BibTex RIS Cite

HACİVAT VE KARAGÖZ NEDEN ÖLDÜRÜLDÜ? FİLMİ İLE ROSENCRANTZ VE GUİLDENSTERN ÖLDÜLER OYUNU ARASINDA METİNLERARASILIK İZLERİ

Year 2007, Volume: 9 Issue: 1, 47 - 63, 18.02.2010

Abstract

Bu çalışmada Hacivat ve Karagöz Neden Öldürüldü filmi ile Rosencrantz
ve Guildenstern Öldüler (Rosencrantz and Guildenstern are Dead) oyunu
arasındaki ortak noktalar gösterilmeye çalışıldı.
İki yapıt arasındaki en belirgin özellik başka metinlere yapılan göndermelerdir.
Politikacılara yöneltilen sert eleştiriler, çıkarcı yöneticilerin ikiyüzlülüğü ve
konumlarını kötüye kullanmaları dikkati çeken diğer bir ortak noktadır.
Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler’in yazarı Tom Stoppard gibi Hacivat ve
Karagöz Neden Öldürüldü’nün senaryo yazarları Levent Kazak ile Ezel Akay da
bir yandan yerleşik düşünceleri ve alışkanlıkları yıkmaya çalışırken, bir yandan
da geçmişi tekrar canlandırıp insanları düşündürmeyi, eğlendirmeyi ve
güldürmeyi amaçlarlar.
Adı geçen eserlerdeki iki yönlülük, tıpkı yazı ve tura gibi, bireyin farklı yönlerini
ortaya koyar. İnsanoğlunun zayıflığı ve çaresizliği, ölümün kaçınılmazlığı,
ahlakın hiçbir şeyin ve kimsenin tekelinde olmadığı, aksine tamamen bireysel
olduğu üzerinde durulmuştur.

References

  • Barthes, R. (1988), “The Death of the Author”, K. M. Newton (der.),
  • Twentieth-Century Literary Theory, Macmillan Education, London.
  • Brater, E. (1981), “Parody, Travesty, and Politics in the Plays of Tom Stoppard”, Hedwig Back and Albert Wertheim (der.), Essays on Contemporary British Drama, Max Heueber Verlag.
  • Brassell, Tim, (1985), Tom Stopard An Assessment, Macmillan Press, Hampshire, London.
  • Colby, Douglas (1978), As The Curtain Rises. On Contemporary British Drama: 1966–1976, Associated University Presses.
  • Kazak, Levent ve Ezel Akay (2004), Hacivat ve Karagöz Neden Öldürüldü, IFR.
  • Nadel, Ira, (2002), Double Act: A Life of Tom Stoppard, Methuen Publishing Ltd.
  • Shakespeare, William, (1994), As You Like It, Penguin Books.
  • Stoppard, Tom, (1967), Rosencrantz and Guildenstern are Dead, Grove Weidenfeld, New York.
Year 2007, Volume: 9 Issue: 1, 47 - 63, 18.02.2010

Abstract

References

  • Barthes, R. (1988), “The Death of the Author”, K. M. Newton (der.),
  • Twentieth-Century Literary Theory, Macmillan Education, London.
  • Brater, E. (1981), “Parody, Travesty, and Politics in the Plays of Tom Stoppard”, Hedwig Back and Albert Wertheim (der.), Essays on Contemporary British Drama, Max Heueber Verlag.
  • Brassell, Tim, (1985), Tom Stopard An Assessment, Macmillan Press, Hampshire, London.
  • Colby, Douglas (1978), As The Curtain Rises. On Contemporary British Drama: 1966–1976, Associated University Presses.
  • Kazak, Levent ve Ezel Akay (2004), Hacivat ve Karagöz Neden Öldürüldü, IFR.
  • Nadel, Ira, (2002), Double Act: A Life of Tom Stoppard, Methuen Publishing Ltd.
  • Shakespeare, William, (1994), As You Like It, Penguin Books.
  • Stoppard, Tom, (1967), Rosencrantz and Guildenstern are Dead, Grove Weidenfeld, New York.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language tr; en
Journal Section Makaleler
Authors

Aydın Görmez This is me

Publication Date February 18, 2010
Published in Issue Year 2007 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Görmez, A. (2010). HACİVAT VE KARAGÖZ NEDEN ÖLDÜRÜLDÜ? FİLMİ İLE ROSENCRANTZ VE GUİLDENSTERN ÖLDÜLER OYUNU ARASINDA METİNLERARASILIK İZLERİ. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 47-63.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.