Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Issue: 42, 148 - 163, 30.06.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.861768

Abstract

References

  • Akın, A. (2007). Öz-güven ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 167-176.
  • Aksoy , U. (2019). Farklı klasmanlarda grev yapan futbol hakemlerinin iletişim becerileri ve özgüven düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Aydın ili örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü .
  • Alanka , Ö., & Cezik , A. (2016). Dijital kibir: Sosyal medyadaki narsistik ritüellere ilişkin bir inceleme. TRT Akademi, 1(2), 548-569.
  • Aslan , M., Mert, H. Ş., & Yıldız, M. (5-7 Mayıs 2016). Narsistik kişilik ile affedicilik arasındaki ilişkinin incelenmesi. 2. Uluslararası Çin!den Adriyetik'e Sosyal Bilimler Kongresi, (s. 147-153). Hatay.
  • Atay, S. (2009). Narsistik kişilik envanterinin türkçeye standardizasyonu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 11(1), 181-196.
  • Baron , R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173 .
  • Baskin- Sommers, A., Krusemark, A., & Ronningstam, E. (2014). Empathy in narcissistic personality disorder: from clinical and empirical perspective. HHS Public Access, 5(3), 323-333.
  • Bilgin , O. (2011). Ergenlerde Özgüven Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bolat, Y., Ülker, M., & Demir, C. G. (2016). Kavramsal açıdan narsisizm ve eğitimde narsistik kişilik. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 482-492.
  • Brown , T. A., Sautter, J. A., Littway , L., Sautter , A. C., & Bearnes , B. (2010). Ethics and personality: Empathy and narcissism as moderators of ethical decision making in business student. Journal of Educatıon for Busıness, 85(4), 203-208.
  • Burgmer, P., Weiss, A., & Ohmann, K. (2019). I don’t feel ya:How narcissism shapes empathy. Self and Identity, 1(3), 1-17.
  • Buss , D. M., & Chiodo, L. M. (1991). Narcissistic Acts in Everyday Life. Journal of Personality, 59(2), 179-215.
  • Byrne , B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: basic concepts, applications, and programming (multivariate applications series). New York: Taylor & Francis Group, 396, 7384.
  • Campbell, W. K., & Buffardi, L. E. (2008). Narcissism and Social Networking Web Sites. Sage, 34, 1303-1314.
  • Carpenter, C. J. (2012). Narcissism on facebook: Self-promotional and anti-social behavior. Personality and İndividual Differences, 52(4), 482-486.
  • Çetinkanat , C. (1998). Öğretmen adayları ve müfettişlerin bakış açısından öğretmen iletişim becerileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14(14), 209-221.
  • Çetinkaya, Ö., & Alparslan, A. M. (2011). Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 363-377.
  • Delič, L., Novak, P., Kovačič, J., & Avsec, A. (2011). Self-reported emotional and social ıntelligence and empathy as distinctive predictors of narcissism. Psychological Topics, 20(3), 477-488.
  • Deniz, İ. (2003). İletişim Becerileri Eğitiminin İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin İletişim Becerisi Düzeylerine Etkisi (Yayınlanmamş Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilmleri Enstitüsü.
  • Doğru , Z. (2017). Beden eğitimi ve spor eğitimi bölümü öğrencilerinin özgüven ve özyeterlik algıları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 9(1), 13-23.
  • Eldoğan , D. (2016). Hangi narsizm? Büyüklenmeci ve kırılgan narsizm karşılaştırılmasına ilişkin bir gözden geçirme. Türk P sikoloji Yazıları , 19(37), 1-10. Erpalabıyık, B. (2018). Üniversite öğrencilerinin gençlik liderlik özellileri ile benlik saygısı ve özgüven algıları arasındaki ilişklerinin incelenmesi (Yayınlamlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Siirt: Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gebauer, J. E., Verplanken, B., Sedikides, C., & Maio, G. R. (2012). Communal Narssism. Journal of Personality and Social Psychology, 103(5), 854-878.
