Genel olarak bireylere kendi iradeleriyle istenen
davranışların kazandırılması şeklinde tanımlanan
eğitim ile ekonomik ve siyâsî ilerleme veya gerileme
kavramları arasında diyalektik bir ilişki söz konusudur.
Başka bir deyişle eğitim, toplumların ilerlemelerinin
ya da geri kalmalarının başlangıçta sebebi
sonraları ise sonucudur. Bu yaklaşıma göre 18.
yy.dan itibaren Osmanlı Devleti’nin (1299-1923)
şahsında İslâm medeniyetinin en önemli gerileme
nedenlerinden biri olarak eğitim sisteminin bozulması,
kalkınma yolundaki ilk çare olarak da eğitim
sisteminin ıslahı gösterilmiştir. Küresel ölçekli
çalkantıların cereyân ettiği ve İslâm medeniyetinin
yenilgisini ilan ettiği bir dönemde yaşamış olan
Mûsâ Cârullah (1875-1949) böyle düşünen mütefekkirlerdendir.
Cârullah’ın eğitim ile ilgili görüşlerini
serdettiği eserlerinden biri de Târîhu’l-Kur’ân
ve’l-Mesâhıf’tir. Makalemiz, Cârullah’ın adı geçen
eserindeki eğitim üzerine görüşlerini incelemek
amacını taşımaktadır.
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 48 |