Halk şiirinde şekil ve tür tasnifine yönelik
ulaşılabilen ilk eser Ahmet Talat Onay’ın
‚Türk Halk Şiirlerinin Şekil ve Nev’i‛ adlı
eseridir. Bu çalışmayı Hikmet İlaydın’ın ‚Türk
Edebiyatında Nazım‛ ve Hikmet
Dizdaroğlu’nun ‚Halk Şiirinde Türler‛ adlı
çalışması takip etmiştir. Son yıllara doğru bu
çalışmalar artarak devam etmiştir. Her
çalışma, türlerin daha iyi anlaşılabilmesi için
monografik olarak ele alınması gerekliliğini
ortaya koymuştur. Elinizdeki çalışmanın
hareket noktası işte bu gerekliliktir.
Çalışmanın giriş bölümünde kalenderîlerin
birer şekil adı mı yoksa tür adı mı olduklarını
anlamaya yönelik öz olarak halk şiirinde şekil
ve tür konusuna değinilmiştir. Çalışma daha
sonra iki bölüm halinde tasarlanmış, ilk
bölümde kalender ve kalenderî kelimelerinin
ne anlam ihtiva ettiği üzerinde durulmuştur.
Kalenderi sözcüğü, sözcük anlamı dışında hem
bir tarikatın hem de müzikal bir formun adı
durumundadır. Bu kısımda bu anlamlar
ayrıntılı olarak tartışılmıştır. Çalışmanın ikinci
bölümünde bir âşık şiiri türü olarak
kalenderiler üzerinde durulmuştur. Önce şiir
tasnifleri arasında nerede ve nasıl gösterildiği
verilip bu şiirlerin neden kalenderi adı ile
anıldığı araştırılmıştır. Daha sonra kalenderi
denen şiirlerin şekil özellikleri üzerinde
durulmuştur.
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 48 |