BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Issue: 49, 145 - 169, 10.05.2013

Abstract

Irony, which is to mean opposite of what is said, is a narrative technique that is used in Turkish and World literature. Irony, which is among the most applied techniques of modern literature, was used commonly in classical literature. Adalet Ağaoğlu is among the authors that employs irony successfully in Turkish literature. Adalet Ağaoğlu makes criticism of the system through irony and satire. Adalet Ağaoğlu, who began novel and story writing in 12 March period when social realism debates took place most intensively, reacted against the perspective of engaged and populist literature. By structural innovations in her novel and stories, she criticizes engaged literature. It is in this respect that her works are distinct from the other works of 12 March period. Although her themes deal with the issues of the period and ideological subjects, esthetic worry is the most significant aspect of her writing. Adalet Ağaoğlu employs irony as a means of sarcastic and implicit narration during the psychological pressure of the period of revolution.

References

  • AĞAOĞLU, Adalet, “Türk Aydını ve Ben Kimim Sorusu”, Türk Aydını ve Kimlik Sorunu, (Der. Sabahattin Şen). İstanbul: Bağlam Yayınları. 1995.
  • _________, Hayatı Savunma Biçimleri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.2005c.
  • _________, Sessizliğin Sesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. 2005a
  • _________, Yüksek Gerilim, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. 2011.
  • _________, Geçerken. İstanbul: Yapı kredi Yayınları. 1986.
  • _________, Göç Temizliği. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. 2008.
  • _________, Hadi Gidelim, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. 2005b
  • AKATLI ALTIOK, Füsun. “Sessizlikten Ses Geliyor”. Türk Dili. 322 (Temmuz /1978)
  • ANDAÇ, Feridun. Adalet Ağaoğlu Kitabı. İstanbul: İş Bankası Yayınları. İstanbul. 2005.
  • AYTAÇ, Gürsel. Edebiyat Yazıları II, Ankara: Gündoğan Yayınları, 1991.
  • AYVERDİ, İlhan (haz.). Misalli Büyük Türkçe Sözlük. C:2, 2008
  • CEBECİ, Oğuz. Komik Edebi Türler – Parodi, Satir, İroni. İthaki Yayınları. 2008.
  • EGAN, Cort. “İroninin Kurbanı”, Kitap-lık, (Çev. Yurdanur Salman – Deniz Hakyemez). 123 (Ocak / 2009).
  • FRYE, Northrop. “Kış Mitosu: İroni ve Hiciv”. Kitap-lık, (Çev: Yurdanur Salman – Deniz Hakyemez). 123 (Ocak / 2009).
  • GÜÇBİLMEZ, Beliz. Sophokles’ten Stoppard’a İroni ve Dram Sanatı. Ankara: Deniz Kitapevi. 200 GÜLENDAM, Ramazan. Türk Romanında Dine ve Din Adamına Bakış, Hece, nr.65-66-67, Mayıs, Haziran- Temmuz 2002.
  • KABACALI, Alpay. “An”ların Uzun Soluklu Yazarı. İstanbul: Tüyap Yayınları. Kasım 1994.
  • KARPAT, Kemal. Türkiye’de Göçün ve Gecekondunun Tarihsel Kökenleri. İstanbul: İmge Yayınları. 2003.
  • KİERKEGARD, Soren. İroni Kavramı. (Çev. Sıla Okur), İstanbul: İş Bankası Yayınları., 2004.
  • MORAN, Berna. Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 3. İstanbul: İletişim Yayınları. 1998.
  • NACİ, Fethi, 100 Soruda Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme, İstanbul: Gerçek Yayınları, 198 NARLI, Mehmet. “Öykü ve İroni”. Hece. 125 (Mayıs / 2005)
  • O’CONNOR. William.“İroni”. Kitap-lık, 123 (Ocak/ 2009).
  • ÖZEN, Hayati – TONAK Hacı. “Adalet Ağaoğlu’yla Söyleşi”. Tömer Çeviri. 8 (Yaz/ 1996)
  • PEHLİVAN, Müge. Ömer Seyfettin’den Oğuz Atay’a Türk Öykücülüğünde İroni. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. 2009.
  • TAŞDELEN, Vefa. “Romantik İroni”. Hece, 125 (Mayıs / 2007).
  • TOSUN, Necip. Modern Öykü Kuramı. İstanbul: Hece Yayınları.(Kasım/ 2011)
  • TOSUN, Necip. “ İronik Portreler:Tahsin Yücel’in Öykücülüğü”, Kitap-lık. 123( Ocak/ 2009)
  • UĞURLU, Seyit Battal. Adalet Ağaoğlu’nun Hayatı, Roman ve Hikâyeleri Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Van. 2003. ÜNAL, Hayriye. “Adalet Ağaoğlu’yla Romanları, Öyküleri ve Tiyatroları Üzerine: “Hiçbir Şeyden Öğrenmedim Yazarak Öğrendiğim Kadar. Hece. 143 (Kasım/ 2008).