  • Gelfand , M. J., & Triandis, H. C. (1998). Converging Measurement of Horizontal and Vertical Individualism and Collectivism . Journal of Personality and Social Psychology , 74(1), 118-128.
  • Goncalo, J., Flynn, F. J., & Kim, S. H. (2010). Are Two Narcissists Better Than One? The Link Between Narcissism, Perceived Creativity, and Creative Performance. Sage, 36(11), 1484–1495.
  • Gosling, S. D., John, O. P., Craik, K. H., & Robins, W. R. (1998). Do People Know How They Behave? Self-Reported Act Frequencies Compared With On-Line Codings by Observers. Journal of Personality and Social Psychology, 74(5), 1337-1349.
  • Gün, N., & Saim, K. (2019). Özsaygı: Öncelikler listesinde kaçıncı sıradasın? (11.Baskı). İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
  • Gürler, İ. (2015). Correlation between selfconfidence and speaking skill of english language teaching and english language and literature preparatory students. Current Research in Social Sciences, 1(2), 14-19.
  • Gürsu, O., & Apaydın, Ç. (2015). Narsizm ile özgüven arasındaki ilişkide islâmî eğilimin aracılık rolü. Ekev Akademi Dergisi, 20(66), 551-562.
  • Hepper, E. G., Hart, C. M., Meek, R., & Cisek, S. Z. (2014). Narcissism and empathy in young offenders and non-offenders. European Journal of Personality, 28(2), 201-210.
  • Hirschi, A., & Jaensch, V. K. (2015). Narcissism and career success: Occupational self-efficacy and career engagement as mediators. Personality and Individual Differences, 77, 205-208.
  • Karaaziz, M., & Erdem-Atak, İ. (2013). Narsisizm ve narsisizmle ilgili araştırmalar üzerine bir gözden geçirme. Nesne, 1(2), 44-59.
  • Karabekiroğlu, K. (2017). Çocuğuma nasıl davranmalıyım? (5. Baskı). İstanbul: Say Yayınları.
  • Karadoğan Doruk , E. (2012). İlişkilerdeki başarının anahtarı: Özgüven. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 23, 259-267.
  • Kasatura, İ. (1998). Kişilik ve Özgüven. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kealy, D., & Rasmussen, B. (2012). Veiled and vulnerable: The other side of grandiose narcissism. Clinical Social Work Journal, 40(3), 356-365.
  • Kline , R. B. (2001). Principles and practices of structural equation modeling (3rd ed.). New York: NY: Guilford.
  • Korkut-Owen , F., & Demirbaş-Çelik, N. (2018). Yetişkinlerin cinsiyetlerine, yaşlarına ve kişilik özelliklerine göre iletişim becerilerinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 15(4), 2305-2321.
  • Krizan , Z., & Johar , O. (2012). Envy divides the two faces of narcissism . Journal of Personality , 80(5), 1415-1451.
  • Lamkin, J., & Clifton, A. (2014). An Examination of the Perceptions of Social Network Characteristics Associated With Grandiose and Vulnerable Narcissism. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 5(2), 137-145.
  • Lindenfield, G. (1997). Kendine güvenen çocuklar yetiştirme. Ankara: Hyb Yayıncılık.
  • Maden, S., & Durukan, E. (2010). Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(1), 59-74.
  • Mckinney, B. C., Kelly, L., & Duran , R. L. (2012). Narcissism or openness? College students’ use of Facebook and Twitter. Communication Research Reports, 29(2), 108-118.
  • Miller, J. D., Few, L. R., Wilson, L., Gentile , B., Widiger , T. A., MacKillop , J., et al. (2013). The Five-Factor Narcissism Inventory (FFNI): A Test of the Convergent, Discriminant, and Incremental Validity of FFNI Scores in Clinical and Community Samples. Psychological Assessment, 25(3), 748-758.
  • Ogrodiczuk, J. S., Piper , W. E., Joyse , A. S., Steinberg , P. I., & Duggal, S. (2009). Interpersonal problems associated with narcissism among psychiatric outpatients. Journal of Psychiatric Research , 43(9), 837-842.
