Ö Z E T
Etkili okul ve sınıf iklimi araştırma bulguları, sınıf ikliminin öğrencilerin eğitimsel
başarılarını doğrudan etkileyen önemli bir etken olduğunu göstermektedir. Bu
nedenle, önce “Sınıf” ve ”İklim” kavramları açıklanmış daha sonra olumlu ve
olumsuz sınıf iklimlerinin nitelikleri vurgulanarak, bu iklim türlerinin öğrencilerin
eğitimsel başarılarını olumlu veya olumsuz yönde nasıl etkilediği açıklanmaya
çalışılmıştır. Çalışmanın sonunda ise konu ile ilgili görüş ve önerilere yer
verilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Sınıf, İklim, Olumlu sınıf iklimi, Olumsuz sınıf iklimi
AB S T R AC T
The aim of this study is to produce how classroom climate effecs students’
educational successes. The findings of researches of effective school and classroom
climate show that classroom climate is an important agent which effects the
educational successes of students directly. Therefore at first the terms of “Class”
and “ Climate” were explained. Then it was tried to emphasize how those
classroom climates effect the educational successes of students positively or
negatively by explaining the quality of positive and negative classroom climate. At
the end of the study some suggestions and opinions about the subject were given.
Keywords: Class, Climate, Positive classroom climate, Negative classroom climate
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 48 |