Çağdaş Kırgız resminin gelişimi Sovyetler
Birliği’nin adıyla anılmaktadır. Başlangıçta
Petersburg ve Moskova’dan gelen Rus ressamlarının
etkisiyle eğitilen yerli sanatçılar, daha sonralar, bu
şehirlerde yüksek resim eğitimi alarak ülkelerine
geri dönmüşlerdir. 1930-40’lı yıllar Realist Kırgız
resminin oluşum yılları olarak anılmaktadır. 1960’lı
yıllar ise Kırgız resim sanatında yöresel ve ulusal
kimlik arayışları kendini gösterir. Bu dönemin
sanatçıları, Sovyetlerin “biçimce milli, içerikçe
sosyalist” sanat anlayışından hareketle, milli ve yerel
kültür değerlerine dayalı çağdaş sanat oluşturma
çabalarıyla seçilmekteler. Fakat dönemin baskıcı ve
ideolojik sanat yapısı, sanatçıların yöresel konular
ve sosyalist realizmi tarzından kenara çıkmalarını
engellemiştir.
1990’lı yıllarda ise bağımsızlık sonrası oluşan
özgür sanat ortamının etkisiyle Kırgız sanatçıları,
geleneksel Türk sanatının tüm verilerinden çağdaş
bir yaklaşımla yararlanarak kültürel kimlikli yeni
sanat eserleri ortaya koymuşlardır.
Bu makalede daha önce “Çağdaş Bozkır Sanatı-
I” adını vererek incelediğimiz Kazak resminden
sonra, Çağdaş Kırgız resminde bağımsızlık
sonrasından günümüze kadarki süreçte ulusallık
arayışlarının boyutları incelenecektir.
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 11, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 17 Issue: 42 |