BibTex RIS Cite

PEDAGOGICAL GENRE APPROACHES: A THEORETICAL STUDY /Eğitbilimsel Tür Yaklaşımları: Kuramsal Bir Çalışma

Year 2013, Issue: 27, 99 - 112, 01.07.2013

Abstract

The concept of genre, becoming more common and comprehensive, has
been the raising issue in various platforms from workplace to media and to
academia in terms of application and instructionin the last thirty years. Such that,
besides the abundance of the definitions proposed on genre, there have been also
many different conventions presented on the content, structure, system, of and
training on particular genre based on the cultures, contexts, and discourses in
which it is used and produced. That is, genre has become a multidimensional and
multifold pehomenon. Concordantly, this study presents one of these aspects,
“the genre notion in the written discourse”, by promoting a specific point of the
content, which is “genre pedagogies” followed to teach genres. By this way,
The study provides knowledge on the different pedagogical approaches to genre
instruction proposed by important scholars in the field, and thus draws the
theoretical framework of genre pedagogy, actually, through which it is believed
that genre awareness will beentailed.
Key Words: Genre; Genre Pedagogies

Tür kavramı, uygulama ve eğitim noktasında, son otuz yıldır, iş yerinden
medyaya ve akademik çevreye birçok platformda yaygın ve kapsamlı bir şekilde
ön plana çıkan bir konudur. Öyle ki, tür kavramı üzerine ortaya atılmış tanım
çeşitliliğinin yanısıra, belirli bir türün öğretimi, sistemi, yapısı ve içeriği üzerine,
kullanıldığı ve üretildiği ortam, bağlam ve kültürlere dayalı olarak sunulmuş
olan birçok farklı eğilimde bulunmaktadır. Yani, tür çok boyutlu ve çok çeşitli bir
olgu haline gelmiştir. Bu bağlamda, bu çalışma bu boyutlardan birini oluşturan
“yazma ortamında tür kavramını” konunun özel bir noktası olan “tür
eğitbilimlerine” değinerek sunmaktadır. Bu yolla, çalışma alanda önemli
uzmanlar tarafından tür eğitimi üzerine ortaya atılmış olan farklı eğitbilimsel
yaklaşımlar hakkında bilgi vermekte ve böylece tür eğitbiliminin kuramsal
çercevesini çizmektedir. Aslında, bu şekilde bir sunumla, tür bilinçliliğini
sağlayacaktır.
Anahtar Kelimler: Tür; Tür Eğitbilimleri

Year 2013, Issue: 27, 99 - 112, 01.07.2013

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

R.a.merve Geçikli

Publication Date July 1, 2013
Submission Date January 30, 2014
Published in Issue Year 2013 Issue: 27

Cite

APA Geçikli, R. (2013). PEDAGOGICAL GENRE APPROACHES: A THEORETICAL STUDY /Eğitbilimsel Tür Yaklaşımları: Kuramsal Bir Çalışma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(27), 99-112.