1946 was the beginning of an era of important developments in Turkey’s political, social, and religious domains and from this year onwards Turkey’s social and political situation made it necessary to reconsider teaching religion as part of education. Of course, the most important change that took place with the transition to multiparty system was that religious training had been allowed again in 1946. However, as of this date, one of the most important issues of political agenda has been religious education. Between 1946-1960, courses on religion which had previously been removed from the curriculum, were restarted at Primary and Secondary school, the Imam-Hatip Courses later reopened as Imam-Hatip Schools, Faculty of Theology was reestablished as part of the university and the High Islamic Institute was founded. 1946-1960 has shown that the validity of religion and religious education policies has not lost their importance and retained their characteristic of being closed to opposite standing. From this period onwards, religious education-teaching began to have an outlook which was developed by the state.
Republican Period Multi-Party Period Religious Education Religion Courses Imam-Preacher School Faculty of Theology The High Islamic Institute Presidency of Religious Affairs.
1946 yılı Türkiye’de siyasi, sosyal ve dini
alanda önemli gelişmelerin yaşandığı bir
dönemin başlangıcı olmuş ve bu yıldan
itibaren Türkiye’nin içinde bulunduğu
sosyal ve siyasal durum din eğitimi ve
öğretimi konusunun yeniden ele alınmasına
zemin hazırlamıştır. 1946’da çok partili
hayata geçişle birlikte yaşanan en önemli
değişim, din öğretimine tekrar izin verilmesi
olmuştur. Yine bu tarihten itibaren
siyaset gündeminin en önemli propaganda
konularından birisi din eğitimi olmuştur.
1946-1960 yılları arasında daha önce kaldırılan din dersleri, İlkokullara ve Ortaokullara
konmuş, İmam-Hatip Kursları daha
sonra İmam-Hatip Okulları olarak tekrar
açılmış, üniversiteye bağlı bir kurum olarak
İlahiyat Fakültesi tekrar tesis edilmiş ve
Yüksek İslam Enstitüsü kurulmuştur. 1946-
1960 yılları tarihsel süreçte din ve din
eğitimi politikalarının geçerliliğini yitirmediğini
ve karşı duruşlara kapalı olma özelliğini koruduğunu göstermiştir. Bu dönemden
itibaren din eğitimi-öğretimi, devlet
eliyle geliştirilen bir görünüm arz etmeye
başlamıştır.
Cumhuriyet Dönemi Çok Partili Dönem Din Eğitimi Din Dersleri İmam-Hatipler İlahiyat Fakültesi Yüksek İslam Enstitüsü Diyanet İşleri Başkanlığı
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 49 |