BibTex RIS Cite

YAZIN EĞİTİMİ VE ESTETİK BOYUTU / LITERARY EDUCATION AND ITS AESTHETIC DIMENSION

Year 2012, Issue: 25, - , 26.04.2013

Abstract

Yazın biliminin önemli bir parçası olan yazın eğitimi, iki temel asal olan
yazın ve eğitimi buluşturan, bütünleştiren bir kavramdır. Bu eğitimin temel
niteliği soyut ya da kurmaca olan yazınsal yapıt aracılığıyla öğrencinin özellikle
anlama/anlamlandırma, duyma/duyurma, sezme/sezdirme yetilerini geliştirmesidir.
Bu kazanımlar dışında yazın eğitiminin dikkate alınması gereken en temel
işlevi okurun/öğrencinin estetik duyguları geliştirmesi, söz dağarcığını
varsıllaştırması ve yaratıcı düşünme yollarını kazandırmasıdır. Bunlara bireysel,
ulusal ve evrensel değerleri edindirme de eklenebilir. Bu çalışmada yazın
eğitiminin estetik zevkin geliştirilmesine olan katkısı üzerinde durulmuştur.
Anahtar Sözcükler: Yazın, estetik, dil, yazın eğitimi.

Literary education, an important part of literary science, is a concept that
unites and integrates two fundamental subjects, literature and education. The
basic characteristic of this education is to develop the student’s abilities to
understand/signify, feel/affect, perceive/enlighten through the medium of an
abstract or fictional literary work. Besides these, a basic function of literary education is to develop the aesthetic feelings of the reader/student, to enrich their
vocabulary and to enhance their creative thinking. Heightening the awareness of
individual, national and universal values can also be included. This study
emphasizes the contribution of developing aesthetic pleasure in literary
education.
Key Words: Literature, aesthetics, language, literary education.

Year 2012, Issue: 25, - , 26.04.2013

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Hanife Nâlân Genç This is me

Publication Date April 26, 2013
Submission Date April 26, 2013
Published in Issue Year 2012 Issue: 25

Cite

APA Genç, H. N. (2013). YAZIN EĞİTİMİ VE ESTETİK BOYUTU / LITERARY EDUCATION AND ITS AESTHETIC DIMENSION. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(25).