Öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerine etkin katılma derecesiyle ilgili bir kavram olan öz düzenlemeye dayalı öğrenme, bir amaca ulaşmak için üretilen düşünce, duygu ve eylemler olarak tarif edilmektedir. Öz düzenlemeye dayalı öğrenmede insanın aktif katılımı gerekmektedir. Bu süreçte dil de anahtar rol üstlenmektedir. Bu sebeple eğitim sürecinde dil öğretimi önemli bir yer tutmaktadır. Eğitim süresince gelişen dil becerilerinden biri de yazmadır. İnsan kendini ifade etmek için konuşmanın yanı sıra yazmadan da yararlanır. Yazma, insanın konuşmadan sonra en çok kullandığı iletişim aracıdır. İnsan yazı yazarken, sahip olduğu duygu ve düşünceleri belirli bir bilgi birikimi çerçevesinde düzenleyip aktarmaktadır. Yazma, bilinçli bir çaba ile bireyin bilerek çözümleyici bir eyleme girişmesini gerektirir. Bu bilinçli ve çözümleyici zihinsel çaba sebebiyle yazmada kullanılan zihinsel işlemler öz düzenleme kavramı içerisine girer. Yazılı anlatım; bu açıdan bakıldığında kişinin bilgisi, konuyu kavrama düzeyi, sunmadaki düzeni, amacı ve konu hakkındaki fikirlerini yazıya dökmek için gerçekleştirdiği zihinsel faaliyettir. Çocuğun yazma becerileri geliştikçe bilgiyi transfer etme, düşünceleri gözden geçirip düzenleme daha etkili bir şekilde yapılır. Bu durum daha üst düzey yazılı ürünlerin ortaya çıkmasını sağlar. İşte uzun bir süreç isteyen yazma eğitiminin amaçlarına ulaşılmasında öz düzenlemeye dayalı öğrenmenin önemli bir yeri vardır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 56 |