ADALET AĞAOĞLU’NUN HİKÂYELERİNDE BİR ELEŞTİRİ VASITASI OLARAK İRONİ

Year 2013, Issue: 49, 145 - 169, 10.05.2013

Abstract

Bir sözün aksinin ima edilmesi anlamına
gelen ironi dünya ve Türk edebiyatında
kullanılan bir anlatım tekniğidir. Klasik
dönemde tiyatroda yaygın olarak kullanılan
ironi, modern edebiyatın en çok başvurdu-
ğu kullanım tekniklerinden biri olmuştur.
Türk edebiyatında ironiyi başarıyla kullanan
yazarlardan biri Adalet Ağaoğlu’dur.
Adalet Ağaoğlu; sistem eleştirisini ironi ve
hiciv aracılığıyla yapar. Roman ve hikâye
yazarlığına toplumcu gerçekçilik tartışmalarının
yoğun olduğu 12 Mart döneminde
başlayan Adalet Ağaoğlu, bu dönemin
angaje ve popülist edebiyat anlayışına tepki
göstermiştir. Roman ve hikâyelerinde
biçimsel yeniliklerle angaje edebiyatı eleştirir.
Bu anlamda onun eserleri diğer 12
Mart dönemi eserlerinden ayrılır. Hikâyelerinde
tema olarak devrin meseleleri ve
ideolojik konuları işlese de estetik kaygıları
birinci plandadır. Adalet Ağaoğlu, ihtilal
döneminin psikolojik baskısı içerisinde
kinayeli, örtülü söyleme aracı olarak ironiye
başvurur.

References

  • AĞAOĞLU, Adalet, “Türk Aydını ve Ben Kimim Sorusu”, Türk Aydını ve Kimlik Sorunu, (Der. Sabahattin Şen). İstanbul: Bağlam Yayınları. 1995.
  • _________, Hayatı Savunma Biçimleri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.2005c.
  • _________, Sessizliğin Sesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. 2005a
  • _________, Yüksek Gerilim, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. 2011.
  • _________, Geçerken. İstanbul: Yapı kredi Yayınları. 1986.
  • _________, Göç Temizliği. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. 2008.
  • _________, Hadi Gidelim, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. 2005b
  • AKATLI ALTIOK, Füsun. “Sessizlikten Ses Geliyor”. Türk Dili. 322 (Temmuz /1978)
  • ANDAÇ, Feridun. Adalet Ağaoğlu Kitabı. İstanbul: İş Bankası Yayınları. İstanbul. 2005.
  • AYTAÇ, Gürsel. Edebiyat Yazıları II, Ankara: Gündoğan Yayınları, 1991.
  • AYVERDİ, İlhan (haz.). Misalli Büyük Türkçe Sözlük. C:2, 2008
  • CEBECİ, Oğuz. Komik Edebi Türler – Parodi, Satir, İroni. İthaki Yayınları. 2008.
  • EGAN, Cort. “İroninin Kurbanı”, Kitap-lık, (Çev. Yurdanur Salman – Deniz Hakyemez). 123 (Ocak / 2009).
  • FRYE, Northrop. “Kış Mitosu: İroni ve Hiciv”. Kitap-lık, (Çev: Yurdanur Salman – Deniz Hakyemez). 123 (Ocak / 2009).
  • GÜÇBİLMEZ, Beliz. Sophokles’ten Stoppard’a İroni ve Dram Sanatı. Ankara: Deniz Kitapevi. 200 GÜLENDAM, Ramazan. Türk Romanında Dine ve Din Adamına Bakış, Hece, nr.65-66-67, Mayıs, Haziran- Temmuz 2002.
  • KABACALI, Alpay. “An”ların Uzun Soluklu Yazarı. İstanbul: Tüyap Yayınları. Kasım 1994.
  • KARPAT, Kemal. Türkiye’de Göçün ve Gecekondunun Tarihsel Kökenleri. İstanbul: İmge Yayınları. 2003.
  • KİERKEGARD, Soren. İroni Kavramı. (Çev. Sıla Okur), İstanbul: İş Bankası Yayınları., 2004.
  • MORAN, Berna. Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 3. İstanbul: İletişim Yayınları. 1998.
  • NACİ, Fethi, 100 Soruda Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme, İstanbul: Gerçek Yayınları, 198 NARLI, Mehmet. “Öykü ve İroni”. Hece. 125 (Mayıs / 2005)
  • O’CONNOR. William.“İroni”. Kitap-lık, 123 (Ocak/ 2009).
  • ÖZEN, Hayati – TONAK Hacı. “Adalet Ağaoğlu’yla Söyleşi”. Tömer Çeviri. 8 (Yaz/ 1996)
  • PEHLİVAN, Müge. Ömer Seyfettin’den Oğuz Atay’a Türk Öykücülüğünde İroni. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. 2009.
  • TAŞDELEN, Vefa. “Romantik İroni”. Hece, 125 (Mayıs / 2007).
  • TOSUN, Necip. Modern Öykü Kuramı. İstanbul: Hece Yayınları.(Kasım/ 2011)
  • TOSUN, Necip. “ İronik Portreler:Tahsin Yücel’in Öykücülüğü”, Kitap-lık. 123( Ocak/ 2009)
  • UĞURLU, Seyit Battal. Adalet Ağaoğlu’nun Hayatı, Roman ve Hikâyeleri Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Van. 2003. ÜNAL, Hayriye. “Adalet Ağaoğlu’yla Romanları, Öyküleri ve Tiyatroları Üzerine: “Hiçbir Şeyden Öğrenmedim Yazarak Öğrendiğim Kadar. Hece. 143 (Kasım/ 2008).
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Betül Coşkun This is me

Publication Date May 10, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 49

Cite

APA Coşkun, B. (2013). -. Journal of Turkish Research Institute(49), 145-169.