Research Article
BibTex RIS Cite

İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME AMAÇLI YAZMA AKTİVİTELERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÜNÜMÜZ DÜNYA SORUNLARINA YÖNELİK AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ

Year 2020, Issue: 41, 119 - 133, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.809412

Abstract

Bu araştırmanın amacı işbirlikli mektup ve işbirlikli klasik rapor çalışmalarının sosyal bilgiler öğretmen adaylarının günümüz dünya sorunları dersindeki akademik başarılarına etkisini ve öğrenme amaçlı yazma ile ders başarısı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın yöntemi öntest- sontest karşılaştırma gruplu yarı deneysel desendir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında öğrenim görmekte olan Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi sosyal bilgiler öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırma iki deney grubuyla 6 haftada toplamda 12 ders saatinde ilgili uymamalarla yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak Akademik Başarı Testi (ABT), mektup yazma ve klasik rapor yazma değerlendirme rubriği kullanılmıştır. Öğretmen adaylarına uygulama öncesi yapılan öntestten elde edilen verilere göre iki farklı uygulamanın yapıldığı öğretmen adaylarının ön bilgi düzeyleri arasında anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır. İşbirlikli klasik rapor ve işbirlikli mektup yazma etkinliklerinin, öğretmen adaylarının akademik başarılarını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde artırdığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının günümüz dünya sorunlarına yönelik tutumları arasında işbirlikli mektup yazma uygulanan öğretmen adayları lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Ayrıca Öğretmen adaylarının işbirlikli mektup yazma becerilerinin ve işbirlikli klasik rapor yazma becerileri arasında anlamlı derece bir fark olmadığı belirlenmiştir.

References

  • Aslan-Efe, H., Oral, B., Efe, R. ve Öner-Sünkür, M. (2011). The Effects of teaching photosynthesis unit with computer simulation supported cooperative learning on retention and student attitude to biology. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5(2), 313-329.
  • Atila, M.E., Günel, M., Büyükkasap , E. (2010). Betimleme modlarının öğrenme amaçlı yazma aktiviteleri içerisindeki kullanım varyasyonlarının ilköğretim kuvvet ve hareket konularının öğrenimi üzerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi.7, 113-127.
  • Bayrakçeken, S., Doymuş, K., Doğan, A., (2013). İşbirlikli öğrenme modeli ve uygulaması. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Burton, L., Morgan, C. (2000). Mathematicians writing. Journal for Research in Mathematics Education. 31, 429-453.
  • Cavkaytar, S. (2010). İlköğretimde yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde yazma süreci modelinden yararlanma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3-10.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Daşdemir, İ. (2014). The effect of letter-writing activities for learning purposes on them students’ learning of the science course and scientific attitude, Educational Research and Reviews 9 (19), 786-791.
  • Duymaz, N. (2011). Hücre Konusunun Öğrenilmesinde Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinliklerinin Kullanımı ve Analoji Üretme. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Emig, J. (1977). Writing As A Mode Of Learning. Collage Composition and Communication, 28, 122-128.
  • Günel, M., Hand, B., Gündüz, Ş. (2006). Comparing student understanding of quantum physics when embedding multimodal representations into two different writing formats: presentation format versus summary report format. Science Education, 90, 1092– 1112.
  • Günel, M., Uzoğlu, M., Büyükkasap, E. (2009). Öğrenme amaçlı yazma aktivitelerinin kullanımının ilköğretim seviyesinde kuvvet konusunu öğrenmeye etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1) 379-399.
  • Hand, B., Choi, A. (2010). Examining the impact of student use of multiple modal representations in constructing arguments in organic chemistry laboratory classes. Research in Science Education, 40, 29–44.
  • Huyugüzel Çavaş, P. ve Çavaş, B. (2014). Fen eğitiminde duyuşsal özellikler: Tutum ve motivasyon. Fen Bilimleri Öğretimi. Anı Yayıncılık. Ankara
  • Kılıçoğlu, G., Karakuş, U. ve Öztürk, T. (2012). Günümüz dünya sorunlarına yönelik tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4), 2209-2224.
  • Klein, P.D. (2000). Elementary students’ strategies for writing-to-learn science. Cognition and Instruction, 18, 317–348.
  • Mcmillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-Based inquiry. (6th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Rivard, L. P., Straw, S.B. (2000). The effect of talk and writing on learning science: an exploratory study. Science Education, 84, 566–593
  • Tynjala, P. (1998). Writing as a tool for constructive learning: Students’ learning experiences during an experiment. Higher Education, 36, 209–23.
  • Uzoğlu, M. (2010). Öğrenme Amaçlı Yazma Aktivitelerinin Kullanımının İlköğretim Seviyesinde Kuvvet ve Madde Ünitesini Öğrenmeye Etkisinin Araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Uzoğlu, M., (2014). Determining the effects of using different writing activities on the academic Achievements, secondary school 7th grade students and their attitudes towards the course. Eucational Research and Reviews, 9 (20), 1065-1070.
  • Yıldız, A., Büyükkasap, E. (2011). Öğretmen adaylarının fotoelektrik olayını anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın başarıya etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 11 (4),2259-2274.
Year 2020, Issue: 41, 119 - 133, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.809412

