Research Article
BibTex RIS Cite

ÖZEL YETENEKLİLERDE STEM UYGULAMALARI: TUTUM VE YARATICILIK ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA

Year 2021, Issue: 43, 1 - 24, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.829745

Abstract

Araştırmanın amacı, 7. sınıf elektrik ünitesinde paralel müfredatlar modeline göre farklılaştırılmış STEM uygulamalarının özel yetenekli öğrencilerin yaratıcılık ve tutumları bağlamında incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemi çerçevesinde kurgulanmıştır. Verileri, araştırma sırasında ve sonrasında toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak uygulama sırasında “Arduino Etkinlik Çalışma Kâğıdı”, uygulama sonrasında ise “Yarı yapılandırılmış Görüşmeler” kullanılmıştır. Araştırmada, ön uygulama altı ders saati ve uygulama on altı ders saati sürmüştür. Araştırmaya, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul Ticaret Odası BİLSEM’de eğitim gören 12 özel yetenekli öğrenci katılmıştır. Veriler, içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Görüşmelerde; öğrenciler teorik bilgi yerine uygulamalar içeren STEM uygulamalarından ve günlük yaşam ile ilgili problemlerin çözümünde robotik malzemelerin ve 3D tasarım gibi karmaşık yazılım materyallerin kullanımından keyif aldıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca bu paralel müfredatlar modeline göre farklılaştırılmış STEM uygulamalarının kendilerini bir bilim insanı gibi hissetmelerini sağladığı ve ilerideki mesleki seçimlerinde etkisi olduğunu ifade etmişlerdir. “Arduino Etkinlik Çalışma Kâğıdı”ndan elde edilen bulgulara göre de, farklılaştırılmış bu uygulama sayesinde öğrencilerin karşılaştıkları problemlere dair farklı bakış açıları oluşturdukları, hızlı ve çok sayıda çözüm önerileri geliştirdikleri ve oluşturdukları devreleri oldukça detaylandırdıkları saptanmıştır.

