ÖZET: Oyun, her çocuğun ideal gelişimi için, beslenme, sağlık, barınma ve eğitim kadar yaşamsal önem taşımaktadır. Günümüzde insanı konu alan her çalışmada öncelikle bireyin çocukluk dönemi ve bu dönemi nasıl geçirdiğine dair araştırmalar üzerinde durulmaktadır. Nitelikli oyun fırsatını elde eden çocuğun yaratıcı olduğu, problem çözme konusuna esnek yaklaştığı, daha iyi sosyal ilişkilere sahip olduğu ve fiziksel olarak daha sağlıklı olduğu belirlenmiştir. Genel olarak gelişmiş ülkelerde kişi başına 2-5 m2 çocuk oyun alanı düşmektedir. Ancak ülkemizde imar planlarında çocuk oyun alanları için yeterli yer bırakılmasına rağmen, uygulamada buna dikkat edilmemekte ve bu alanlar farklı amaçlar için kullanılmaktadır. Bu çalışmada, kentsel mekanlarda çocuk oyun alanları planlama ve tasarımında dikkat edilecek ilkeler genel olarak verilmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Oyun alanları, oyun, park, rekreasyon
Planning and Designing Principles of Children Playgrounds in Urban Areas
ABSTRACT : For the ideal development of every child, playing has as much vital importance as nurture, health, accommodation and education do. Today, in every-human oriented study, childhood period is of particular importance. When quality playing facilities were available, children became more creative, more flexible in problem-solving, physically healthier, had sound social relationships. In developed countries, there is 2-5 m2 playground for each child on the average. However, despite the fact that “ The Construction Plan” allows for sufficient space for building playgrounds for children in Turkey, it is ignored in the application and realization process of the plans and the areas reserved for children as playgrounds are used for other purposes. In this study the basic principles to be focused through planning and designing the playgrounds in cities are aimed in general.
Key Words: Playgrounds, play, park, recreation
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | DERLEMELER |
Authors | |
Publication Date | January 10, 2011 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 33 Issue: 3 |
Articles published in this journal are published under the Creative Commons International License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). This allows the work to be copied and distributed in any medium or format provided that the original article is appropriately cited. However, the articles work cannot be used for commercial purposes.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/