Eğitim programlarında gerçekleştirilen reform hareketleri öğrencilerin aktif olduğu, deneyimleyerek öğrendiği stratejileri benimsemektedir. Öğrencilerin aktif olmasına imkân sağlayan alanların başında okul dışı öğrenme ortamları gelmektedir. Öğretmenler, eğitim sürecinde öğretimi planlayan ve uygulayan, lider rolüne sahip olan paydaşlardır. Öğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik deneyimlerinin raporlanması, ihtiyaçlarının belirlenmesi ve görüşlerinin paylaşılması gereklidir. Bu çalışmada farklı coğrafi bölgelerde görev yapan fen bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamları ve bu ortamlarda yürütülen öğretim faaliyetlerine ilişkin görüşlerini ve ihtiyaçlarını açığa çıkarmak amaçlanmıştır. Fenomenoloji desenine göre tasarlanan bu çalışmada, araştırmacı tarafından hazırlanan bir görüşme formu kullanılarak gönüllü dokuz fen bilimleri öğretmeni ile bir çevrimiçi platformda ses kaydı alınarak görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Araştırmanın bulguları; fen bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamları hakkında yeterli bilgiye sahip olduklarını, avantajlarını vurguladıklarını, bütün öğrenme alanlarında etkili bir biçimde kullanılabileceğini ifade ettiklerini ancak bu ortamlardan sıklıkla yararlanmadıklarını ortaya koymuştur. Öğretmenler, okul dışı öğrenme ortamlarını çoğunlukla gezi ve eğlence amaçlı kullanmakta, genellikle bürokratik işlemlere yönelik hazırlık yapmakta ve süreci çoğunlukla planlamamaktadırlar. Öğretmenler bu ortamlarda gerçekleştirilen öğretimden sonra soru-cevap tekniğini kullanarak öğrencilerin deneyimlerini değerlendirmektedirler. Öğretmenler okul dışı öğrenme ortamlarında çeşitli sorunlarla karşılaşmakta ve buralarda öğretim gerçekleştirmek için bazı açılardan kendilerini yetersiz hissetmektedirler. Öğretmenler, bu ortamlardan etkili bir biçimde yararlanmayı sağlayacak zengin içerikli kaliteli eğitimlere ihtiyaç duymaktadırlar. Öğretmenler teknolojinin okul dışı öğrenme ortamlarında kullanılmasını önermektedirler. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlar alanyazınla ilişkilendirilerek tartışılmış ve çeşitli öneriler gündeme getirilmiştir.
Araştırmacı katılımcılarla iletişime geçmede sağladığı katkılardan ötürü Dr. Serbay DURMAZ ve Dr. Nurten ASLAN'a teşekkür eder.
The reform movements adopt the strategies that students are active. Out-of-school settings are one of the significant areas that enable students to be active. Teachers are stakeholders who plan and practice teaching in the educational process. There is a necessity to report teachers' experiences regarding the out-of-school settings, determine their needs and share their opinions. The aim of this study was to reveal the opinions and needs of science teachers working in different geographical regions regarding the out-of-school settings and teaching activities that practiced in these settings. Phenomenology design was used in this study. Interviews were conducted with nine volunteer science teachers through an online platform using a semi-structured interview form prepared by the researcher. The collected data were analyzed by content analysis. The findings of current study revealed that science teachers have enough knowledge about out-of-school settings. They emphasized the advantages of these settings. However, they do not often benefit from out-of-school settings. Teachers mostly benefited from out-of-school settings for entertainment purposes, generally prepared for bureaucratic procedures and barely planned the process. Teachers evaluated students' experiences generally after the teaching process by using the question and answer technique. Teachers encountered various problems in out-of-school settings and felt inadequate in some respects to teach in these areas. Teachers need quality in-service training with rich content that will enable them to benefit effectively from out-of-school settings. Teachers suggested the usage of technology and technological devices in out-of-school settings. The results obtained from the research findings were discussed in relation to the literature and researcher made suggestions to various stakeholders.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Submission Date | February 7, 2021 |
Acceptance Date | September 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 43 |