Bu araştırmanın
amacı zihinsel yetersizliği olan bireylere sanatsal amaçlı yapılan boş zaman
değerlendirme etkinliklerinden ebru yapma becerisinin öğretiminde video modelle
öğretimin etkililiğini araştırmaktır. Bu amaca ulaşmak için, tek denekli
araştırma yöntemlerinden denekler arası yoklama denemeli çoklu yoklama modeli
kullanılmıştır. Ebru yapma becerisinin video model yöntemiyle öğretiminin
etkililiğini değerlendirmek üzere başlama düzeyi, öğretim ve izleme oturumları
düzenlenmiş ve değerlendirme için tek fırsat yöntemi, öğretim oturumlarında ise
tüm beceri yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları zihinsel yetersizliği
olan bireylere,
ebru yapma becerisinin öğretiminde
video modelle öğretimin etkili olduğu, katılımcıların çalışmadan bir, üç ve
dört hafta sonra da ebru yapma becerisini sürdürdükleri görülmektedir.
The aim of this research is to investigate the effectiveness of video model teaching in the teaching of the skills to make marbling from leisure time activities for artistic purposes to individuals
with intellectual disabilities. This research was used multiple probe across students design in single subject design. In this research were joined total of three individuals with intellectual disabilities ranging in age from 16 to 18 years, with two girls and one male. This research were organized baseline, acquisition, maintanince sessions. A single opportunity format was used for evaluation. All of the sessions were conducted individually and total task format was used for instruction. The results of the research show that teaching the video model to the students with intellectual disabilities is effective in teaching the skill of making marbling, and that the participants continue their marbling ability one, three and four weeks after the end of the study.
Intellectual disabilities individual with intellectual disabilities leisure skills marbling instruction with video modal
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | June 12, 2017 |
Acceptance Date | January 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 35 |