BibTex RIS Cite

Modern Devlet Anlayışının Felsefi Temelleri

Year 2011, Volume: 15 Issue: 2, 1 - 20, 23.05.2012

Abstract

Bu çalışma modern devlet anlayışının felsefi temellerini incelemektedir. Çalışmanın
amacı modern devlet kuramlarını ortaya koymaktır. Modern devlet kuramları
olarak Niccolo Machiavelli, Jean Bodin, Thomas Hobbes, John Locke, Jean Jacques
Rousseau ve Emmanuel Sieyés’in teorileri incelenmiştir.
Modern devlet teorisi, ilk olarak Niccolo Machiavelli’nin tanrısallıktan arınmış, laik/
dünyevi bir siyasal iktidar/devlet kurgusuyla başlamıştır. Ardından Bodin egemenlik kavramını
ortaya atmış ve onun niteliklerini ortaya koymuştur. Hobbes ise toplum sözleşmesi
kuramını geliştirerek modern devlet düşüncesini teorik bir temele kavuşturmuştur. John
Locke devlet iktidarının sınırlandırılmasını, Jean Jacques Rousseau halk egemenliği teorisini,
Emmanuel Sieyés de ulus egemenliği teorisini savunmuştur.

References

  • Ağaoğulları, M.A. – Köker, L. (2004). Tanrı Devletinden Kral Devlete. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Ağaoğulları, M.A. – Köker, L. (2000). Kral Devlet ya da Ölümlü Tanrı. Ankara:İmge Kitabevi.
  • Akal, C.B. (1995). Yasa ve Kılıç. İstanbul: Engin Yayıncılık.
  • Akipek, İ. (1953). “John Locke’un Siyasi Fikirleri”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:10, Sayı:1-4.
  • Aydınlı, H.İ. – Ayhan V. (2004). “Egemenlik Kavramının Tarihsel Gelişimi Perspekti- finden İktidarın Sınırlandırılması Tartışması”. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari
  • Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:5, Sayı:1. Beriş, H.E. (2006). Egemenliğin Dönüşümü: Tarihsel ve Siyasal Açıdan Egemenlik
  • Kavramının Yeni Anlamı (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi ve Siyaset Bilimi Anabilim Dalı. Bouillon, H. (1998). John Locke, (Çev: Ali İbrahim Savaş). Ankara: Liberte Yayınları.
  • Bulut, N. (2002). “Ortaçağdan Yeniçağa Geçiş Süreci Bağlamında Ekonomik Zihniyet
  • Değişiminin Siyasal Düşünceye Etkisi”. Atatürk Üniversitesi Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:6, Sayı:1-4. Çetin, H. (2002). “Egemenlik ve Hukuk İlişkisi Üzerine”. Cumhuriyet Üniversitesi İkti- sadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:3, Sayı:2.
  • Çetin, H. (2007). Çağdaş Siyasi Akımlar, Ankara: Orion Kitabevi.
  • Çuhadar, C. (2007). “Bazı Filozofların Düşüncesinde Devlet Kavramı”. Fırat Üniversitesi
  • İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12:2. Dursun, D. (2005). “Siyaset ve Ahlâk: Gerçeklikle İdealin Bağdaşmazlığı Sorunu”, 2. Si- yasette ve Yönetimde Etik Sempozyumu, 18-19 Kasım 2005, Sakarya, www.etikturkiye. com/etik/dursun.pdf (Erişim: 04.03.2011).
