Abstract
Bu çalışmanın amacı Türkçe dersi yazılı sınavlarında sorulan soruların öğrenme alanlarına ve
amaç/kazanımlara dağılımını, soru tiplerini ve taksonomik değerlerini belirlemektir. Bu amaçla
Erzurum il merkezindeki okulların ikinci kademesinden toplanan Türkçe dersi yazılı sınav
kâğıtlarındaki toplam 337 soru; soru tipleri, taksonomik değerleri ve ilişkili olduğu öğrenme alanı
ve amaç/kazanımları doğrultusunda incelenmiştir. Çalışma sonunda; çoğunlukla kısa cevaplı ve çoktan
seçmeli soru tiplerine yer verildiği, soruların alt düzey bilişsel basamaklar olan bilgi ve kavrama
düzeylerinde yoğunlaştığı, sorular yoluyla genellikle okuma ve yazma alanlarındaki belirli
amaç/kazanımların ölçüldüğü sonuçlarına ulaşılmış, soruların Türkçe derslerinin amaçlarına hizmet
etmesi bağlamında önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Türkçe öğretimi, ölçme ve değerlendirme, soru tipleri, taksonomi
The purpose of our study is to determine the distrubution of questions, asked in Turkish lessons is
essays, on learning subjects and acquisitions. Another purpose of ours study is to determine types
and taxonomy of these questions.
The achieve the mentioned purposes, 337 questions are studied which gathered from secondary
schools in Erzurum city. At the end of study, these found: Short answer questions and multiple
choice questions are asked mostly, questions center at knowledge and apprehension, questions
generally measure acquisitions of reading and writing.
At the conclusion part of this article, we propose that questions must serve to the goals of
Turkish lessons.
Key Words: Turkish teaching, measurement and assessment, answer types, taxonomy