  • Parçal , K. F. (2018). Ergenlerin sosyal anksiyete düzeyleri ile özgüven algıları arasında ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Paslı-Erdoğan , E., Çetinkaya-Ulusoy, E., Kurt, S., & Yasak, K. (2016). Comparison of the self esteem and communication skills at the 1st and senior year nursing students. International Journal of Caring Sciences, 9(2), 496-501.
  • Paulhus, D. L., & Harms, P. D. (2004). Measuring cognitive ability with the overclaiming technique. Intelligence, 32(3), 297-314.
  • Pincus, A. L., & Lukowitsky, M. R. (2010). Pathological narcissism and narcissistic personality disorder. Annual Review of Clinical Psychology, 6(1), 421-446.
  • Pincus, A. L., Ansell, E. B., Pimentel, C. A., Cain , N. M., Wright , A. G., & Levy , K. N. (2009). Initial Construction and Validation of the Pathological Narcissism Inventory. Psychological Assessment, 21(3), 365-379.
  • Po , M., & Per, T. (2020). Self-esteem and communıcatıon style of grade 10 students. J. Myanmar Acad. Arts Sci., 18(9), 301-311.
  • Rahim, s., Pervez , S., & Andleeb, S. (2020). Facebook addiction and its relationship with self-esteem and narcissism. FWU Journal of Social Sciences, 14(1), 101-110.
  • Rasmussen, B., & Kealy, D. (2011). Veiled and vulnerable: The other side of grandiose narcissism. Clinical Social Work Journal, 40(3), 356-365. Reiter, K., Dziobek, I., Preissler, S., Rüter , A., Vater , A., Fydrick, T., et al. (2010). Lack of empathy in patients with narcissistic personality disorder. Psychiatry Research, 187(1), 241-247.
  • Rhodewalt, F., & Morf, C. C. (2001). Unraveling the Paradoxes of Narcissism: A Dynamic Self-Regulatory Processing Model. Psychological Inquiry, 12(4), 177-196.
  • Ryan, T., & Xenos, S. (2011). Who uses Facebook? An investigation into the relationship between the Big Five, shyness, narcissism, loneliness, and Facebook usage. Computers in Human Behavior, 27(5), 1658-1664 .
  • Schaumberg, R. L., & Flynn, F. J. (2017). Self-reliance: A gender perspective on its relationship to commality and leadership evaluations. Academy of Management Journal, 60(5), 1859-1881.
  • Sharma , T. (2020). A study on psychologıcal benefıts of healthy communıcatıon. International Research Journal of Human Resource and Social Science, 7(2), 64-70.
  • Sperber , D., & Wilson , D. (1987). Precis of relevance: Communicationand cognition. Behavioral and Brain Science, 10, 697-754.
  • Şafak, B., & Kahraman, S. (2019). Sosyal medya kullanımının yalnızlık ve narsistik kişilik özelliği belirtileri ile ilgili ilişkinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 54-69.
  • Takkin, T. (2020). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet tutumlarının özgüven, kişilik özellikleri ve sosyodemografik değişkenler ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Twenge , J. M., & Campbell, W. K. (2010). Asrın Vebası: Narsizm İlleti (çev. Yüksel Ö.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Uyanık- Balat, G., Sezer , T., Bayındır, D., & Yılmaz , E. (2019). Self-esteem, hopelessness and communication skills in preschool teacher candidates. Cypriot Journal of Educational Science, 14(2), 278-293.
  • Vangelisti, A. L., Knapp, M. L., & Daly , J. A. (1990). Conversational narcissism. Communication Monographs, 57(4), 251.
  • Watson , P. J., Grisham, S. O., Trotter , M. V., & Biderman , M. D. (1984). Narcissism and empathy: Validity evidence for the narcissistic personality inventory . Journal of Personality Assessment, 48(3), 301-305.
  • Yılmaz, H. (2019). Empati ile narsizim arasındaki ilişkide bencilliğin aracı rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 37-60.

