Research Article
BibTex RIS Cite

PİYANODA DEŞİFRE ÜZERİNE YAPILMIŞ AKADEMİK ÇALIŞMALARIN ÇOK BOYUTLU OLARAK İNCELENMESİ

Year 2020, Issue: 41, 204 - 219, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.801154

Abstract

Piyanoda deşifre piyano eğitiminde ve piyano performansında önemli bir yere sahiptir. Konu birçok araştırmacı tarafından farklı açılardan incelenmiş, araştırılmıştır. Ülkemizde daha çok son yıllarda, ülkemiz dışında ise onlarca yıldır piyanoda deşifre ile ilişkili çalışmalar yapıldığı görülmektedir. Bu araştırmada ülkemizde ve yurt dışında, piyanoda deşifre konusu ile ilgili yapılmış akademik çalışmaların çok boyutlu olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada incelenmek üzere; ülkemizde yapılmış ve ulaşılabilen 5 yüksek lisans tezi, 2 doktora tezi ve 7 makale ile yurt dışında yapılmış 11 makale belirlenmiştir. Yurt içinden 14, yurt dışından 11 ve toplamda 25 çalışma, 10 farklı boyutta incelenmiştir. Çalışmalar incelendiğinde; piyanoda deşifrenin geliştirilmesi konusunun daha fazla incelendiği, yurt içinde çoğunlukla müzik eğitimi anabilim dallarında görev yapan öğretim elemanlarının konuyla ilgili çalışmalar yaptığı, yurt dışında ise farklı alanlardan araştırmacıların da ilgili çalışmalar yaptığı görülmüştür. Piyanoda deşifre performansı ölçümlerinde öğrencilerin/deneklerin çalmaları için genellikle piyanoda deşifre ile ilişkili kitapların, başlangıç piyano metotlarının ve araştırmacılarca yazılmış eserlerin kullanıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede, yurt dışındaki çalışmalarda profesyonel piyanistler üzerinde çalışmalar yapıldığı görülürken, ülkemizde yalnızca lise ve üniversite müzik öğrencileri üzerinde çalışmalar yapıldığı; yurt dışında psikoloji ya da tıp alanından araştırmacılar konuyla ilgili çalışmalar yaparken ülkemizde yalnızca müzik alanından araştırmacıların çalışmalar yapmaları dikkat çekmiştir.

References

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. 2019. s:259
  • Fourie, E. (2004). The processing of music notation: some implications for piano sight- reading. Musical Arts in Africa. 1:1. 1-23.
  • Gün, E., Öztürk, T. (2018). Piyanoda deşifrenin önemi, tekniği ve geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı 31, Nisan 2018.
  • Köse, Y. (2013). Piyano Eğitiminde Hızlı Deşifre Teknikleri Üzerine Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Küpana, M. N. (2012). Piyanoda deşifre öğretimi programının müzik öğretmeni adaylarının piyano dersine yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Yaz-2012 Cilt:11 Sayı:41 (183-194) Özer, B. (2010). Piyano Öğretiminde Deşifre Becerisinin Kazandırılması. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Pike, P.D., Carter, R. (2010). Employing cognitive chunking techniques to enhance sight- reading performance of undergraduate group-piano students. International Journal of Music Education, 28(3) 231–246
  • Wolf, T. (1975). A Cognitive Model of Musical Sight-Reading. Journal of Psycholinguistic Research, Vol. 5, No. 2 s:143
  • Wristen, B. (2005). Cognition and motor execution in piano sight-reading: A review of literature UPDATE, Fall–Winter 2005, 44
  • Zhukov, K. (2014). Exploring advanced piano students’ approaches to sightreading. International Journal of Music Education 2014, Vol. 32(4) 487– 498
Year 2020, Issue: 41, 204 - 219, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.801154

Abstract

References

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. 2019. s:259
  • Fourie, E. (2004). The processing of music notation: some implications for piano sight- reading. Musical Arts in Africa. 1:1. 1-23.
  • Gün, E., Öztürk, T. (2018). Piyanoda deşifrenin önemi, tekniği ve geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı 31, Nisan 2018.
  • Köse, Y. (2013). Piyano Eğitiminde Hızlı Deşifre Teknikleri Üzerine Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Küpana, M. N. (2012). Piyanoda deşifre öğretimi programının müzik öğretmeni adaylarının piyano dersine yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Yaz-2012 Cilt:11 Sayı:41 (183-194) Özer, B. (2010). Piyano Öğretiminde Deşifre Becerisinin Kazandırılması. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Pike, P.D., Carter, R. (2010). Employing cognitive chunking techniques to enhance sight- reading performance of undergraduate group-piano students. International Journal of Music Education, 28(3) 231–246
  • Wolf, T. (1975). A Cognitive Model of Musical Sight-Reading. Journal of Psycholinguistic Research, Vol. 5, No. 2 s:143
  • Wristen, B. (2005). Cognition and motor execution in piano sight-reading: A review of literature UPDATE, Fall–Winter 2005, 44
  • Zhukov, K. (2014). Exploring advanced piano students’ approaches to sightreading. International Journal of Music Education 2014, Vol. 32(4) 487– 498
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Ömer Demir 0000-0002-4731-2904

Harun Keskin 0000-0002-9310-6159

Publication Date December 29, 2020
Submission Date September 28, 2020
Acceptance Date December 14, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 41

Cite

APA Demir, Ö., & Keskin, H. (2020). PİYANODA DEŞİFRE ÜZERİNE YAPILMIŞ AKADEMİK ÇALIŞMALARIN ÇOK BOYUTLU OLARAK İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(41), 204-219. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.801154