BibTex RIS Cite

Eski Ahit’te Zaman

Year 2012, Volume: 16 Issue: 2, 165 - 178, 10.04.2013

Abstract

Yahudilik Antik Yunan felsefesindeki zamanın ezeliliği anlayışına oldukça yabancıdır.
Burada ana düşünce zamanın evrenin yaratılmasından sonra ortaya çıktığıdır.
Yani evren zaman içinde değil; zaman evren içinde yaratılmıştır. Yahudilikte zaman hiç
şüphesiz yapılandırılmış bir zamandır ve mesela yaratılış haftası, dinlenme günü ve yıldızların
Tanrının isteğine göre hareket ettikleriyle ilgili farklı yapılandırmalar söz konusudur.
Eski Ahit’te Şabat ve bayram zamanlarında zamanın hâkimiyetinden çıkarak -en
azından bunu başarmaya çalışarak- Tanrı’nın dinginliğine katılmak ve o dinginlikten pay
almak oldukça önemlidir. İnsanın, zamanın sonunu düşünerek zamansallıktan kurtulup;
sonsuz hayat için huzura kavuşması oldukça önemli inanç esaslarından biridir. Eski İsrail
geleneğinde geçmiş ve gelecek zamanın önceliği bağlamında öncelik geleceğe değil,
geçmişe verilmektedir. Sonluluk-sonsuzluk ilişkisi açısından sonluluk tabiata ve bütün
bir varlık âlemine has bir özellik iken; sonsuzluk ve bu anlamda başlangıçsızlık Tanrı’ya
ait bir özellik olarak karşımıza çıkmaktadır. “Apokalipsi”, zaman kavramı bağlamında
Eski Ahit’te karşımıza çıkan temel bir kavramdır. Bu kavram kâinatın sonunu, yani sonlu
zamanın nihayete ermesini ifade eder.

References

  • Augustinus (2006). Confessionen. Köln: Brill Verlag.
  • Brünnig, C.(1992). Mitten im Leben vom Tod umfangen, Psalm 102 als Verganglichkeitsklage und Vertrauenslied. Frankfurt: Anton Main.
  • Bliscke, M.V. (2007). Die Eschalotogie in der Sapientia Salamonis. FAT II/26, Tübingen: Mohr-Siebeck Verlag.
  • Bückers, H (1934). Die Unsterblichkeitslehre des Weisheitbuches. ATA, 13-14, Berlin: De Gruyter.
  • Delitzsch, F (1894). Die Psalmen. Leipzig:Dörffling & Francke.
  • Das Alte Testament (2006). hrsg. Christopf Levin. 3. Auflage, München: C.H. Beck
  • Eliade, M.(2003). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi. I, III, (Çev: Ali Berktay), İstanbul: Kabalcı yayınevi.
  • Jenni, .E.(1952). “Das Wort Ewigkeit in alten Testament”. ZAW 64, 197-248, München: H.C.Beck.
  • Jacob, B.(1943). Das erste Buch der Tora.Genesis. Berlin: De Gruyter.
  • Kitab-ı Mukaddes (1993). Yayınlayan: Birleşmiş Kitabı Mukaddes Cemiyetleri, İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi.
  • Rogers Payne, E. (1938). Sapentia Salamonis. Yale: Yale Univ. Press.
  • Stern, D. (2003). Time and Process in Ancien Judaism. Oxford: Oxford Ünv.Press.
  • Urbach, E. E. (1975). The Sages. Their Concepts and Bliefs. Hebrew: Magnes.
  • Topakkaya, A. (2008). “Geçmiş Zaman Gerçekten Geçmiş midir?”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, I (4), ss.566-573.
  • Wollf, H.W. (1973). Antropologie des Alten Testaments. Halle: Chr. Kaiser-Verlag.
Year 2012, Volume: 16 Issue: 2, 165 - 178, 10.04.2013

Abstract

References

  • Augustinus (2006). Confessionen. Köln: Brill Verlag.
  • Brünnig, C.(1992). Mitten im Leben vom Tod umfangen, Psalm 102 als Verganglichkeitsklage und Vertrauenslied. Frankfurt: Anton Main.
  • Bliscke, M.V. (2007). Die Eschalotogie in der Sapientia Salamonis. FAT II/26, Tübingen: Mohr-Siebeck Verlag.
  • Bückers, H (1934). Die Unsterblichkeitslehre des Weisheitbuches. ATA, 13-14, Berlin: De Gruyter.
  • Delitzsch, F (1894). Die Psalmen. Leipzig:Dörffling & Francke.
  • Das Alte Testament (2006). hrsg. Christopf Levin. 3. Auflage, München: C.H. Beck
  • Eliade, M.(2003). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi. I, III, (Çev: Ali Berktay), İstanbul: Kabalcı yayınevi.
  • Jenni, .E.(1952). “Das Wort Ewigkeit in alten Testament”. ZAW 64, 197-248, München: H.C.Beck.
  • Jacob, B.(1943). Das erste Buch der Tora.Genesis. Berlin: De Gruyter.
  • Kitab-ı Mukaddes (1993). Yayınlayan: Birleşmiş Kitabı Mukaddes Cemiyetleri, İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi.
  • Rogers Payne, E. (1938). Sapentia Salamonis. Yale: Yale Univ. Press.
  • Stern, D. (2003). Time and Process in Ancien Judaism. Oxford: Oxford Ünv.Press.
  • Urbach, E. E. (1975). The Sages. Their Concepts and Bliefs. Hebrew: Magnes.
  • Topakkaya, A. (2008). “Geçmiş Zaman Gerçekten Geçmiş midir?”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, I (4), ss.566-573.
  • Wollf, H.W. (1973). Antropologie des Alten Testaments. Halle: Chr. Kaiser-Verlag.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Arslan Topakkaya This is me

Publication Date April 10, 2013
Published in Issue Year 2012 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Topakkaya, A. (2013). Eski Ahit’te Zaman. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 165-178.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.