Analysis of these texts will make easier to comprehend them and be a sample for the
comprehension activity and become the aplication field of grammar rules, as well. It is an
obligation to make use of teories of Turkish and Turkish language and literature and the teaching
methods as their aplication field. If it is thought that language teaching is an education of
cogitation, it becomes understandable that this process should be based on philosophical
principals.
In this study, It will be practised an experiment on the subject that which activities will be
achieved by means of linguistic textual analysis in the theaching of Turkish and the theaching of
Turkish language and literature. In the study, the text called “Mustafa Kemal’in Kağnısı”, which is
a part in the Turkish book of 7th class premary school, has been choosen as a sample text and
carried out at schools and intented to display the comparisons between the offered activities and
the activities practised at schools.
Key words: linguistic, Mustafa Kemal’in Kağnısı, text, activit