ÖZET: Gıda sektöründe pazarlama marjı ve cebirsel analiz; sabit ve değişken faktörlerin bir bileşimini dikkate alarak ölçümsel araştırmalar ve çeşitli alternetif hipotezler ile pazarlama marjı modellerini açıklamaya çalışan analiz şeklidir. Bu modeller gıda sektöründe, ana ve yan ürünler olduğu zaman marjın nasıl hesaplandığını gösterir. Pazarlama kanallarında dolaşıma tabii ürünlerin miktar ve değerlerine göre fiyat esneklikleri ile dummy değişkenleri, cebirsel pazarlama marjı modellerinde yer alır. Dikey pozisyondaki fiyat dağılımı yada fiyat artışlarına dayanan mutlak, nisbi, brüt, net pazarlama marjları ve pazarlama hizmetleri karşılığı ödenen ücretler, farklı pazarlama kanallarındaki fiyatlar arasındaki farklardır. Genelde çiftçiden tüketiciye kadar ürünlerin kalite ve miktarındaki değişimler politik, ekonomik ve sosyal olaylardan dolayı piyasa faktörlerinin etkisiyle karşılıklı etkileşim içerisindedir. Uzun dönemde majlardaki artış meyli, temelde pazarlama hizmetlerinin artan öneminden kaynaklanmaktadır ve tüketici harcamalarında ise çiftçilerin payları azalmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Gıda ürünleri, Pazarlama marjı, Pazarlama kanalları.
Marketing Margins and Algebraic Analysis in Food Products
ABSTRACT: In food industry, algebraic analysis and marketing margins are an analysis kind that explains the marketing margins models as combination of constand and variable factors with emprical researchs and various alternative hypotheses. The models shown how the marketing margins can be calculated when main and by-products are present in model. Price flexibility according to quality and the quantity of products changing in the marketing channals and dummy variables are involved in the marketing margins models. Absolute, relative, gross and net marketing margins with marketing charges which are referred to as vertical price-spreads or mark-ups are the gap between prices two marketing levels. Changes in quality and quantity of product from farmer to consumer influence each other with the interactions of market factors due to the political, economics and social events. In the long-run, margins tend to increase, mainly due to graeter importance of marketing services, and the farmer share in consumer expenditures diminishes.
Key Words: Agro-food/Food products, Marketing margin, Marketing channals.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | DERLEMELER |
Authors | |
Publication Date | January 10, 2011 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 34 Issue: 2 |
Articles published in this journal are published under the Creative Commons International License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). This allows the work to be copied and distributed in any medium or format provided that the original article is appropriately cited. However, the articles work cannot be used for commercial purposes.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/