Bu çalışmada, Türk Tiyatro tarihinde 1860-1940 yılları arasında,
Tanzimat’tan Cumhuriyetin ilk yirmi yılına kadar geçen zaman diliminde
tek bir temanın, yani vatan temasının kitap olarak basılmış tarihî ve millî
piyeslerde nasıl ele alındığını incelemeye çalıştık. Vatan kavramının, Türk
düşüncesinde kişinin doğduğu yer dışında, Batı kültüründe gelişen fikir
hareketlerinin etkisi ile ‘belli bir ulusun, ortak egemen bir otoritenin yetki
alanıyla belirlenmiş ortak bir toprağın işgal edilişi’ şeklindeki tanımı
Tanzimat Fermanı’nın ilanı ile yerleşmiştir. Tanzimat oyunlarında temel
amaç Osmanlı Devleti’nin birliğini, bütünlüğünü korumak ve ilerlemesini
sağlamak için çözüm önerileri aramak olmuştur. Yazarlar, Osmanlı halkını
vatan sevgisi ve vatanı koruma noktasında bilinçlendirmek istemişlerdir.
II. Meşrutiyet sonrası gelişen Türkçülük akımının etkisiyle ve giderek
küçülmeye başlayan coğrafyayı yeniden genişletmek hayali ile vatanın
tanımı Turan’a dönüşür ve oyunlarda buna vurgu yapılır. Cumhuriyet’in
ilanından sonra Anadolu vatan olarak elde kalan son topraktır. Oyunlarda,
elde kalan ve Misâk-ı Millî ile sınırları belirlenmiş vatanın hangi
fedakârlıklarla ve nasıl kurtarıldığı işlenir. Tiyatro eserlerinde vatan
coğrafyasının değişimi, dönemsel olarak bakıldığında Türk edebiyatının
neredeyse hiçbir türünde bu kadar açık bir şekilde görülemez.
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2010 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 15 Issue: 37 |