NARSİSİZMİN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİ: ÖZGÜVENİN ARACI ROLÜ

Year 2021, Issue: 42, 148 - 163, 30.06.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.861768

Abstract

Araştırmada narsisizmin iletişim becerisi üzerinde etkisi ve bu etkide özgüvenin aracı rolünün
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya
Türkiye’nin farklı bölgelerinden 502 kişi katılmıştır. Katılımcıların 330’u kadın, 172’si erkektir.
Araştırmada kişisel bilgi formu, narsistik kişilik envanteri, iletişim becerileri ölçeği ve özgüven ölçeği
kullanılmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler, korelasyon, güvenilirlik analizi ve yapısal eşitlik modeli
kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk olarak narsisizmin iletişim becerisi üzerindeki etkisi incelenmiştir ve pozitif etki görülmüştür. Ancak modele özgüvenin
dâhil edilmesi ile narsisizmin iletişim becerisi üzerindeki etkisinin anlamsız olduğu görülmüştür.
Modelde narsisizmin iletişim becerisi üzerinde doğrudan etkisinin bulunmadığı, narsisizmin özgüveni
etkilediği, özgüvenin de iletişim becerilerini etkilediği ve özgüvenin tam aracı bir rol üstlendiği
görülmüştür.

References

  • Akın, A. (2007). Öz-güven ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 167-176.
  • Aksoy , U. (2019). Farklı klasmanlarda grev yapan futbol hakemlerinin iletişim becerileri ve özgüven düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Aydın ili örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü .
  • Alanka , Ö., & Cezik , A. (2016). Dijital kibir: Sosyal medyadaki narsistik ritüellere ilişkin bir inceleme. TRT Akademi, 1(2), 548-569.
  • Aslan , M., Mert, H. Ş., & Yıldız, M. (5-7 Mayıs 2016). Narsistik kişilik ile affedicilik arasındaki ilişkinin incelenmesi. 2. Uluslararası Çin!den Adriyetik'e Sosyal Bilimler Kongresi, (s. 147-153). Hatay.
  • Atay, S. (2009). Narsistik kişilik envanterinin türkçeye standardizasyonu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 11(1), 181-196.
  • Baron , R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173 .
  • Baskin- Sommers, A., Krusemark, A., & Ronningstam, E. (2014). Empathy in narcissistic personality disorder: from clinical and empirical perspective. HHS Public Access, 5(3), 323-333.
  • Bilgin , O. (2011). Ergenlerde Özgüven Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bolat, Y., Ülker, M., & Demir, C. G. (2016). Kavramsal açıdan narsisizm ve eğitimde narsistik kişilik. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 482-492.
  • Brown , T. A., Sautter, J. A., Littway , L., Sautter , A. C., & Bearnes , B. (2010). Ethics and personality: Empathy and narcissism as moderators of ethical decision making in business student. Journal of Educatıon for Busıness, 85(4), 203-208.
  • Burgmer, P., Weiss, A., & Ohmann, K. (2019). I don’t feel ya:How narcissism shapes empathy. Self and Identity, 1(3), 1-17.
  • Buss , D. M., & Chiodo, L. M. (1991). Narcissistic Acts in Everyday Life. Journal of Personality, 59(2), 179-215.
  • Byrne , B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: basic concepts, applications, and programming (multivariate applications series). New York: Taylor & Francis Group, 396, 7384.
  • Campbell, W. K., & Buffardi, L. E. (2008). Narcissism and Social Networking Web Sites. Sage, 34, 1303-1314.
  • Carpenter, C. J. (2012). Narcissism on facebook: Self-promotional and anti-social behavior. Personality and İndividual Differences, 52(4), 482-486.
  • Çetinkanat , C. (1998). Öğretmen adayları ve müfettişlerin bakış açısından öğretmen iletişim becerileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14(14), 209-221.
  • Çetinkaya, Ö., & Alparslan, A. M. (2011). Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 363-377.
  • Delič, L., Novak, P., Kovačič, J., & Avsec, A. (2011). Self-reported emotional and social ıntelligence and empathy as distinctive predictors of narcissism. Psychological Topics, 20(3), 477-488.
  • Deniz, İ. (2003). İletişim Becerileri Eğitiminin İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin İletişim Becerisi Düzeylerine Etkisi (Yayınlanmamş Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilmleri Enstitüsü.
  • Doğru , Z. (2017). Beden eğitimi ve spor eğitimi bölümü öğrencilerinin özgüven ve özyeterlik algıları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 9(1), 13-23.
