Research Article
BibTex RIS Cite

“Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” Konusuna Yönelik Bir Başarı Testinin Geliştirilmesi

Year 2022, Issue: 46, 11 - 19, 15.09.2022
https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.837043

Abstract

Bu araştırma, altıncı sınıf fen bilimleri dersinde yer alan ‘Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve
Gelişme’ konusuna yönelik bir başarı testi geliştirmek amacıyla yürütülmüştür. Bu nicel araştırmanın verileri tarama yöntemi ile toplanmıştır. Testin geliştirilmesi sürecinde öncelikle alan yazın
taraması yapılarak fen bilimleri dersi öğretim programındaki kazanımlara uygun 30 adet çoktan
seçmeli soru belirlenmiştir. Testin geçerlik çalışmalarında söz konusu sorular alanında uzman
akademisyen ve öğretmenlerin görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşleri sonrası sorular dil, kapsam, anlaşılabilirlik vb. açılardan incelenmiş, gerekli görülen durumlarda yazım ve içerik açısından
düzeltmeler yapılmış, ayrıca yaş grubu da dikkate alınarak soru sayısı 20’ye indirilmiştir. Hazırlanan
20 soruluk taslak test Erzurum il merkezindeki bir ortaokulun altıncı sınıfında öğrenim gören
58 öğrenciye uygulanmıştır. Sonrasında değerlendirmeye alınan toplam 55 öğrenciden (29 kız,
26 erkek) elde edilen verilere madde analizi yapılmıştır. Madde analizi sonucunda testin ortalama güçlüğü 0,66 ve ortalama ayırt ediciliği ise 0,56 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca testte kalması
gerektiği düşünülen bazı sorularda düzeltmeler yapılmıştır. Madde analizi sonrası testin güvenirlik
çalışmaları ise 60 kişilik farklı bir öğrenci grubu ile yapılmıştır. Güvenirlik analizi sonucunda başarı
testinin KR-20 güvenirlik katsayısı 0,93 olarak hesaplanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizleri
sonucunda son şekli verilen nihai testin Bloom Taksonomisi’ne göre farklı zorluk seviyelerinde
sorular içeren, geçerli ve güvenilir bir test olduğu görülmüştür

References

  • Açıkgöz, M., & Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1–25.
  • Akandere, M., Özyalvaç, N., & Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi (Konya Anadolu Lisesi örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1–10.
  • Akbulut, H. İ., & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18–44.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (Complete Edition). Longman.
  • Arslan, A. (2007). Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğretim Yönteminin Kavramsal Öğrenmeye Etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (Tez No. 221514).
  • Atılgan, H. (2013). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (6. Baskı), Anı Yayıncılık.
  • Atılgan, H., Kan, A., & Doğan, N. (2011). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (5. Baskı), Anı Yayıncılık.
  • Avcı, F. (2020). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre madde ve isı başarı testi: geçerlik güvenirlik çalışması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 263–292.
  • Aymen Peker, E., & Taş, E. (2019). Üç aşamalı kavram tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması: 5. sınıf canlılar dünyasını gezelim tanıyalım ünitesi. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 515–539. [CrossRef]
  • Ayvacı, H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87–103.
  • Baykul, Y., & Güzeller, C. O. (2014). Sosyal Bilimler İçin İstatistik: SPSS Uygulamalı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bingöl, A., & Halisdemir, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin temel bilgi teknolojileri dersine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. Journal of Academic Social Science Studies, 54, 541–554. [CrossRef]
  • Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131–159. [CrossRef]
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133–151.
  • Çalık, M., & Ayas, A. (2003). Çözeltilerde kavram başarı testi hazırlama ve uygulama. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 1–17.
  • Çardak, Ç. S., & Selvi, K. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri dersi için bir başarı testi geliştirme süreci. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 379–406. [CrossRef]
  • Cattell, R. B. (1978). The Scientific Use of Factor Analysis in Behavioral and Life Sciences. Plenum Press.
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Sezgin, F., Demircioğlu, G., & Gündoğdu, K. (2009). Ölçme ve Değerlendirme. (3. Baskı), Pegem Yayıncılık.
  • Demir, N., Kızılay, E., & Bektaş, O. (2016). 7. Sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 209–237. [CrossRef]
  • Demirci, N., & Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1), 23–56.
  • Dokumacı Sütçü, N., & Oral, B. (2019). Uzamsal görselleştirme testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1179–1195.
  • Duruk, U., Akgün, A., Doğan, C., & Gülsuyu, F. (2017). Examining the learning outcomes included in the Turkish science curriculum in terms of science process skills: A document analysis with standards-based assessment. International Journal of Environmental and Science Education, 1(2), 117–142.
  • Gül, Ş. (2019). Yaşam Temelli Biyoloji Motivasyon Ölçeği (YTBMÖ) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(11), 63–77. [CrossRef]
  • Güneş, M. H., & Serdaroğlu, C. (2020). Validity and reliability of achievement test developed in reproduction, growth and development in plants and animals. Science, Education, Art and Technology Journal (SEAT Journal), 2(1), 35–40.
  • Güngörmez, H., & Akgün, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki kuvvet ve enerji ünitesine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85–99. [CrossRef]
  • Haladyna, T. M. (1997). Writing Test Items to Evaluate Higher Order Thinking. Allyn & Bacon. Haras, Ö. (2009). “Üreme” Ünitesinin 5E Modeline Göre Öğretiminin Öğrencilerin Kavramsal Anlama ve Tutumları Üzerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi (Tez No. 239330).
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224–240. [CrossRef]
  • İlhan, N., & Hoşgören, G. (2015). Fen bilimleri dersine yönelik yaşam temelli başarı testi geliştirilmesi: asit baz konusu. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 87–110
Year 2022, Issue: 46, 11 - 19, 15.09.2022
https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.837043

