BibTex RIS Cite

EDEBİ METİNLERİN YABANCI DİL DERSLERİNDE KULLANILMASI / UTILISATION OF LITERARY TEXTS IN FOREIGN LANGUAGE COURSES

Year 2012, Issue: 25, - , 26.04.2013

Abstract

Yabancı dil dersinde etkili bir şekilde kullanılan her materyalin olduğu
gibi, edebi metinlerin de derse katkısı büyüktür. Edebi metinlerin örneğin bir
şiirin, bir makalenin, kısa bir öykünün, masalın veya bir hikâyenin derste
öğrencilerin ilgi ve seviyeleri göz önünde bulundurularak kullanıldığı takdirde,
öğrencilerde derse karşı büyük ilgi uyandıracak ve dersi etkili hale getirecektir.
Dersin zevkli ve etkili bir şekilde geçmesi hem öğretmenleri hem de öğrencileri
memnun edeceği gibi, öğrenme duygusu da gelişecek, öğrencilerin kendilerine
güvenini artıracak ve onları derse daha istekli hale getirecektir. Bunların yanı
sıra, edebi metinlerin hem öğrencilerin dört temel becerilerini geliştirmeleri
açısından, hem de diğer bazı bilgi ve becerilerin kazandırılması açısından dil
derslerinde önemli bir role sahip oldukları yadsınamayacak bir özelliktir.
Anahtar Sözcükler: Yabancı dil, yazınsal metin, temel beceriler, dil
eğitimi.

The contribution of comparative literature studies in foreign language
education is more functional than other occupational areas. The most functional
zone of the language has been revealed because of the fact that genres of the
selected text will be literary text. Poetic effect, imaginative depth, semantic layered and other items lead to the birth of the some imaginations and abstract
motions in learner’s imagination by creating similarities in literary types such as
novel analyzed above by me, short stories and poem. This clearly means that the
production of thought. This should be the aim of the education.
In foreign language education, the most convenient genres of texts for
implementing in classroom are literary texts such as poem, novel and short
stories. Studies carried out with the selected texts for implementing should be
rich in terms of common and different elements ingrained in the context of
original and foreign culture. In terms of learner, activation of unique creativity
processes takes place through abstract thinking skills gained by largely literary
genres.
Keywords: comparative literature, reader, language training, literary text.

Year 2012, Issue: 25, - , 26.04.2013

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Melik Bülbül This is me

F. Şeyma Taş This is me

Publication Date April 26, 2013
Submission Date April 26, 2013
Published in Issue Year 2012 Issue: 25

Cite

APA Bülbül, M., & Taş, F. Ş. (2013). EDEBİ METİNLERİN YABANCI DİL DERSLERİNDE KULLANILMASI / UTILISATION OF LITERARY TEXTS IN FOREIGN LANGUAGE COURSES. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(25).