Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNE UYGULANAN OKUMA ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ

Year 2021, Issue: 43, 76 - 94, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.856606

Abstract

Araştırmanın amacı, okuma alışkanlığının geliştirilmesine yönelik yapılan etkinliklerin ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin okumaya ilişkin tutumları üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu amaçla nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yönteme başvurulmuştur. Çalışma grubunda 5. sınıf düzeyinde öğrenim gören öğrenci deney ve kontrol grubu olarak iki sınıf seçilmiştir. Verilerin toplanmasında okumaya ilişkin tutum ölçeği ve görüşme formu kullanılmıştır. Veriler ön test ve son testler yapılarak toplanmıştır. Uygulama sonrasında yapılan etkinliklere ilişkin öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Analizlerden önce verilerin güvenirlik ve homojenlik gibi özellikleri incelenmiştir. Uygun olan veriler üzerinde parametrik testler uygulanmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda etkinlik süreci sonrasında deney grubunda yer alan öğrencilerin beklenildiği gibi kitap okumaya ilişkin tutumunun etkinlik öncesine göre olumlu yönde yükseldiği görülmüştür. Araştırma sonucunda etkinlik süreci sonrasında kontrol grubunda yer alan öğrencilerin kitap okumaya ilişkin tutum düzeylerinin anlamlı bir farklılık göstermediği gözlenmiştir. Çeşitli değişkenlerin öğrencilerin okumaya ilişkin tutumuyla anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Yapılan bu çalışmanın öğrencilerin okuma becerisine katkı sunması beklenmektedir.

References

  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlık ve ilgileri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Darıcan, A. M. (2014). İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Demir, E., Saatçioğlu, Ö. ve İmrol, F. (2016). Uluslararası dergilerde yayımlanan eğitim araştırmalarının normallik varsayımları açısından incelenmesi. Current Research in Education, 2(3), 130-148.
  • Devrimci, H. (1993). İlkokul 5. sınıf çocuklarında okuma alışkanlığının incelenmesi (Bilim uzmanlığı tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Erden, G. (2016). Drama ve işbirlikli yöntemlerinin 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine tutuma ve kalıcılığa etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Güngör, E. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığı ile Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Gürbüz S. ve Şahin F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Johnson, B., & Turner, L. A. (2003). Data collection strategies in mixed methods research. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (pp. 297-319). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keleş, Ö. (2006). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinde kitap okuma alışkanlığının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • MEB (2004). İlköğretim (1-5. sınıflar) Türkçe öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Sünbül, A. M. (Ed.) (2010). İlkokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları. Konya İli Araştırma Raporu, 5-6-7-8. Sınıflar, Selçuk Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi, Konya.
  • Townsend, R. (2002). Okuma zenginliği (T. Keskin, Çeviri). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ünal, E. (2006). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri ile okuduğunu anlama ve okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Osman Gazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ürün Karahan, B. (2015). 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin okumaya karşı tutum ve motivasyonlarının okuduğunu anlama becerileri ile ilişkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Ürün Karahan, B. ve Taşdan, M. (2016). 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin okumaya karşı tutum ve motivasyonlarının okuduğunu anlama becerileri ile ilişkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 949-969.
  • Yılmaz, B. (1990). Okuma alışkanlığı ve yenimahalle ilçe halk kütüphanesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Year 2021, Issue: 43, 76 - 94, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.856606

Abstract

References

  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlık ve ilgileri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Darıcan, A. M. (2014). İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Demir, E., Saatçioğlu, Ö. ve İmrol, F. (2016). Uluslararası dergilerde yayımlanan eğitim araştırmalarının normallik varsayımları açısından incelenmesi. Current Research in Education, 2(3), 130-148.
  • Devrimci, H. (1993). İlkokul 5. sınıf çocuklarında okuma alışkanlığının incelenmesi (Bilim uzmanlığı tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Erden, G. (2016). Drama ve işbirlikli yöntemlerinin 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine tutuma ve kalıcılığa etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Güngör, E. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığı ile Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Gürbüz S. ve Şahin F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Johnson, B., & Turner, L. A. (2003). Data collection strategies in mixed methods research. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (pp. 297-319). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keleş, Ö. (2006). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinde kitap okuma alışkanlığının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • MEB (2004). İlköğretim (1-5. sınıflar) Türkçe öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Sünbül, A. M. (Ed.) (2010). İlkokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları. Konya İli Araştırma Raporu, 5-6-7-8. Sınıflar, Selçuk Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi, Konya.
  • Townsend, R. (2002). Okuma zenginliği (T. Keskin, Çeviri). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ünal, E. (2006). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri ile okuduğunu anlama ve okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Osman Gazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ürün Karahan, B. (2015). 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin okumaya karşı tutum ve motivasyonlarının okuduğunu anlama becerileri ile ilişkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Ürün Karahan, B. ve Taşdan, M. (2016). 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin okumaya karşı tutum ve motivasyonlarının okuduğunu anlama becerileri ile ilişkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 949-969.
  • Yılmaz, B. (1990). Okuma alışkanlığı ve yenimahalle ilçe halk kütüphanesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Figen Katrancı This is me 0000-0002-5667-4069

Nurşat Biçer 0000-0003-3680-7052

Publication Date December 29, 2021
Submission Date January 8, 2021
Acceptance Date April 27, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 43

Cite

APA Katrancı, F., & Biçer, N. (2021). ORTAOKUL 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNE UYGULANAN OKUMA ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(43), 76-94. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.856606