Abstract

References

  • Açıkgöz, M., & Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1–25.
  • Akandere, M., Özyalvaç, N., & Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi (Konya Anadolu Lisesi örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1–10.
  • Akbulut, H. İ., & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18–44.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (Complete Edition). Longman.
  • Arslan, A. (2007). Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğretim Yönteminin Kavramsal Öğrenmeye Etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (Tez No. 221514).
  • Atılgan, H. (2013). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (6. Baskı), Anı Yayıncılık.
  • Atılgan, H., Kan, A., & Doğan, N. (2011). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (5. Baskı), Anı Yayıncılık.
  • Avcı, F. (2020). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre madde ve isı başarı testi: geçerlik güvenirlik çalışması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 263–292.
  • Aymen Peker, E., & Taş, E. (2019). Üç aşamalı kavram tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması: 5. sınıf canlılar dünyasını gezelim tanıyalım ünitesi. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 515–539. [CrossRef]
  • Ayvacı, H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87–103.
  • Baykul, Y., & Güzeller, C. O. (2014). Sosyal Bilimler İçin İstatistik: SPSS Uygulamalı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bingöl, A., & Halisdemir, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin temel bilgi teknolojileri dersine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. Journal of Academic Social Science Studies, 54, 541–554. [CrossRef]
  • Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131–159. [CrossRef]
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133–151.
  • Çalık, M., & Ayas, A. (2003). Çözeltilerde kavram başarı testi hazırlama ve uygulama. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 1–17.
  • Çardak, Ç. S., & Selvi, K. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri dersi için bir başarı testi geliştirme süreci. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 379–406. [CrossRef]
  • Cattell, R. B. (1978). The Scientific Use of Factor Analysis in Behavioral and Life Sciences. Plenum Press.
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Sezgin, F., Demircioğlu, G., & Gündoğdu, K. (2009). Ölçme ve Değerlendirme. (3. Baskı), Pegem Yayıncılık.
  • Demir, N., Kızılay, E., & Bektaş, O. (2016). 7. Sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 209–237. [CrossRef]
  • Demirci, N., & Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1), 23–56.
  • Dokumacı Sütçü, N., & Oral, B. (2019). Uzamsal görselleştirme testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1179–1195.
  • Duruk, U., Akgün, A., Doğan, C., & Gülsuyu, F. (2017). Examining the learning outcomes included in the Turkish science curriculum in terms of science process skills: A document analysis with standards-based assessment. International Journal of Environmental and Science Education, 1(2), 117–142.
  • Gül, Ş. (2019). Yaşam Temelli Biyoloji Motivasyon Ölçeği (YTBMÖ) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(11), 63–77. [CrossRef]
  • Güneş, M. H., & Serdaroğlu, C. (2020). Validity and reliability of achievement test developed in reproduction, growth and development in plants and animals. Science, Education, Art and Technology Journal (SEAT Journal), 2(1), 35–40.
  • Güngörmez, H., & Akgün, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki kuvvet ve enerji ünitesine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85–99. [CrossRef]
  • Haladyna, T. M. (1997). Writing Test Items to Evaluate Higher Order Thinking. Allyn & Bacon. Haras, Ö. (2009). “Üreme” Ünitesinin 5E Modeline Göre Öğretiminin Öğrencilerin Kavramsal Anlama ve Tutumları Üzerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi (Tez No. 239330).
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224–240. [CrossRef]
  • İlhan, N., & Hoşgören, G. (2015). Fen bilimleri dersine yönelik yaşam temelli başarı testi geliştirilmesi: asit baz konusu. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 87–110
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Fatih Yazıcı This is me

Şeyda Gül This is me

Mustafa Sözbilir This is me

Publication Date September 15, 2022
Submission Date July 12, 2020
Acceptance Date April 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 46

Cite

APA Yazıcı, F., Gül, Ş., & Sözbilir, M. (2022). “Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” Konusuna Yönelik Bir Başarı Testinin Geliştirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(46), 11-19. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.837043