  • Ebenstein, W. (2001). Siyasi Felsefenin Büyük Düşünürleri (Çev: İsmet Özel). İstanbul: Şule Yayınları.
  • Göze, A. (2007). Siyasal Düşünceler ve Yönetimler. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Gözler, K. (2010). Anayasa Hukukuna Giriş. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Gözübüyük, Ş. (2010). Anayasa Hukuku. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Gül, F. (2003/1). “Jean – Jacques Rousseau’nun Egemenlik Anlayışı”. Felsefe Dünyası, Sayı:37.
  • Gülsoy, M.T. (2000). “John Locke’un Siyaset Teorisinin Temel Kavramları ve Yasama
  • Gücü”. Atatürk Üniversitesi Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi, C.IV, Sy. 1-2. Güriz, A. (1955). “Hobbes, Şahsiyeti ve Siyasi Fikirleri”. Ankara Üniversitesi Hukuk
  • Fakültesi Dergisi, Cilt:12, Sayı:1-2. Hakyemez, Y.Ş. (2004). Mutlak Monarşilerden Günümüze Egemenlik Kavramı. Ankara: SeçkinYayıncılık.
  • Hobbes, T. (2001). Leviathan (Çev: Semih Lim). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kapani, M. (1992). Politika Bilimine Giriş. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Locke, J. (1947). Two Treatises of Government. (Ed. Thomas I. Cook). New York: Hafner Press Company.
  • Machiavelli, (1992). Hükümdar (Çev. Selahattin Bağdatlı). Ankara: Sosyal Yayınlar.
  • Özman, M.A. (1964). “Devletlerin Egemenliği ve Milletlerarası Teşekküller”. Ankara
  • Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:21, Sayı:1-4. Rousseau, J.J. (2010). İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı. (Çev: Rasih Nuri İleri).
  • İstanbul: Say Yayınları. Rousseau, J.J. (2011). Toplum Sözleşmesi. (Çev: Vedat Günyol). İstanbul: Türkiye İş
  • Bankası Kültür Yayınları. Sarıca, M. (1999). 100 Soruda Siyasi Düşünce Tarihi. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Saygılı, A. (2010). “Modern Devletin Çıplak Sureti”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakül- tesi Dergisi, Cilt:59, Sayı:1.
  • Şenel, A. (1996). Siyasal Düşünceler Tarihi. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Thomson, D. (2002). Siyasi Düşünce Tarihi. (Çev: Serdar Taşçı). İstanbul: Metropol Ya- yınları.
  • Tunçay, M. (1969). “Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi: Seçilmiş Yazılar 2”. Ankara: An- kara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Türköne, M. (2005). Siyaset. Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Yayla, A. (1992). Liberalizm. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Yayla, A. (1998). Siyaset Teorisine Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Zabunoğlu, Y.K. (1957). “Thomas Hobbes, Hayatı, Eserleri ve Hukuki Fikirleri”. Ankara
  • Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:14, Sayı:1-4.
Year 2011, Volume: 15 Issue: 2, 1 - 20, 23.05.2012