  • Eldoğan , D. (2016). Hangi narsizm? Büyüklenmeci ve kırılgan narsizm karşılaştırılmasına ilişkin bir gözden geçirme. Türk P sikoloji Yazıları , 19(37), 1-10. Erpalabıyık, B. (2018). Üniversite öğrencilerinin gençlik liderlik özellileri ile benlik saygısı ve özgüven algıları arasındaki ilişklerinin incelenmesi (Yayınlamlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Siirt: Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gebauer, J. E., Verplanken, B., Sedikides, C., & Maio, G. R. (2012). Communal Narssism. Journal of Personality and Social Psychology, 103(5), 854-878.
  • Gelfand , M. J., & Triandis, H. C. (1998). Converging Measurement of Horizontal and Vertical Individualism and Collectivism . Journal of Personality and Social Psychology , 74(1), 118-128.
  • Goncalo, J., Flynn, F. J., & Kim, S. H. (2010). Are Two Narcissists Better Than One? The Link Between Narcissism, Perceived Creativity, and Creative Performance. Sage, 36(11), 1484–1495.
  • Gosling, S. D., John, O. P., Craik, K. H., & Robins, W. R. (1998). Do People Know How They Behave? Self-Reported Act Frequencies Compared With On-Line Codings by Observers. Journal of Personality and Social Psychology, 74(5), 1337-1349.
  • Gün, N., & Saim, K. (2019). Özsaygı: Öncelikler listesinde kaçıncı sıradasın? (11.Baskı). İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
  • Gürler, İ. (2015). Correlation between selfconfidence and speaking skill of english language teaching and english language and literature preparatory students. Current Research in Social Sciences, 1(2), 14-19.
  • Gürsu, O., & Apaydın, Ç. (2015). Narsizm ile özgüven arasındaki ilişkide islâmî eğilimin aracılık rolü. Ekev Akademi Dergisi, 20(66), 551-562.
  • Hepper, E. G., Hart, C. M., Meek, R., & Cisek, S. Z. (2014). Narcissism and empathy in young offenders and non-offenders. European Journal of Personality, 28(2), 201-210.
  • Hirschi, A., & Jaensch, V. K. (2015). Narcissism and career success: Occupational self-efficacy and career engagement as mediators. Personality and Individual Differences, 77, 205-208.
  • Karaaziz, M., & Erdem-Atak, İ. (2013). Narsisizm ve narsisizmle ilgili araştırmalar üzerine bir gözden geçirme. Nesne, 1(2), 44-59.
  • Karabekiroğlu, K. (2017). Çocuğuma nasıl davranmalıyım? (5. Baskı). İstanbul: Say Yayınları.
  • Karadoğan Doruk , E. (2012). İlişkilerdeki başarının anahtarı: Özgüven. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 23, 259-267.
  • Kasatura, İ. (1998). Kişilik ve Özgüven. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kealy, D., & Rasmussen, B. (2012). Veiled and vulnerable: The other side of grandiose narcissism. Clinical Social Work Journal, 40(3), 356-365.
  • Kline , R. B. (2001). Principles and practices of structural equation modeling (3rd ed.). New York: NY: Guilford.
  • Korkut-Owen , F., & Demirbaş-Çelik, N. (2018). Yetişkinlerin cinsiyetlerine, yaşlarına ve kişilik özelliklerine göre iletişim becerilerinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 15(4), 2305-2321.
  • Krizan , Z., & Johar , O. (2012). Envy divides the two faces of narcissism . Journal of Personality , 80(5), 1415-1451.
  • Lamkin, J., & Clifton, A. (2014). An Examination of the Perceptions of Social Network Characteristics Associated With Grandiose and Vulnerable Narcissism. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 5(2), 137-145.
  • Lindenfield, G. (1997). Kendine güvenen çocuklar yetiştirme. Ankara: Hyb Yayıncılık.
  • Maden, S., & Durukan, E. (2010). Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(1), 59-74.
  • Mckinney, B. C., Kelly, L., & Duran , R. L. (2012). Narcissism or openness? College students’ use of Facebook and Twitter. Communication Research Reports, 29(2), 108-118.
  • Miller, J. D., Few, L. R., Wilson, L., Gentile , B., Widiger , T. A., MacKillop , J., et al. (2013). The Five-Factor Narcissism Inventory (FFNI): A Test of the Convergent, Discriminant, and Incremental Validity of FFNI Scores in Clinical and Community Samples. Psychological Assessment, 25(3), 748-758.
  • Ogrodiczuk, J. S., Piper , W. E., Joyse , A. S., Steinberg , P. I., & Duggal, S. (2009). Interpersonal problems associated with narcissism among psychiatric outpatients. Journal of Psychiatric Research , 43(9), 837-842.