References

  • Akar, İ. ve Uluman, M. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Öğrencileri Doğru Aday Gösterme Durumları, Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(3), 199-212.
  • Akarsu, F. (2004). “Üstün Yetenekliler”. Birinci Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Al-Srour, N. H. & Al-Oweidi, N., M. (2016). Self-concept Among Giftedand Non-gifted Students and Its Relationship with Gender Variable in a Jordanian Sample, International Journal of Educational Sciences, 12(1), 50-56.
  • Altıntaş, E. ve Özdemir, A. Ş. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilere Genel Bir Bakış: Öğretmen Değerlendirmesi, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 4(7), 3-12.
  • Barış, N. ve Ecevit, T. (2019). Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde STEM Uygulamaları, Necatibey Eğitim Fakültesi, Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 217-233.
  • Bernstein, R., R. (2015). Arts and Crafts As Adjuncts to STEM Education to Foster Creativity in Gifted and Talented Students, Asia Pacific Educational Review.
  • Bui, A., Craig, S. G. & Imberman, S. A. (2011). Is Gifted Educatıon A Bright Idea? Assessing the Impact of Gifted and Talented Programs on Achievement, National Bureau of Economıc Research.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi: ANKARA. Creswell, J. W. (2014), Research Deisgn; Qualitative, Quantative and Mixed Methods Approachs, SAGE Publications: California.
  • Eilam, B. (2011). Gifted Israel Students' Perceptions of Teachers' Desired Characteristics: A Case of Cultural Orientation, Roeper Review, 33(2).
  • Holmoquist, S. (2014). A Multi-Case Study of Student Interactions with Educational Robots and Impact on Science, Technology, Engineering, and Math (STEM) learning and attitudes, University of South Florida
  • Hu W. & Adey P. (2002). “A Scientific Creativity Test for Secondary School Students”, International Journal of Science Education, 24(4), 389-403.
  • Ihrig, L. M., Lane, E. L., Mahatmya, D. & Assouline, S. G. (2018). STEM Excellence and Leadership Program: Increasing the Level of STEM Challenge and Engagement for High-Achieving Students in Economically Disadvantaged Rural Communities. Journal for the Education of the Gifted, 41(1) 24 –42.
  • Jagust, T. Cvetkovic, J. Krzic A., S. & Sersic, D. (2017). Using Robotics to Foster Creativity in Early Gifted Education, International Conference on Roboticsand Education Rie, 126-131. Jeanpierre, B. & Njuguna, R., H. (2014). Exploring the Science Attitudes of Urban Diverse Gifted Middle School Students, Creative Education, 5, 1492-1496.
  • Kalkan, Ç. ve Eroğlu, S. (2017). Destek Eğitim Odalarında Üstün/Özel Yetenekli Öğrenciler için STEM Materyallerine Dayalı Örnek Etkinliklerin Tasarlanması, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(2), 36-46.
  • Kang, Ju-Wong & Younkyeong, N. (2017). The Impact of Engineering Design Based STEM Research Experience on Gifted Students' Creative Engineering Problem Solving Propensity and Attitudes Toward Engineering, Journal of the Korean Association for Science Education, 37(4), 71-730
  • Kaplan, S. N. (2009). The grid: A model to Construct Differentiated Curriculum for the Gifted. In J. S. Renzulli, E. J. Gubbins, K. S. McMillen, R. D. Edkert, & C. A. Little, Systems & Models For Developing Programs for The Gifted and Talented. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Kaya, G. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 115-122.
  • Keskin, M., Ö., Samancı, N., K. ve Aydın, S. (2013). Bilim ve Sanat Merkezleri: Mevcut Durumları, Sorunları ve Çözüm Önerileri, Üstün zekâlı ve Yetenekliler Eğitim araştırmaları Dergisi, 1(2).
  • Kırkan, B. (2018). Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerinin Proje Tabanlı Temel Robotik Eğitim Süreçlerindeki Yaratıcı, Yansıtıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine İlişkin Davranışlarının ve Görüşlerinin İncelenmesi, (Yüksek lisans Tezi), Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • McClusky, K. W. (2017). Identification of the Gifted Redefined With Ethics and Equity in Mind, the Roeper Institute, 39, 195–198.
  • Meador, K., S. (2003). Thinking Creatively about Science Suggestions for Primary Teachers, Gifted Child Today.
  • Merriam, S., B. (2009). Qualitative Research A Guide to Design and Implementation, San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Imprint.
  • Mevrick, M. K. (2011). How STEM Education Improves Student Learning, Meridian K12 School Computer Technologies Journal, 14(1), 1-6.
  • Ogurlu Ü. & Yaman Y., (2013)"Guidance Needs of Gifted And Talented Children’s Parents", Turkish Journal of Giftedness and Education, (3), 81-94.
  • Öğütülmüş, K. ve Sarı, H. (2014). Bilim ve Sanat merkezlerindeki (BİLSEM) Karşılaşılan Sorunların Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2.
  • Özçelik, A. ve Akgündüz, D. (2018). Üstün/özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(12). 334-351.
  • Palmer, S. (2009). The Parallel Curriculum Model, Individual Research Spring.
  • Policastro, E. & Gardner, H. (1999). “From Case Studies to Robust Generalization: An Approach to the Study of Creativity.” Handbook of Creativity, (Ed. R. J. Sternberg), New York: Cambridge University Press, 213 – 225.
  • Roberts, A. (2012). A Justification for STEM Education. Technology and Engineering Teacher, 1-5.
  • Robinson, A., Dailey, D., Hughes, G. & Cotabish, A. (2014). The Effects of a Science-Focused STEM Intervention on Gifted Elementary Students’ Science Knowledge and Skills, Journal of Advanced Academics, 25(3).
  • Robinson, A., Shore, B. & Enerson, D., L. (2006). Best practices in gifted education: An Evidence-Based Guide, Prufrock Press and the National Association for Gifted Children.
  • Sak, U. (2014). Yaratıcılık Gelişimi ve Geliştirilmesi, Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Sekowski, A. & Łubianka, B. (2014). Education of Gifted Students – an Axiological Perspective, Gifted Education International, 30(1) 58–73.
  • Steenbergen-Hu, S. and Olszewski-Kubilius, P. (2016). Gifted Identification and the Role of Gifted Education: A Commentary on “Evaluating the Gifted Program of an Urban School District Using a Modified Regression Discontinuity Design”Journal of Advanced Academics 27(2) 99–108.
  • Şen, C. (2018). Mühendislik Tasarımı Odaklı Bütünleşik STEM Etkinliklerinde Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Kullandığı Beceriler, (Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tirhi, K. (2017). Teacher Education is the Key to Changing the Identification and Teaching of the Gifted, The Roeper Institute, 39, 210–212.
  • Tomlinson, C., Kaplan, S., Renzulli, J., Purcell, J., Leppien, J. & Burns, D. (2009). The Parallel Curriculum: A Design to Develop Learner Potential andChallenge Advanced Learners. National Association for Gifted Children, Texas: Corwin Press.
  • VanTassel-Baska, J. (2009). The Integrated Curriculum Model. Systems and Models for Developing Programs for the Gifted & Talented (Second ed). USA: CreativeLearning Press.
  • Vogelaar, B. & Resing, W., C., M. (2017). Changes Over Time and Transfer of Analogy Problem Solving of Gifted and Non-gifted Children in a Dynamic Testing Setting, Educational Psychology;
  • Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2015). STEM Eğitim ve Mühendislik Uygulamalarının Fen Bilgisi Laboratuvar Dersindeki Etkilerinin İncelenmesi, El- Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 2(2), 28-40.
  • Yvonne, N. & Maxfield, L. (2006). The Parallel Curriculum Model: Understanding Engineering Educational Innovations to Optimize Student Learning, American Society for Engineering Education.
  • Zeidner, M. & Shani-Zinovich, I. (2015). A Comparison of Multiple Facets of Self-Concept in Gifted vs. Non-İdentified Israeli Students, High Ability Studies, 26(2), 211-226.
Year 2021, Issue: 43, 1 - 24, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.829745