Abstract

References

  • Aslan-Efe, H., Oral, B., Efe, R. ve Öner-Sünkür, M. (2011). The Effects of teaching photosynthesis unit with computer simulation supported cooperative learning on retention and student attitude to biology. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5(2), 313-329.
  • Atila, M.E., Günel, M., Büyükkasap , E. (2010). Betimleme modlarının öğrenme amaçlı yazma aktiviteleri içerisindeki kullanım varyasyonlarının ilköğretim kuvvet ve hareket konularının öğrenimi üzerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi.7, 113-127.
  • Bayrakçeken, S., Doymuş, K., Doğan, A., (2013). İşbirlikli öğrenme modeli ve uygulaması. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Burton, L., Morgan, C. (2000). Mathematicians writing. Journal for Research in Mathematics Education. 31, 429-453.
  • Cavkaytar, S. (2010). İlköğretimde yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde yazma süreci modelinden yararlanma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3-10.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Daşdemir, İ. (2014). The effect of letter-writing activities for learning purposes on them students’ learning of the science course and scientific attitude, Educational Research and Reviews 9 (19), 786-791.
  • Duymaz, N. (2011). Hücre Konusunun Öğrenilmesinde Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinliklerinin Kullanımı ve Analoji Üretme. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Emig, J. (1977). Writing As A Mode Of Learning. Collage Composition and Communication, 28, 122-128.
  • Günel, M., Hand, B., Gündüz, Ş. (2006). Comparing student understanding of quantum physics when embedding multimodal representations into two different writing formats: presentation format versus summary report format. Science Education, 90, 1092– 1112.
  • Günel, M., Uzoğlu, M., Büyükkasap, E. (2009). Öğrenme amaçlı yazma aktivitelerinin kullanımının ilköğretim seviyesinde kuvvet konusunu öğrenmeye etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1) 379-399.
  • Hand, B., Choi, A. (2010). Examining the impact of student use of multiple modal representations in constructing arguments in organic chemistry laboratory classes. Research in Science Education, 40, 29–44.
  • Huyugüzel Çavaş, P. ve Çavaş, B. (2014). Fen eğitiminde duyuşsal özellikler: Tutum ve motivasyon. Fen Bilimleri Öğretimi. Anı Yayıncılık. Ankara
  • Kılıçoğlu, G., Karakuş, U. ve Öztürk, T. (2012). Günümüz dünya sorunlarına yönelik tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4), 2209-2224.
  • Klein, P.D. (2000). Elementary students’ strategies for writing-to-learn science. Cognition and Instruction, 18, 317–348.
  • Mcmillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-Based inquiry. (6th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Rivard, L. P., Straw, S.B. (2000). The effect of talk and writing on learning science: an exploratory study. Science Education, 84, 566–593
  • Tynjala, P. (1998). Writing as a tool for constructive learning: Students’ learning experiences during an experiment. Higher Education, 36, 209–23.
  • Uzoğlu, M. (2010). Öğrenme Amaçlı Yazma Aktivitelerinin Kullanımının İlköğretim Seviyesinde Kuvvet ve Madde Ünitesini Öğrenmeye Etkisinin Araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Uzoğlu, M., (2014). Determining the effects of using different writing activities on the academic Achievements, secondary school 7th grade students and their attitudes towards the course. Eucational Research and Reviews, 9 (20), 1065-1070.
  • Yıldız, A., Büyükkasap, E. (2011). Öğretmen adaylarının fotoelektrik olayını anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın başarıya etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 11 (4),2259-2274.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Sinan Akdağ 0000-0001-5106-7289

Emre Yıldız 0000-0001-6396-9183

Publication Date December 29, 2020
Submission Date October 12, 2020
Acceptance Date December 11, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 41

Cite

APA Akdağ, S., & Yıldız, E. (2020). İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME AMAÇLI YAZMA AKTİVİTELERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÜNÜMÜZ DÜNYA SORUNLARINA YÖNELİK AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(41), 119-133. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.809412