  • Parçal , K. F. (2018). Ergenlerin sosyal anksiyete düzeyleri ile özgüven algıları arasında ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Paslı-Erdoğan , E., Çetinkaya-Ulusoy, E., Kurt, S., & Yasak, K. (2016). Comparison of the self esteem and communication skills at the 1st and senior year nursing students. International Journal of Caring Sciences, 9(2), 496-501.
  • Paulhus, D. L., & Harms, P. D. (2004). Measuring cognitive ability with the overclaiming technique. Intelligence, 32(3), 297-314.
  • Pincus, A. L., & Lukowitsky, M. R. (2010). Pathological narcissism and narcissistic personality disorder. Annual Review of Clinical Psychology, 6(1), 421-446.
  • Pincus, A. L., Ansell, E. B., Pimentel, C. A., Cain , N. M., Wright , A. G., & Levy , K. N. (2009). Initial Construction and Validation of the Pathological Narcissism Inventory. Psychological Assessment, 21(3), 365-379.
  • Po , M., & Per, T. (2020). Self-esteem and communıcatıon style of grade 10 students. J. Myanmar Acad. Arts Sci., 18(9), 301-311.
  • Rahim, s., Pervez , S., & Andleeb, S. (2020). Facebook addiction and its relationship with self-esteem and narcissism. FWU Journal of Social Sciences, 14(1), 101-110.
  • Rasmussen, B., & Kealy, D. (2011). Veiled and vulnerable: The other side of grandiose narcissism. Clinical Social Work Journal, 40(3), 356-365. Reiter, K., Dziobek, I., Preissler, S., Rüter , A., Vater , A., Fydrick, T., et al. (2010). Lack of empathy in patients with narcissistic personality disorder. Psychiatry Research, 187(1), 241-247.
  • Rhodewalt, F., & Morf, C. C. (2001). Unraveling the Paradoxes of Narcissism: A Dynamic Self-Regulatory Processing Model. Psychological Inquiry, 12(4), 177-196.
  • Ryan, T., & Xenos, S. (2011). Who uses Facebook? An investigation into the relationship between the Big Five, shyness, narcissism, loneliness, and Facebook usage. Computers in Human Behavior, 27(5), 1658-1664 .
  • Schaumberg, R. L., & Flynn, F. J. (2017). Self-reliance: A gender perspective on its relationship to commality and leadership evaluations. Academy of Management Journal, 60(5), 1859-1881.
  • Sharma , T. (2020). A study on psychologıcal benefıts of healthy communıcatıon. International Research Journal of Human Resource and Social Science, 7(2), 64-70.
  • Sperber , D., & Wilson , D. (1987). Precis of relevance: Communicationand cognition. Behavioral and Brain Science, 10, 697-754.
  • Şafak, B., & Kahraman, S. (2019). Sosyal medya kullanımının yalnızlık ve narsistik kişilik özelliği belirtileri ile ilgili ilişkinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 54-69.
  • Takkin, T. (2020). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet tutumlarının özgüven, kişilik özellikleri ve sosyodemografik değişkenler ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Twenge , J. M., & Campbell, W. K. (2010). Asrın Vebası: Narsizm İlleti (çev. Yüksel Ö.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Uyanık- Balat, G., Sezer , T., Bayındır, D., & Yılmaz , E. (2019). Self-esteem, hopelessness and communication skills in preschool teacher candidates. Cypriot Journal of Educational Science, 14(2), 278-293.
  • Vangelisti, A. L., Knapp, M. L., & Daly , J. A. (1990). Conversational narcissism. Communication Monographs, 57(4), 251.
  • Watson , P. J., Grisham, S. O., Trotter , M. V., & Biderman , M. D. (1984). Narcissism and empathy: Validity evidence for the narcissistic personality inventory . Journal of Personality Assessment, 48(3), 301-305.
  • Yılmaz, H. (2019). Empati ile narsizim arasındaki ilişkide bencilliğin aracı rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 37-60.
There are 64 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Fatmanur Çimen 0000-0001-6068-430X

Tolga Seki 0000-0001-5594-0786

Bülent Dilmaç 0000-0001-5753-9355

Publication Date June 30, 2021
Submission Date January 15, 2021
Acceptance Date April 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 42

Cite

APA Çimen, F., Seki, T., & Dilmaç, B. (2021). NARSİSİZMİN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİ: ÖZGÜVENİN ARACI ROLÜ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(42), 148-163. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.861768