Abstract

References

  • Akar, İ. ve Uluman, M. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Öğrencileri Doğru Aday Gösterme Durumları, Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(3), 199-212.
  • Akarsu, F. (2004). “Üstün Yetenekliler”. Birinci Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Al-Srour, N. H. & Al-Oweidi, N., M. (2016). Self-concept Among Giftedand Non-gifted Students and Its Relationship with Gender Variable in a Jordanian Sample, International Journal of Educational Sciences, 12(1), 50-56.
  • Altıntaş, E. ve Özdemir, A. Ş. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilere Genel Bir Bakış: Öğretmen Değerlendirmesi, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 4(7), 3-12.
  • Barış, N. ve Ecevit, T. (2019). Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde STEM Uygulamaları, Necatibey Eğitim Fakültesi, Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 217-233.
  • Bernstein, R., R. (2015). Arts and Crafts As Adjuncts to STEM Education to Foster Creativity in Gifted and Talented Students, Asia Pacific Educational Review.
  • Bui, A., Craig, S. G. & Imberman, S. A. (2011). Is Gifted Educatıon A Bright Idea? Assessing the Impact of Gifted and Talented Programs on Achievement, National Bureau of Economıc Research.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi: ANKARA. Creswell, J. W. (2014), Research Deisgn; Qualitative, Quantative and Mixed Methods Approachs, SAGE Publications: California.
  • Eilam, B. (2011). Gifted Israel Students' Perceptions of Teachers' Desired Characteristics: A Case of Cultural Orientation, Roeper Review, 33(2).
  • Holmoquist, S. (2014). A Multi-Case Study of Student Interactions with Educational Robots and Impact on Science, Technology, Engineering, and Math (STEM) learning and attitudes, University of South Florida
  • Hu W. & Adey P. (2002). “A Scientific Creativity Test for Secondary School Students”, International Journal of Science Education, 24(4), 389-403.
  • Ihrig, L. M., Lane, E. L., Mahatmya, D. & Assouline, S. G. (2018). STEM Excellence and Leadership Program: Increasing the Level of STEM Challenge and Engagement for High-Achieving Students in Economically Disadvantaged Rural Communities. Journal for the Education of the Gifted, 41(1) 24 –42.
  • Jagust, T. Cvetkovic, J. Krzic A., S. & Sersic, D. (2017). Using Robotics to Foster Creativity in Early Gifted Education, International Conference on Roboticsand Education Rie, 126-131. Jeanpierre, B. & Njuguna, R., H. (2014). Exploring the Science Attitudes of Urban Diverse Gifted Middle School Students, Creative Education, 5, 1492-1496.
  • Kalkan, Ç. ve Eroğlu, S. (2017). Destek Eğitim Odalarında Üstün/Özel Yetenekli Öğrenciler için STEM Materyallerine Dayalı Örnek Etkinliklerin Tasarlanması, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(2), 36-46.
  • Kang, Ju-Wong & Younkyeong, N. (2017). The Impact of Engineering Design Based STEM Research Experience on Gifted Students' Creative Engineering Problem Solving Propensity and Attitudes Toward Engineering, Journal of the Korean Association for Science Education, 37(4), 71-730
  • Kaplan, S. N. (2009). The grid: A model to Construct Differentiated Curriculum for the Gifted. In J. S. Renzulli, E. J. Gubbins, K. S. McMillen, R. D. Edkert, & C. A. Little, Systems & Models For Developing Programs for The Gifted and Talented. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Kaya, G. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 115-122.
  • Keskin, M., Ö., Samancı, N., K. ve Aydın, S. (2013). Bilim ve Sanat Merkezleri: Mevcut Durumları, Sorunları ve Çözüm Önerileri, Üstün zekâlı ve Yetenekliler Eğitim araştırmaları Dergisi, 1(2).
  • Kırkan, B. (2018). Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerinin Proje Tabanlı Temel Robotik Eğitim Süreçlerindeki Yaratıcı, Yansıtıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine İlişkin Davranışlarının ve Görüşlerinin İncelenmesi, (Yüksek lisans Tezi), Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • McClusky, K. W. (2017). Identification of the Gifted Redefined With Ethics and Equity in Mind, the Roeper Institute, 39, 195–198.