Abstract

References

  • Ağaoğulları, M.A. – Köker, L. (2004). Tanrı Devletinden Kral Devlete. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Ağaoğulları, M.A. – Köker, L. (2000). Kral Devlet ya da Ölümlü Tanrı. Ankara:İmge Kitabevi.
  • Akal, C.B. (1995). Yasa ve Kılıç. İstanbul: Engin Yayıncılık.
  • Akipek, İ. (1953). “John Locke’un Siyasi Fikirleri”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:10, Sayı:1-4.
  • Aydınlı, H.İ. – Ayhan V. (2004). “Egemenlik Kavramının Tarihsel Gelişimi Perspekti- finden İktidarın Sınırlandırılması Tartışması”. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari
  • Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:5, Sayı:1. Beriş, H.E. (2006). Egemenliğin Dönüşümü: Tarihsel ve Siyasal Açıdan Egemenlik
  • Kavramının Yeni Anlamı (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi ve Siyaset Bilimi Anabilim Dalı. Bouillon, H. (1998). John Locke, (Çev: Ali İbrahim Savaş). Ankara: Liberte Yayınları.
  • Bulut, N. (2002). “Ortaçağdan Yeniçağa Geçiş Süreci Bağlamında Ekonomik Zihniyet
  • Değişiminin Siyasal Düşünceye Etkisi”. Atatürk Üniversitesi Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:6, Sayı:1-4. Çetin, H. (2002). “Egemenlik ve Hukuk İlişkisi Üzerine”. Cumhuriyet Üniversitesi İkti- sadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:3, Sayı:2.
  • Çetin, H. (2007). Çağdaş Siyasi Akımlar, Ankara: Orion Kitabevi.
  • Çuhadar, C. (2007). “Bazı Filozofların Düşüncesinde Devlet Kavramı”. Fırat Üniversitesi
  • İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12:2. Dursun, D. (2005). “Siyaset ve Ahlâk: Gerçeklikle İdealin Bağdaşmazlığı Sorunu”, 2. Si- yasette ve Yönetimde Etik Sempozyumu, 18-19 Kasım 2005, Sakarya, www.etikturkiye. com/etik/dursun.pdf (Erişim: 04.03.2011).
  • Ebenstein, W. (2001). Siyasi Felsefenin Büyük Düşünürleri (Çev: İsmet Özel). İstanbul: Şule Yayınları.
  • Göze, A. (2007). Siyasal Düşünceler ve Yönetimler. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Gözler, K. (2010). Anayasa Hukukuna Giriş. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Gözübüyük, Ş. (2010). Anayasa Hukuku. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Gül, F. (2003/1). “Jean – Jacques Rousseau’nun Egemenlik Anlayışı”. Felsefe Dünyası, Sayı:37.
  • Gülsoy, M.T. (2000). “John Locke’un Siyaset Teorisinin Temel Kavramları ve Yasama
  • Gücü”. Atatürk Üniversitesi Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi, C.IV, Sy. 1-2. Güriz, A. (1955). “Hobbes, Şahsiyeti ve Siyasi Fikirleri”. Ankara Üniversitesi Hukuk
  • Fakültesi Dergisi, Cilt:12, Sayı:1-2. Hakyemez, Y.Ş. (2004). Mutlak Monarşilerden Günümüze Egemenlik Kavramı. Ankara: SeçkinYayıncılık.
  • Hobbes, T. (2001). Leviathan (Çev: Semih Lim). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kapani, M. (1992). Politika Bilimine Giriş. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Locke, J. (1947). Two Treatises of Government. (Ed. Thomas I. Cook). New York: Hafner Press Company.
  • Machiavelli, (1992). Hükümdar (Çev. Selahattin Bağdatlı). Ankara: Sosyal Yayınlar.
  • Özman, M.A. (1964). “Devletlerin Egemenliği ve Milletlerarası Teşekküller”. Ankara
  • Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:21, Sayı:1-4. Rousseau, J.J. (2010). İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı. (Çev: Rasih Nuri İleri).
  • İstanbul: Say Yayınları. Rousseau, J.J. (2011). Toplum Sözleşmesi. (Çev: Vedat Günyol). İstanbul: Türkiye İş
  • Bankası Kültür Yayınları. Sarıca, M. (1999). 100 Soruda Siyasi Düşünce Tarihi. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Saygılı, A. (2010). “Modern Devletin Çıplak Sureti”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakül- tesi Dergisi, Cilt:59, Sayı:1.
  • Şenel, A. (1996). Siyasal Düşünceler Tarihi. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Thomson, D. (2002). Siyasi Düşünce Tarihi. (Çev: Serdar Taşçı). İstanbul: Metropol Ya- yınları.
  • Tunçay, M. (1969). “Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi: Seçilmiş Yazılar 2”. Ankara: An- kara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Türköne, M. (2005). Siyaset. Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Yayla, A. (1992). Liberalizm. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Yayla, A. (1998). Siyaset Teorisine Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Zabunoğlu, Y.K. (1957). “Thomas Hobbes, Hayatı, Eserleri ve Hukuki Fikirleri”. Ankara
  • Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:14, Sayı:1-4.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

M. Nazan Arslanel This is me

Ertuğrul Eryücel This is me

Publication Date May 23, 2012
Published in Issue Year 2011 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Arslanel, M. N., & Eryücel, E. (2012). Modern Devlet Anlayışının Felsefi Temelleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 1-20.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.