Zengin Türk kültürü ve tarihi içerisinde, mezar taşları da önemli bir yer tutmaktadır.
Zira Türkler, İslamiyet’in kabulünden önce de, öldükten sonra hayatın devam ettiğine inanmış,
bu doğrultuda mezar yapıları, mezar taşları yaparak, ölülerinin ruhuna ve hatırasına,
hayatlarındaki kadar saygı göstermişlerdir.
Bu anlayış Türkler’de çok köklü ve zengin bir ölü gömme adeti, mezar ve mezar taşı
geleneğinin ortaya çıkmasını, gelişerek devam etmesini sağlamıştır.
Özellikle Göktürkler’deki heykel formlu ve ölen kişinin hayattaki vasıflarını içeren motiflerle
süslü mezar taşları, Anadolu’daki soyut insan heykeli formlu mezar taşlarına kaynak
olmuştur. Ancak bu milli gelenek, Anadolu’da İslami kimliğe büründürülerek, daha soyutlanmış
bir şekilde devam ettirilmiştir.
Anadolu’daki soyut heykel formlu eski Türk mezar taşı geleneğinin devam ettirildiği
yörelerin başında Çıldır ve çevresi gelmektedir. Zengin tarihi-kültürel geçmişi ile tanınan
Çıldır ve çevresinde, Osmanlı döneminden kalma mezar taşlarında sembolik içerikli motifler,
özellikle baş şahidelerinin soyut heykelsi formu, Türk kültür ve inanç tarihi bakımından
dikkate değer özellikler sunmaktadır
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 16 Issue: 3 |