  • Meador, K., S. (2003). Thinking Creatively about Science Suggestions for Primary Teachers, Gifted Child Today.
  • Merriam, S., B. (2009). Qualitative Research A Guide to Design and Implementation, San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Imprint.
  • Mevrick, M. K. (2011). How STEM Education Improves Student Learning, Meridian K12 School Computer Technologies Journal, 14(1), 1-6.
  • Ogurlu Ü. & Yaman Y., (2013)"Guidance Needs of Gifted And Talented Children’s Parents", Turkish Journal of Giftedness and Education, (3), 81-94.
  • Öğütülmüş, K. ve Sarı, H. (2014). Bilim ve Sanat merkezlerindeki (BİLSEM) Karşılaşılan Sorunların Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2.
  • Özçelik, A. ve Akgündüz, D. (2018). Üstün/özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(12). 334-351.
  • Palmer, S. (2009). The Parallel Curriculum Model, Individual Research Spring.
  • Policastro, E. & Gardner, H. (1999). “From Case Studies to Robust Generalization: An Approach to the Study of Creativity.” Handbook of Creativity, (Ed. R. J. Sternberg), New York: Cambridge University Press, 213 – 225.
  • Roberts, A. (2012). A Justification for STEM Education. Technology and Engineering Teacher, 1-5.
  • Robinson, A., Dailey, D., Hughes, G. & Cotabish, A. (2014). The Effects of a Science-Focused STEM Intervention on Gifted Elementary Students’ Science Knowledge and Skills, Journal of Advanced Academics, 25(3).
  • Robinson, A., Shore, B. & Enerson, D., L. (2006). Best practices in gifted education: An Evidence-Based Guide, Prufrock Press and the National Association for Gifted Children.
  • Sak, U. (2014). Yaratıcılık Gelişimi ve Geliştirilmesi, Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Sekowski, A. & Łubianka, B. (2014). Education of Gifted Students – an Axiological Perspective, Gifted Education International, 30(1) 58–73.
  • Steenbergen-Hu, S. and Olszewski-Kubilius, P. (2016). Gifted Identification and the Role of Gifted Education: A Commentary on “Evaluating the Gifted Program of an Urban School District Using a Modified Regression Discontinuity Design”Journal of Advanced Academics 27(2) 99–108.
  • Şen, C. (2018). Mühendislik Tasarımı Odaklı Bütünleşik STEM Etkinliklerinde Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Kullandığı Beceriler, (Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tirhi, K. (2017). Teacher Education is the Key to Changing the Identification and Teaching of the Gifted, The Roeper Institute, 39, 210–212.
  • Tomlinson, C., Kaplan, S., Renzulli, J., Purcell, J., Leppien, J. & Burns, D. (2009). The Parallel Curriculum: A Design to Develop Learner Potential andChallenge Advanced Learners. National Association for Gifted Children, Texas: Corwin Press.
  • VanTassel-Baska, J. (2009). The Integrated Curriculum Model. Systems and Models for Developing Programs for the Gifted & Talented (Second ed). USA: CreativeLearning Press.
  • Vogelaar, B. & Resing, W., C., M. (2017). Changes Over Time and Transfer of Analogy Problem Solving of Gifted and Non-gifted Children in a Dynamic Testing Setting, Educational Psychology;
  • Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2015). STEM Eğitim ve Mühendislik Uygulamalarının Fen Bilgisi Laboratuvar Dersindeki Etkilerinin İncelenmesi, El- Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 2(2), 28-40.
  • Yvonne, N. & Maxfield, L. (2006). The Parallel Curriculum Model: Understanding Engineering Educational Innovations to Optimize Student Learning, American Society for Engineering Education.
  • Zeidner, M. & Shani-Zinovich, I. (2015). A Comparison of Multiple Facets of Self-Concept in Gifted vs. Non-İdentified Israeli Students, High Ability Studies, 26(2), 211-226.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Aydın Tiryaki 0000-0001-5888-1689

Yavuz Yaman 0000-0001-7577-6012

Ömer Çakıroğlu 0000-0002-9639-3587

Publication Date December 29, 2021
Submission Date November 22, 2020
Acceptance Date April 4, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 43

Cite

APA Tiryaki, A., Yaman, Y., & Çakıroğlu, Ö. (2021). ÖZEL YETENEKLİLERDE STEM UYGULAMALARI: TUTUM VE YARATICILIK ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(43), 1-24. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.829745