BibTex RIS Cite

ZİYA’YA MEKTUPLAR’DA ŞİİR VE MUSİKİ

Year 2016, Issue: 57, 1701 - 1716, 15.09.2016
https://doi.org/10.14222/Turkiyat1604

Abstract

Cahit Sıtkı Tarancı (1910-1956) ve Ziya Osman Saba (1910-1957), gerek şiirleri gerekse edebiyat üzerine görüşleri ile Türk şiirine yön vermiş olan önemli iki şairimizdir. İki şairin lise yıllarında başlayan dostlukları ölümlerine dek sürmüş, bu dostluğu besleyen ana damarlardan biri de şiir olmuştur. Hayatın getirdiği askerlik, yurt dışında eğitim vb. gibi birtakım durumlara bağlı olarak ayrı kaldıkları dönemlerde bile birbirlerinden kopmamışlardır. Türk şiir sanatı her zaman ikisinin de gündeminde önemli bir yer tutmuştur. Öyle ki, birbirlerine yazdıkları mektuplarda bile ağırlıklı olarak ana konunun Türk şiiri olduğu görülmektedir. Bu mektuplarda şiirin ne olduğu, ne olması gerektiği meselesini uzun uzadıya tartışmaktadırlar. Ziya Osman Saba, Cahit Sıtkı Tarancı’nın yazdığı mektupları saklamıştır. Muhtelif zamanlarda yazılan bu mektuplar, Ziya’ya Mektuplar başlığı ile kitap hâline getirilmiştir. Ancak aynı durum ne yazık ki, Ziya Osman Saba’nın yazdığı mektuplar için söz konusu değildir.
Bu nedenle bu çalışmada Ziya’ya Mektuplar’dan hareketle yalnızca Cahit Sıtkı Tarancı’nın mektuplarında şiir sanatı üzerine ileri sürdüğü görüşler ele alınmıştır. Cahit Sıtkı’ya göre bir şiirde konu değil, söyleyiş önemlidir. Şiiri tatlı bir bela, ilk göz ağrısı, ilk ve son aşk, mutluluk sözcükleriyle tanımlayan Cahit Sıtkı Tarancı için şiir, hayattaki en önemli iştir. Ona göre her durum, her zorluk karşısında şiire sığınmak gerekir. Bu çalışma ile şairin gözünden hayattaki bu en önemli işe dair düşünceleri beş alt başlık halinde incelenmiş, Cahit Sıtkı Tarancı’nın şiir sanatına ışık tutulmaya çalışılmıştır.

References

  • Issı, A. C. (2013). Cahit Sıtkı Tarancı’nın Ziya’ya Mektupları’nda hayatın içinden şiir dersleri. Kurgan Edebiyat Kültür Dergisi, 13, 61-66.
  • Korkmaz, R. (2002). İkaros’un yeni yüzü Cahit Sıtkı Tarancı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Miyasoğlu, M. (1999). Ziya Osman Saba. 2. Basım. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Tarancı, C. S. (2001). Ziya’ya mektuplar. 2. Basım. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Törenek, M. (2014). Cahit Sıtkı’nın kendi döneminin şiirine bakışı, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 53, 63-80.
  • Uçman, A. (2013). Düzyazılarına göre Cahit Sıtkı’nın şiir ve edebiyat anlayışı. Doğumunun 100. Yılında Uluslararası Cahit Sıtkı Tarancı Sempozyumu. Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Yayını: 426, 35-46.
Year 2016, Issue: 57, 1701 - 1716, 15.09.2016
https://doi.org/10.14222/Turkiyat1604

Abstract

References

  • Issı, A. C. (2013). Cahit Sıtkı Tarancı’nın Ziya’ya Mektupları’nda hayatın içinden şiir dersleri. Kurgan Edebiyat Kültür Dergisi, 13, 61-66.
  • Korkmaz, R. (2002). İkaros’un yeni yüzü Cahit Sıtkı Tarancı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Miyasoğlu, M. (1999). Ziya Osman Saba. 2. Basım. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Tarancı, C. S. (2001). Ziya’ya mektuplar. 2. Basım. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Törenek, M. (2014). Cahit Sıtkı’nın kendi döneminin şiirine bakışı, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 53, 63-80.
  • Uçman, A. (2013). Düzyazılarına göre Cahit Sıtkı’nın şiir ve edebiyat anlayışı. Doğumunun 100. Yılında Uluslararası Cahit Sıtkı Tarancı Sempozyumu. Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Yayını: 426, 35-46.
There are 6 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Tülin Arseven This is me

Publication Date September 15, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 57

Cite

APA Arseven, T. (2016). ZİYA’YA MEKTUPLAR’DA ŞİİR VE MUSİKİ. Journal of Turkish Research Institute(57), 1701-1716. https://doi.org/10.14222/Turkiyat1604