BibTex RIS Cite

SEYYİD NESîMİ'NİN "ARZULAR" REDİFLİ GAZELİ ÜZERİNE BİR TAHLİL DENEMESİ / One of Analysis Studied On the Seyyid Nesîmi’s Gazal of ‘Arzular’

Year 2009, Volume: 15 Issue: 39, 579 - 585, 01.03.2010

Abstract

ÖZ
Nesîmî, mutasavvıf bir şairdir. Dolayısıyla onun şiirindeki terimleri gerçek anlamından çok mecâzî anlamda ele almak gerekir. Bu çalışmada Nesîmi’nin “Arzular” redifli şiiri bu bakış açısıyla tahlil edilmeye çalışılmıştır. Nesîmî, mutasavvıf bir şairdir. Dolayısıyla onun şiirindeki terimleri gerçek anlamından çok mecâzî anlamda ele almak gerekir. Nesîmi’ye göre Allah, kemâl-i mutlaktır. İnsan, bu dünyâda bütün sevdiklerinden (sadece can değil, belki mal, mülk, çoluk çocuk, makam, mevki vs.) vazgeçmedikçe, bunları birer birer gerçek sevgili yolunda kurban etmedikçe kâmil (olgun) bir mü’min olamaz.

Anahtar Sözcükler: Divan edebiyatı, şair, Nesîmi, tasavvuf, şiir tahlili

 

ABSTRACT
Nesimi is a poet famous for his mystical poems. Therefore, the terms and expressions in his poems should be analyzed from a metaphorical perspective rather than their direct meanings. With this in mind, one of Nesimi's poems written in “Arzular” cadence (Redif) will be analyzed in this paper. In Nesimi's ideology, Allah represents absolute excellence. According to him, one could become a true believer only through a renunciation of all worldly things that he is in love with (not only his soul but also his family, his wealth and all career concerns. )

Keywords: Divan literature, Poem, Poet, Nesimi, Sufism, Mystical poem

Year 2009, Volume: 15 Issue: 39, 579 - 585, 01.03.2010

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language tr; en
Journal Section Makaleler
Authors

Rıdvan Canım This is me

Publication Date March 1, 2010
Published in Issue Year 2009 Volume: 15 Issue: 39

Cite

APA Canım, R. (2010). SEYYİD NESîMİ’NİN "ARZULAR" REDİFLİ GAZELİ ÜZERİNE BİR TAHLİL DENEMESİ / One of Analysis Studied On the Seyyid Nesîmi’s Gazal of ‘Arzular’. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 15(39), 579-585.