OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİNDE DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ'NİN GELİŞTİRİLMESİ
Year 2020,
Issue: 41, 298 - 314, 29.12.2020
Büşra Gelebek Üstün
,
Halil Uzun
Abstract
Bu çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin değerlendirme konusundaki tutumlarını belirlemek için Okul Öncesi Eğitiminde Değerlendirme Ölçeği'nin (OÖEDÖ) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde 2019-2020 eğitim- öğretim yılında Türkiye’nin farklı illerinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anasınıfları ve bağımsız anaokullarında görev yapan 346 okul öncesi öğretmeni çalışmaya dahil edilmiştir. OÖEDÖ geliştirilebilmesi için öncelikle literatür taraması yapılmış beşli likert tipine sahip 52 maddeden oluşan madde havuzu oluşturulmuştur. Maddelerin yer aldığı form ölçme ve değerlendirme, okul öncesi eğitimi ve çocuk gelişimi alanında uzman on bir akademisyenin görüşüne sunulmuş ve ölçeğe son hali verilmiştir. Verilerin analizinde SPSS ve AMOS programları kullanılmış, doğrulayıcı ve açımlayıcı faktör analizi ve ölçeğin tamamı ve alt boyutları için iç tutarlılık katsayısı belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucu elde edilen değerler ölçme aracının güvenilir olduğu ve kabul edilebilir psikometrik özelliklere sahip olduğunu göstermiştir.
Thanks
Araştırmaya katılan ve soruları içtenlikle cevaplayan tüm okul öncesi öğretmenlerine teşekkür ederiz.
References
- Alpar, R. (2012). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2011). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. İstanbul: Yapa.
- Arı, E. (2011). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. (Edt: S. B. Filiz). Ankara: Pegem A.
- Badenes-Ribera, L., Silver, N. C., and Pedroli, E. (2020). Scale Development and Score Validation. Frontiers in Psychology, 11.
- Balci, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Barry, A. E., Chaney, E. H., Stellefson, M. L., and Chaney, J. D. (2011). So you want to develop a survey: practıcal recommendations for scale development. American Journal of Health Studies, 26(2).
- Bayrak, İ., ve Duruhan, K. (2013). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Araç ve Yöntemlerine İlişkin Yeterlilik Algıları (Cumhuriyet Üniversitesi ile İnönü Üniversitesi Örneği). International Journal of Social Science, 6 (5), 199-216.
- Bayram, N. (2010). Yapısal eşitlik modellemesine giriş AMOS uygulamaları. Ezgi Kitabevi.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Can Gül, Ş. (2009). Okul öncesi eğitimde okul öncesi ve öğretmen adaylarının 2006 okul öncesi eğitim programının değerlendirme unsuruna yönelik görüş ve davranışlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
- Çelik, N. ve Daşcan, Ö. (2014). Son değişikliklerle okul öncesi eğitim programı ve etkinlik kitabı. Ankara: Anı.
- Deniz Kan, Ü. (2007). Okul öncesi eğitimde değerlendirme aracı olarak portfolyo. Gazi Fakültesi Dergisi, 27(1): 169-178.
- Deniz, Ü. ve Yükselen, A. İ. (2015). 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programı. A. Köksal Akyol (Ed.), Okul öncesi eğitim programları içinde (s. 37-38). Ankara: Hedef.
- DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications (Vol. 26). Sage publications.
- Dunn-Rankin, P., Knezek, G., Wallace, S., and Zhang, S. (2004). Scaling methods. Mahwah, NJ: Lawrence Eribaum Associates.
- Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
- Gordon, M.,and Browne, K.W. (2007). Beginning essentials in early childhood education: Canada.
- Gürkan, T. (2016). Okul öncesi eğitim programı. R. Zembat (Ed.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri içinde (s.29-80). Ankara: Anı.
- Jackman, H. (2005). Early education curriculum: a child’s connection to the world. United State: Thomson Delmar Learning.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Nobel Yayın Dağitim.
- Koçak,R. (2014). Temel Kavramlar, Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. Oral, B.(Ed.) Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları İçinde,( S.3- 39), (3. Baskı), Ankara: Pegem.
- Millî Eğitim Bakanlığı. 2006). Okul öncesi eğitim programı öğretmen kitabı (36-72 Aylık Çocuklar İçin). Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
- Poyraz, H., ve Dere H. (2011). Okul öncesi eğitimin ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı.
- Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları (1952- 2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,1(1), 63-73.
- Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., and Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
- Şişman, M.(2008). Eğitim Bilimlerine Giriş. (4. Baskı), Ankara: Pegem.
- Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (2. bs). Ankara: Nobel Yayınları.
- Temel, Z. F. (2015). MEB okul öncesi eğitim programına göre hazırlanmış etkinlik plan örnekleri. Ankara: İzge.
- Tezbaşaran, A. A.(1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikoloji Derneği Yayınları.
- Thorndike, R. M., and Thorndike-Christ, T. M. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education. Pearson. One Lake Street, Upper Saddle River, New Jersey 07458.
- Wolf, C., Joye, D., Smith, T. W., and Fu, Y. C. (Eds.). (2016). The SAGE handbook of survey methodology. Sage.
Year 2020,
Issue: 41, 298 - 314, 29.12.2020
Büşra Gelebek Üstün
,
Halil Uzun
References
- Alpar, R. (2012). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2011). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. İstanbul: Yapa.
- Arı, E. (2011). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. (Edt: S. B. Filiz). Ankara: Pegem A.
- Badenes-Ribera, L., Silver, N. C., and Pedroli, E. (2020). Scale Development and Score Validation. Frontiers in Psychology, 11.
- Balci, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Barry, A. E., Chaney, E. H., Stellefson, M. L., and Chaney, J. D. (2011). So you want to develop a survey: practıcal recommendations for scale development. American Journal of Health Studies, 26(2).
- Bayrak, İ., ve Duruhan, K. (2013). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Araç ve Yöntemlerine İlişkin Yeterlilik Algıları (Cumhuriyet Üniversitesi ile İnönü Üniversitesi Örneği). International Journal of Social Science, 6 (5), 199-216.
- Bayram, N. (2010). Yapısal eşitlik modellemesine giriş AMOS uygulamaları. Ezgi Kitabevi.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Can Gül, Ş. (2009). Okul öncesi eğitimde okul öncesi ve öğretmen adaylarının 2006 okul öncesi eğitim programının değerlendirme unsuruna yönelik görüş ve davranışlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
- Çelik, N. ve Daşcan, Ö. (2014). Son değişikliklerle okul öncesi eğitim programı ve etkinlik kitabı. Ankara: Anı.
- Deniz Kan, Ü. (2007). Okul öncesi eğitimde değerlendirme aracı olarak portfolyo. Gazi Fakültesi Dergisi, 27(1): 169-178.
- Deniz, Ü. ve Yükselen, A. İ. (2015). 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programı. A. Köksal Akyol (Ed.), Okul öncesi eğitim programları içinde (s. 37-38). Ankara: Hedef.
- DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications (Vol. 26). Sage publications.
- Dunn-Rankin, P., Knezek, G., Wallace, S., and Zhang, S. (2004). Scaling methods. Mahwah, NJ: Lawrence Eribaum Associates.
- Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
- Gordon, M.,and Browne, K.W. (2007). Beginning essentials in early childhood education: Canada.
- Gürkan, T. (2016). Okul öncesi eğitim programı. R. Zembat (Ed.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri içinde (s.29-80). Ankara: Anı.
- Jackman, H. (2005). Early education curriculum: a child’s connection to the world. United State: Thomson Delmar Learning.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Nobel Yayın Dağitim.
- Koçak,R. (2014). Temel Kavramlar, Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. Oral, B.(Ed.) Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları İçinde,( S.3- 39), (3. Baskı), Ankara: Pegem.
- Millî Eğitim Bakanlığı. 2006). Okul öncesi eğitim programı öğretmen kitabı (36-72 Aylık Çocuklar İçin). Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
- Poyraz, H., ve Dere H. (2011). Okul öncesi eğitimin ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı.
- Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları (1952- 2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,1(1), 63-73.
- Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., and Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
- Şişman, M.(2008). Eğitim Bilimlerine Giriş. (4. Baskı), Ankara: Pegem.
- Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (2. bs). Ankara: Nobel Yayınları.
- Temel, Z. F. (2015). MEB okul öncesi eğitim programına göre hazırlanmış etkinlik plan örnekleri. Ankara: İzge.
- Tezbaşaran, A. A.(1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikoloji Derneği Yayınları.
- Thorndike, R. M., and Thorndike-Christ, T. M. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education. Pearson. One Lake Street, Upper Saddle River, New Jersey 07458.
- Wolf, C., Joye, D., Smith, T. W., and Fu, Y. C. (Eds.). (2016). The SAGE handbook of survey methodology. Sage.