The
aim of this study is to evaluate the activities in the secondary school (5th,
6th, 7th and 8th grade) Turkish language
textbooks from different perspectives. More specifically, the study seeks
answers to the following questions: Are the activities in the textbooks main
text-based? Are visual elements used in the activities? And, if so, what types
of visual elements are used? For data collection, the activities in the new
Turkish language textbooks valid as of the academic year 2018-2019 were
evaluated. In this descriptive study, document analysis, which is one of
qualitive research methods, has been used. According
to the result of the review, the fifth, sixth, seventh and eighth grade Turkish
language textbooks contain 191, 246, 307 and 188 activities, respectively.
Results show that 602 of a total of 932 activities are main text-based (%64,59)
and that 99, 233, 223 and 166 of the activities in the fifth-, sixth-, seventh-
and eighth- grade textbooks, respectively, do not contain visual elements. The
number of the nonvisual activities in these textbooks is 721. As a result of
findings, it has been proposed that Turkish textbooks should be prepared more
carefully in every aspect, more visual activities should be included in Turkish
textbooks and that activities should be more aligned with the main texts.
Bu çalışmada ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıf) Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin çeşitli açılardan değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda ders kitaplarındaki etkinliklerin ana metin eksenli olup olmadığı ve etkinliklerde görsel unsurların kullanılıp kullanılmadığı, kullanılmış ise hangi görsel türlerin tercih edildiği sorularına cevap aranmıştır. Çalışmada verilerin toplanmasında 2018-2019 eğitim-öğretim yılından itibaren geçerli olan yeni Türkçe ders kitaplarındaki etkinlikler değerlendirilmiştir. Betimsel nitelik taşıyan bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Yapılan inceleme sonucunda; Türkçe ders kitaplarındaki toplam 932 etkinlikten büyük bir kısmının (% 64,59) ana metin eksenli olduğu tespit edilmiştir. Çalışma kapsamındaki bir diğer sonuç ise ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitabı etkinliklerinde toplam 191 etkinliğin 99’unda görsel unsurların hiç yer almadığı; 6. sınıf Türkçe ders kitabı etkinliklerinde toplam 246 etkinliğin 233’ünde görsel unsurlara yer verilmediği; 7. sınıf Türkçe ders kitabı etkinliklerinde toplam 307 etkinlikten 223’ünde görsel unsurların yer almadığı; 8. sınıf Türkçe ders kitabı etkinliklerinde ise toplam 188 etkinliğin 166’sında görsel türlerin hiç olmadığıdır. Bu ders kitaplarında görsellerin kullanılmadığı etkinlik sayısı ise 721’dir. Ulaşılan bulgular doğrultusunda Türkçe ders kitaplarının her yönüyle daha özenli hazırlanması, Türkçe ders kitapları etkinliklerinde daha fazla görsel unsurlara yer verilmesi ve etkinliklerin ana metinlerden fazla koparılmaması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 64 |