BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ İLKOKULA HAZIRLIK AÇISINDAN ETKİLİLİĞİNİN BİRİNCİ SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2014, Issue: 28, 119 - 136, 01.05.2014

Abstract

Bu araştırmada, okul öncesi eğitim programının ilkokula hazırlık açısından etkililiğini birinci sınıf öğretmen görüşlerine göre belirlemek amacıyla nitel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Erzurum ilinde görev yapan 80 birinci sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemine uygun düzenlenen araştırmanın verileri yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz, yüzde ve frekans analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin ana sınıfına giden öğrencileri ana sınıfına gitmeyen öğrencilere göre daha başarılı buldukları görülmüştür. Sonuç olarak birinci sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda okul öncesi eğitim programının ilkokula hazırlık açısından etkili olduğu ifade edilebilir

References

  • Allen, C. R. (2009). Effect of early childhood education programs on school readiness.Doctoral dissertation, Lindenwood University. (ProQuest UMI Dissertation Publishing Number: 3390644).
  • Ayhan, Ş. (1998). İlkokul Öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitimi ile İlgili Düşünceleri ve Okul Öncesi Eğitimden Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Başal, H. A. (2005). Okul Öncesi Eğitimin İlke ve Yöntemleri. Morpa Kültür Yayınları. İstanbul.
  • Başer, G. (1996). Anasınıfı Eğitimi Alan ve Almayan İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarının Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dağlı, A. (2007). Okul Öncesi Eğitimi Alan ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Türkçe ve Matematik Derslerindeki Akademik Başarılarının Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Denzin, N. K., and Lincoln, S.Y. (1994). Introduction: The Discipline And Practice Of Qualitative Research. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp.1-28). Sage, CA: Thousand Oaks.
  • Erden. M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Johnson, B. and Christensen, L. (2004). Educational Research: Quantitative, Qualitative and Mixed Approaches. (Second Edition). New York (USA): Pearson Education Inc.
  • Karagöllü, Ş. (1995). Anaokulu Eğitimi Almış ve Almamış İlkokul Öğrencilerinin Cinsiyetlerine ve Sınıflarına Göre Okul Başarı Düzeyleri ile Özsaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative Research And Case Study Applications İn Education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Nancy, L, C. (2011). Kindergarten Teachers’ Perceptions of Kindergarten Readiness.
  • http://www.californiakindergartenassociation.org/wp- content/uploads/2011/03/Cappelloni-Article1.pdf14.06.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Oktay, A. (2010). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretimin Çocuğun Yaşamındaki Yeri ve Önemi. Ayla Oktay. (Ed.). İlköğretime Hazırlık Ve İlköğretim Programları içinde Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özkesemen, A. (2008). Okul Öncesi Eğitim Alan ve Almayan 1. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarının Yeni Müfredat Programına Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Tuğrul Atik, B. (1992). Anaokulu Eğitimi Alan ve Almayan Çocukların İlkokul Birinci Sınıftaki Akademik Başarı ve Ruhsal Uyum Davranışlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yapıcı, M. ve Ulu, F.B. (2010). İlköğretim 1. Sınıf Öğretmenlerinin Okul Öncesi Öğretmenlerinden Beklentileri. Kuramsal Eğitimbilim, 3(1),43-55
  • www.keg.aku.edu.tr. adresinden 25.03.2011tarininde alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Investigation Of The Effectiveness Of Early Childhood Curriculum In Terms Of Readiness Towards Primary Education According To First Grade Teacher’s Opinions

Year 2014, Issue: 28, 119 - 136, 01.05.2014

Abstract

In this research; qualitative method was used to determine the effectiveness of preschool education program in terms of readiness towards primary school according to first grade teacher’s opinions. The research sample is composed of 80 first grade teachers who worked in Erzurum province. The research data which was edited to qualitative research methods appropriately were obtained by structured interview form. Descriptive analysis, percentage analysis and frequency analysis techniques were used in analyzing data. According to findings obtained from the research, teachers find the students who go to preschool more successful than the students who do not go to preschool. As a result, it can be expressed that preschool education program is effective in terms of preparation to the primary school in accordance with the opinions of the first grade teachers

References

  • Allen, C. R. (2009). Effect of early childhood education programs on school readiness.Doctoral dissertation, Lindenwood University. (ProQuest UMI Dissertation Publishing Number: 3390644).
  • Ayhan, Ş. (1998). İlkokul Öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitimi ile İlgili Düşünceleri ve Okul Öncesi Eğitimden Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Başal, H. A. (2005). Okul Öncesi Eğitimin İlke ve Yöntemleri. Morpa Kültür Yayınları. İstanbul.
  • Başer, G. (1996). Anasınıfı Eğitimi Alan ve Almayan İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarının Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dağlı, A. (2007). Okul Öncesi Eğitimi Alan ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Türkçe ve Matematik Derslerindeki Akademik Başarılarının Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Denzin, N. K., and Lincoln, S.Y. (1994). Introduction: The Discipline And Practice Of Qualitative Research. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp.1-28). Sage, CA: Thousand Oaks.
  • Erden. M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Johnson, B. and Christensen, L. (2004). Educational Research: Quantitative, Qualitative and Mixed Approaches. (Second Edition). New York (USA): Pearson Education Inc.
  • Karagöllü, Ş. (1995). Anaokulu Eğitimi Almış ve Almamış İlkokul Öğrencilerinin Cinsiyetlerine ve Sınıflarına Göre Okul Başarı Düzeyleri ile Özsaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative Research And Case Study Applications İn Education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Nancy, L, C. (2011). Kindergarten Teachers’ Perceptions of Kindergarten Readiness.
  • http://www.californiakindergartenassociation.org/wp- content/uploads/2011/03/Cappelloni-Article1.pdf14.06.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Oktay, A. (2010). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretimin Çocuğun Yaşamındaki Yeri ve Önemi. Ayla Oktay. (Ed.). İlköğretime Hazırlık Ve İlköğretim Programları içinde Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özkesemen, A. (2008). Okul Öncesi Eğitim Alan ve Almayan 1. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarının Yeni Müfredat Programına Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Tuğrul Atik, B. (1992). Anaokulu Eğitimi Alan ve Almayan Çocukların İlkokul Birinci Sınıftaki Akademik Başarı ve Ruhsal Uyum Davranışlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yapıcı, M. ve Ulu, F.B. (2010). İlköğretim 1. Sınıf Öğretmenlerinin Okul Öncesi Öğretmenlerinden Beklentileri. Kuramsal Eğitimbilim, 3(1),43-55
  • www.keg.aku.edu.tr. adresinden 25.03.2011tarininde alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ayşenur Yazar This is me

Erdoğan Köse This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 28

Cite

APA Yazar, A., & Köse, E. (2014). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ İLKOKULA HAZIRLIK AÇISINDAN ETKİLİLİĞİNİN BİRİNCİ SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(28), 119-136.